۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۸

سریال جنجال‌های فیس‌بوک ادامه دارد!

ایتنا - شواهد نشان می‌دهد اطلاعات ۳ میلیون کاربر فیس‌بوک که در یک تست روانشناسی و شخصیتی شرکت کرده‌اند، در معرض خطر حمله سایبری قرار دارد.
سریال جنجال‌های فیس‌بوک ادامه دارد!



به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی از ایسنا، متخصصان فعال در حوزه امنیت سایبری در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده‌اند که اطلاعات شخصی و حریم خصوصی بیش از ۳ میلیون کاربر فیس‌بوکی که از تست شخصیت myPersonality استفاده کرده‌اند، در معرض خطر قرار دارد و ممکن است آن‌ها با دست خود، پای هکرها و مجرمان سایبری را به اطلاعات شخصی و ذخیره شده رایانه خود باز کرده باشند.

این تست شخصیتی و روانشناسانه که به گفته کارشناسان امنیت سایبری، دارای حفره‌های امنیتی و آسیب‌پذیری است به هکرها امکان می‌دهد تا به اطلاعات مورد نظر کاربران از جمله نام، نام خانوداگی، شماره تماس، آدرس ایمیل و منزل، شماره ملی و غیره دسترسی پیدا کنند.

البته نکته مهم‌تر آن است که اطلاعاتی که کاربران در این تست شخصیتی وارد فیس‌بوک کرده‌اند، خطرناک‌تر از اطلاعات پایه و هویت آن‌هاست چراکه در تست‌های شخصیتی، افراد به بیان نقاط قوت و ضعف خود نیز اذعان می‌کنند و این امر می‌تواند هکرها را در دستیابی به داده‌های موردنظر خود یاری کند.

این در حالیست که هنگام پر کردن و انجام این تست شخصیتی، به کاربران اعلام شده بود که نتایج این تست کاملا محرمانه بوده و تنها در اختیار محققان روانشناس مربوطه قرار خواهد گرفت. اما حالا محققان ادعا کرده‌اند که اطلاعات مربوط به کاربران تنها با یک جست‌وجوی ساده در محیط وب و اینترنت در دسترس همگان قرار خواهد گرفت و هر کسی می تواند این اطلاعات محرمانه و خصوصی را به راحتی دانلود کند.
این نحوه دسترسی و افشای اطلاعات دقیقا ماجرای رسوایی فیس بوک و همکاری با یک نهاد مشاوره دولتی و سیاسی به نام کمبریج انالتیکا را یادرآور می‌شود و نشان می‌دهد که فیس بوک در تعهد خود مبنی بر محافظت از حریم شخصی کاربرانش کوتاهی و سهل‌انگاری‌های فراوانی کرده است.

حدودا دو ماه پیش بود پس از آنکه وب سایت‌ها و رسانه‌های خبری بسیاری گزارش کردند که شبکه اجتماعی فیس‌بوک با یک موسسه تحقیقاتی و مشاوره سیاسی انگلیسی تحت عنوان کمبریج آنالیتیکا در انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی کاربرانش همکاری داشته، مردم و منتقدان بسیاری فیس‌بوک را به خیانت در امانت و همکاری با نهادهای دولتی و تحقیقاتی و همچنین نقض حریم شخصی کاربران متهم کردند.

این شبکه اجتماعی به سرعت در آماج حملات شدید کاربران بسیاری در سراسر جهان قرار گرفت، به‌گونه‌ای که تعداد کثیری از شرکت‌ها و افراد معروف به بستن و غیرفعال کردن صفحات مجازی خود در فیس‌بوک اقدام کرده و استفاده از این شبکه اجتماعی را ننگی برای دنیای مجازی توصیف کرده‌اند.

طبق گزارش‌های منتشره، فیس بوک می‌گوید اطلاعات بالغ بر ۸۷ میلیون نفر از کاربرانش به صورت نادرست و ناخودآگاه در اختیار موسسه کمبریج آنالتیکا قرار گرفته است.

پس از انتشار خبر رسوایی فیس بوک و نقض حریم شخصی کاربرانش، افراد مشهور و شرکت‌های کوچک و بزرگ بسیاری اقدام به حذف صفحه کاربری خود در این شبکه اجتماعی کرده‌اند تا بدین ترتیب، اعتراض خود را نسبت به سهل انگاری فیس بوک نشان دهند.

با اینکه فیس بوک در تمامی روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از تمامی کاربرانش در این خصوص عذرخواهی کرد و در بیانیه‌ای نیز احتمال هرگونه جاسوسی و افشای اطلاعات آنها را رد کرد، اما همچنان خشم عموم مردم در سراسر جهان نسبت به این شبکه اجتماعی محبوب و پرطرفدار فروکش نکرده است.
کد مطلب: 52868
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام