۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۴

فضای ابری چقد امنیت اطلاعات ما را تامین می‌کند؟

ایتنا -تقریباً نیمی از تصمیم‌گیرندگان حوزه فناوری به خاطر مسائل امنیتی علاقه چندانی به گرایش افراد و سازمان‌ها به سمت استفاده از فضای ابری ندارند.
فضای ابری چقد امنیت اطلاعات ما را تامین می‌کند؟

فناوری رایانش ابری با DNAها و CDNهای قدرتمند توانسته حجم عظیم اطلاعات را در یک فضای ابری یا اینترنتی ذخیره‌سازی و در مواقع درخواست کاربران آن‌ها را پردازش کنند. در غیر این صورت سایت‌های ارائه ویدئو آنلاین باید فضایی به اندازه یک شهر را به هاردها و سخت‌افزارهای بزرگ ذخیره اطلاعات اختصاص دهند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، امروزه گروه‌های امنیتی مختص شرکت‌ها فضای ابری را به‌عنوان یک محیط امن معرفی می‌کنند، در حالی که سوءتفاهم در مورد محیط‌های ابری در حال فراگیری است. تحقیقات صورت گرفته سازمانی که در سال ۲۰۱۸ از موسسه iboss (موسسه تأمین‌کننده امنیت سایبری شرکت‌ها) انجام شد و بررسی‌کنندگان، تصمیم‌گیرندگان و کارکنان دفتر در شرکت‌های ایالات‌متحده را مورد بررسی قرار داده که‌ مشخص شد ۶۴ درصد از تصمیم‌گیرندگان در عرصه  فناوری اطلاعات معتقدند که سرعت استفاده از نرم‌افزار به‌عنوان یک خدمت کاربردی در سازمان SaaS  منجر به افزایش امنیت در سازمان آن‌ها شده، به همراه فشارهای فزاینده از سوی کارکنان بخش IT و کارکنان تلفن همراه، ۹۱ درصد از تصمیم‌گیرندگان در مورد نیاز  سازمان‌ها و شرکت‌ها به‌روزرسانی سیاست‌های امنیتی برای حفاظت از فضای ابری کاربران خود توافق دارند.

با این‌حال، تصورات غلطی در مورد نحوه تغییر جهش فضای ابری از مزیت به چالش، وجود دارد؛ طبق گزارش پلیس فتا، به‌طور متوسط، تصمیم‌گیرندگان حوزه فناوری اطلاعات (IT) معتقدند 36 درصد از کارکنان فضای ابری سیاست‌های امنیتی را دور می‌زنند؛ درواقع، 48 درصد از کاربران فضای ابری که جزو کارکنان اداری یک سازمان هستند و دورکاری می‌کنند نیز سیاست‌های امنیتی این حوزه را دور می‌زنند؛ این در حالی است که 82 درصد از کارکنان اداری که دورکاری می‌کنند اعتراف کرده‌اند که در هنگام کار از vpn استفاده می‌کنند.

حدود 62 درصد از کارکنان اداری مشغول در سازمان‌ها برای دسترسی به یک برنامه کاری در سازمان خود از قوانین امنیتی فناوری اطلاعات، اطلاع درستی ندارند و تقریباً 80 درصد از تصمیم‌گیرندگان فناوری اطلاعات این نوع سایه فناوری اطلاعات را مهم‌ترین نگرانی امنیتی می‌دانند.

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از تصمیم‌گیرندگان حوزه فناوری اطلاعات به خاطر مسائل امنیتی علاقه چندانی به گرایش افراد و سازمان‌ها به سمت استفاده از فضای ابری ندارند. نگرانی اصلی متخصصان حوزه IT در هنگام بررسی گرایش کاربران به سمت فضای ابری، حفظ حریم خصوصی داده‌ها، هزینه تعمیر و نگهداری، هزینه‌های انتقال اطلاعات جهت ذخیره در این فضا، نگرانی‌ها در مورد ادغام زیرساخت‌های انتقال داده‌ها و مقررات انطباق و حفاظت از داده‌ها هست.

به گفته پل مارتینی، مدیرعامل شرکت و مؤسس شرکت iboss، این نظرسنجی به‌وضوح نشان می‌دهد که سازمان‌های بزرگ با چالش‌های زیادی در زمینهٔ ذخیره اطلاعات روبرو هستند که می‌توانند با راه‌حل‌های جدیدی که فضای ابری در اختیار کاربران قرار داده حل شوند، اما این حوزه نگرانی‌های غیرقابل‌اجتنابی درزمینهٔ مسائل امنیتی هم دارد.

کارکنان اداری به‌وضوح خواستار دسترسی به برنامه‌های SaaS (خدمات مبتنی بر فضای ابری نظیر پشتیبان گیری و ...) و قابلیت کار از راه دور که با استفاده از فضای ابری امکان‌پذیر است هستند؛ اکنون اصلی‌ترین چالش این فضا امنیت اطلاعات کاربران است. iboss یک‌راه حل مبتنی بر امنیت سایبر مختص فضای ابری را ارائه می‌دهد که نیاز واقعاً ضروری کاربران فضای ابری است.

رایانش ابری در سال ۲۰۰۸ در ادامه‌ مدل‌های رایانش توزیع‌شده مطرح شد. در نسل‌های قبلی رایانش توزیع‌شده در دهه‌ ۱۹۹۰ که ‌رایانش خوشه‌ای (Cluster Computing) و رایانش توری (Grid Computing) بودند، مفهوم رایانش به‌عنوان خدمت (Computing as Utility) نمود عینی پیدا کرد و بر این اساس ایده‌ رایانش ابری شکل گرفت. شبکه‌ای همچون تلگرام یکی از برنامه‌هایی است از یک فضای ابری برای ارائه خدمات خود استفاده می‌کند و برای همین است که کاربران گاهی اوقات از آن به عنوان فضایی امن برای ذخیرسازی اطلاعاتشان استفاده می‌کنند؛ چون می‌دانند که با داشتن یک شماره تلفن می‌توانند از طریق هر دستگاهی به آن وصل شوند.
کد مطلب: 52481
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام