۰
plusresetminus
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۶

توییتر هم داده‌ها را به یک پژوهشگر کمبریج آنالیتیکا فروخته است

ایتنا - یکی از سخنگویان توییتر گفت: «برخلاف بسیاری از سرویس‌های دیگر، توییتر ذاتا عمومی و علنی است. افراد به توئیتر می آیند تا حرفشان را علنی بیان کنند، و توئیتهای عمومی توسط همگان قابل دیدن و جستجو هستند».
توییتر هم داده‌ها را به یک پژوهشگر کمبریج آنالیتیکا فروخته است
 
فیس‌بوک تنها شبکه اجتماعیی نیست که شما باید در رابطه با حفاظت از داده‌های شخصیتان نگرانش باشید.
 
به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی به نقل از مشبل، توییتر به نشریه The Telegraph اطلاع داد که امکان دسترسی به داده ها را به پژوهشگری فروخته بود که اطلاعات میلیون‌ها کاربر فیس‌بوک را بدون رضایت مستقیمشان به دست آورده و آن داده‌ها را به شرکت مشاوره سیاسی کمبریج آنالیتیکا فروخته بود.
 
این پژوهشگر، الکساندر کوگان، در هفته‌های اخیر به خاطر ایجاد یک کوئیز شخصیتی که برای کسب اطلاعات از میلیون‌ها کاربر و دوستانشان استفاده شد مورد انتقاد بوده است.
 
اکنون توییتر فاش نموده است که بنگاه تجاری این پژوهشگر، با نام تحقیقات علوم جهانی (GSR)، دسترسی API یکباره به یک نمونه تصادفی از توییت‌های عمومی را بین دسامبر 2014 و آوریل 2015 را نیز خریده بود.
اگرچه این افشا چندان شباهتی به رسوایی اخیر فیس‌بوک درباره کمبریج آنالیتیکا ندارد، ولی نشان می‌دهد که گستره اشتراک گذاری داده ها تا چه حد می تواند باشد.
 
یک سخنگوی توییتر به Mashable گفت که داده های گردآوری شده توسط GSR از ابتدا علنی و عمومی بودند و گفت که «بر مبنای گزارش‌های اخیر، ما بررسی‌های داخلی خودمان را انجام دادیم و هیچ دسترسی به داده های خصوصی درباره کاربران توییتر نیافتیم».

این نکته نیز لازم به ذکر است که فروش دسترسی به API به سازمان‌های بزرگ برای افکارسنجی درباره اخبار، رویدادها، مباحث و ایده‌های مختلف رویه‌ای نسبتا رایج است.
 


در چرخشی عجیب، یکی از سخنگویان کمبریج آنالیتیکا به The Telegraph گفت که این شرکت در گذشته از توییتر برای تبلیغات سیاسی استفاده کرده بود، ولی هرگز «پروژه‌ای را با GSR که متمرکز بر داده های توییتر بوده باشد به اجرا در نیاورده بود و کمبریج آنالیتیکا هرگز داده های توییتری از GSR دریافت نکرده است». اساسا، این شرکت مایل است که خود را از این گزارش جدید دور نگه دارد.
 
به هر حال توئیتر تنها امکان دسترسی به داده هایی را می دهد که کاربران از ابتدا علنی کرده اند یعنی چیزهایی مانند توئیتها و بیانیه ها، و نه آدرسها یا شماره تلفنها و IP آدرسها.
 
یکی از سخنگویان توئیتر به مشبل گفت: «برخلاف بسیاری از سرویسهای دیگر، توئیتر ذاتا عمومی و علنی است. افراد به توئیتر می آیند تا حرفشان را علنی بیان کنند، و توئیتهای عمومی توسط همگان قابل دیدن و جستجو هستند».
 
از این رو فعلا ایمنی برقرار است، ولی این ماجرا باید به عنوان یک یادآور برای همه باشد که: دقت کنید که چه چیزی را در محیط آنلاین نشر می دهید. حتی بر روی پلتفرمهایی مانند توئیتر که هویت افراد تا حدود زیادی قابل مخفی ماندن هستند، باز هم معلوم نیست که داده های شما سر از کجا در خواهند آورد.
 
کد مطلب: 52696
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام