۰
plusresetminus
سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۱

بدافزارهای موبایل را بیشتر بشناسید

راه های مقابله با بدافزارها را فراگیرید
ایتنا - 87 درصد از گوشی های هوشمند اندرویدی حداقل در معرض یک آسیب پذیری حیاتی قرار می‌گیرند.
بدافزارهای موبایل را بیشتر بشناسید

بی‌شک می‌دانید که استفاده از دستگاه های هوشمند موبایل رو به افزایش است: همانطور که  Tech Crunch گزارش داده است پیش‌بینی می شود که تا سال 2020 کاربران دستگاه‌های هوشمند در سراسر جهان به بیش از 6 میلیارد برسند و این رقم خطوط تلفن ثابت را نیز رد خواهد کرد.  اما علت این رشد چیست؟

به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی از کسپرسکی آنلاین، از آنجایی که تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها به وسایلی قدرتمند تبدیل شده اند به زندگی شخصی کاربران نفوذ کرده و کاربران ریزترین کارهای خود را با این دستگاه ها انجام می دهند. از ورزش و بازی گرفته تا مطالعه ی دروس و مقالات انجام همه آنها توسط دستگاه های هوشمند امکان پذیر است. اما هیچگاه نباید فراموش کرد که هر آن ممکن است این وسیله خیلی نزدیک خطراتی را برای ما ایجاد کند و به یک تهدید جدی برای فاش اطلاعات شخصی ما تبدیل شود.

فاکتورهای تهدید
آیا دستگاه هوشمند شما در معرض حملات سایبری، ربوده شدن یا خرابی قرار می گیرد؟ بله این واضح است. محققان دانشگاه کمبریج دریافتند که 87 درصد از گوشی های هوشمند اندرویدی حداقل در معرض یک آسیب پذیری حیاتی قرار می گیرند که البته تحقیقات لابراتوار  Zimperium نشان داد که 95 درصد از دستگاه های اندرویدی با یک پیام ساده متنی هک شده‌اند. قابل ذکر است که کمپانی اپل و محصولاتش سیستم امنیتی ندارند.

چندی پیش 40 اپلیکیشن از فروشگاه رسمی این کمپانی حذف شدند زیرا که XcodeGhost بدافزاری بود که دستگاه های اپل را به بات نت تبدیل می کرد و توانسته بود در مقیاس بزرگی باعث آلودگی شود. اگر بخواهیم عدم حفاظت اپل را نادیده بگیریم این بدافزارها هستند که روز به روز در اشکال مختلف ظاهر می شوند و تشخیص آن ها روز به روز سخت تر می شود و این موضع انکار نشدنی است.
شاید بتوان گفت تا زمانی که شما از یک تلفن هوشمند استفاده می‌کنید در معرض خطر هستید!

محبوب‌ترین تروجان های موبایل
از آنجایی که استفاده از موبایل ها به مراتب خیلی بیشتر از کامپیوترهای شخصی است و کاربران به سمت دستگاه های کوچکتر با کاربردهای بیشتر روی آورده اند مجرمان و سازندگان بدافزارها به فکر ساخت نرم‌افزارهای مخرب روی این دستگاه ها افتاده اند و از هر ترفندی برای این کار استفاده می کنند. بیایید به برخی از محبوبترین بدافزارها که باعث آلودگی تلفن های هوشمند می شوند نگاهی بیاندازیم:
  • بدافزارهای بانکی: همانطور که قبلا هم اشاره کرده بودیم، بدافزارهای تلفن همراه بانکی در حال افزایش هستند. علت این گسترش این است که کاربران بیش از قبل نقل و انتقالات خود را با با گوشی های خود انجام می دهند و مجرمان نیز به این موضوع اشراف دارند. آنها با راه های مختلف به دستگاه های قربانیان نفوذ و به سرقت انتقالات آن ها می پردازند.

    باج افزارهای موبایل: باج افزارها در ابتدا بر روی کامپیوترهای شخصی دیده شدند. آنها با ترفند رمزنگاری اطلاعات مهم همانند اسناد، عکس‌ها و ویدئوها را قفل می کند و به ازای بازگشایی آنها از قربانیان باج دریافت می کنند. اگر در زمان طی شده باج پرداخت نشود (معمولا با واحد بیت کویت است)، تمام فایل‌ها حذف و یا به سادگی قفل خواهند شد.

    جاسوس افزارهای موبایل: جاسوس افزارهای موبایل بر روی فعالیت‌های شما نظارت می‌کنند، آنها مکان‌های حضور یافته شما را ثبت، اطلاعاتی حیاتی همانند نام کاربری و رمز عبور را برای حساب های ایمیل و سایت‌های مهم دیگر را ضبط می کنند. در بسیاری از موارد جاسوس افزارها در بک گراند دستگاه شما زندگی می کنند و شما متوجه آنها نخواهید شد اما ان ها مدام در حال ذخیره اطلاعات هستند. حتی ممکن است تا زمانی که جاسوس افزار باعث تضعیف دستگاه شما نشود یا که دستگاه خود را از وجود ویروس ها اسکن نکنید، متوجه وجود آنها نشوید.

    بدافزارهای MMS: سازندگان بدافزارها به دنبال راه هایی هستند که بتوانند از طریق ارتباطات متنی بدافزارها را به دستگاه شما وارد کنند. همانطور که در  CSOآنلاین اعلام شد یک آسیب پذیری در کتابخانه ی رسانه های اندروید با نام Stagefright یافت شد که این بدافزار با ارسال پیام های متنی به کاربران بدافزار برای کارربان ارسال می کرد. این بدافزار خبیث به گونه ای بود که حتی اگر کاربران مسیج را باز نمیکردند همچنان می توانست باعث آلودگی کاربران شود و به دستگاه آنها دسترسی پیدا کند. این مشکل در آن زمان سریعا رفع شد.

    ابزارهای تبلیغاتی موبایل: ابزارهای تبلیغاتی موبایل بیش از آنکه باعث جمع آوری اطلاعات کاربران شوند باعث آزار و اذیت آنها می شوند. بسیاری از سازندگان این تبلیغات مزاحم از کلیک‌ها و بازدیدها درآمد دریافت می کنند. اما در بسیاری از موارد تبلیغات نمایش شده به حدی شما را آزار می دهد که بر روی آن کلیک می کنید و یا ناخواسته این کار را انجام می دهد و به یک وب سایت فیشنیگ هدایت می شوید. در آن جا است که اطلاعات شخصی شما می تواند توسط مجرمان به سرقت برود.

    تروجان های اس ام اس: مجرمان سایبری در اکثر موارد توسط آنچه که کاربران به آنها علاقه دارند به آلودگی دستگاه‌ها می پردازند: مسیج ها! تروجان‌های اس‌ام‌اس با ارسال مسیج ها به شماره های premium-rate numbers در سراسر جهان، هزینه های تلفن همراه را افزایش می دهند.
چگونه می توان از دستگاه های هوشمند محافظت کرد؟
آیا راهی برای محافظت از دستگاه های هوشمند با وجود این تهدیدات وجود دارد؟ راه های زیر به شما کمک می کند تا خطرات را به حداقل برسانید:
  • از یک وی فای امن استفاده کنید: در نظر داشته باشید که استفاده از یک شبکه امن به شما کمک می کند تا در حین وب گردی، وارد کردن اطلاعات حساب های خود و بانکی در امنیت بمانید. استفاده از وای‌فای ناامن می تواند منجر به حملات مرد میانی و قرار گرفتن شخص ثالث ها شود.

    ایمیل خود را با دقت چک کنید: ممکن است دستگاه های شما تغییر کند اما تهدیدات همچنان پای برجا خواهند ماند. بسیاری از مجرمان هنوز از روش های قدیمی مثل ضمیمه های آلوده برای آلوده کردن دستگاه های هوشمند شما استفاده می کنند. بنابراین هرگز بر روی لینک ها در ایمیل ها و سایر پیام ها کلیک نکنید این کلیک می تواند شما را به یک وب سایت فیشینگ هدایت کند.

    همیشه احتیاط کنید و قانومند باشید: اپلیکیشن های خود را تنها از وب سایت ها و فروشگاه های معتبر و مورد اعتماد دانلود و دریافت کنید. این موضوع تضمین می کند که برنامه ها مشروع هستند و بدافزارها در بین آن ها وجود ندارند. هرچند عکس این موضوع هم ثابت شده است اما وجود بدافزارها در فروشگاه های معتبر به ندرت است.

    یک راهکار امنیتی مناسب نصب کنید: آنتی‌ویروس‌ها و آنتی بدافزارها یک راهکار مناسب برای محافظت از دستگاه های هوشمند است. کافی است که یک نرم افزار امنیتی نصب کنید تا در برابر تروجان ها و دیگر اقلام نرم افزارهای مخرب در امان بمانید.
کد مطلب: 52935
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام