۱
۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۹

حذف پیام‌رسان‌های ایرانی از اپ استور؟

ایتنا - اپل اعلام کرده اپ استور اپل نمی‌تواند برنامه‌های ایران مربوط به گوشی‌های آیفون را در خود جای دهد یا به توزیع آن‌ها اقدام کند.
حذف پیام‌رسان‌های ایرانی از اپ استور؟



در حالی که داستان حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از مارکت‌های اندرویدی و iOS خبر جدیدی نیست، ظاهرا این بار نوبت پیام‌رسان‌ها شده که از فروشگاه‌های آنلاین اپل حذف شوند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، داستان حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه‌های آنلاینبرنامه‌های کاربردی مانند گوگل‌استور و اپ‌استور مدتی پس از زمانی آغاز شد که رئیس‌جمهور آمریکا محدودیت‌هایی را برای ورود ساکنان هفت کشور از جمله ایران به خاک آمریکا آغاز کرد. پس از شرکت اپل که اپلیکیشن‌های ایرانی را با توجیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران از اپ‌استور حذف کرد، شرکت گوگل نیز در فروشگاه ‌آنلاین خود را روی برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی اندرویدی بست.

شرکت اپل همان زمان و پس از حذف اپلیکیشن‌های ایرانی در پیغامی به برخی شرکت‌های برنامه‌نویس ایران اعلام کرد: در راستای قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اپ استور اپل نمی‌تواند برنامه‌های ایران مربوط به گوشی‌های آیفون را در خود جای دهد یا به توزیع آن‌ها اقدام کند. هم‌چنین این شرکت اعلام کرد که نمی‌تواند با برنامه‌نویسان ایرانی داد و ستد داشته باشد.

این موضوع واکنش‌های زیادی را در داخل و حتی خارج داشت؛ محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در این زمینه با بیان اینکه در فضای تعاملات بین‌المللی این مقررات توسط طرفین رعایت می‌شد، اظهار کرده بود علی‌رغم سیگنال‌های خوبی که از سمت اپل داشتیم، حذف یک سری از اپلیکیشن‌های ایرانی توجیهی ندارد، زیرا نه به دلیل موضوعات مالی است که شامل قوانین خودشان می‌شد و نه قوانین تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران دارد.

سوءتفاهم اپل با اپلیکیشن‌های ایرانی ادامه دارد
البته آن زمان جهرمی موضوع حذف اپلیکیشن‌ها را در حد یک سوءتفاهم دانست و نسبت به حل آن ابراز امیدواری کرد و گفت: شرایط نشان می‌دهد که اپل به مشتریان خود احترام می‌گذارد. هرچند این شرکت در ایران نمایندگی رسمی ندارد، اما ۱۱ درصد گوشی‌های هوشمند ایران اپل هستند که به سرویس‌های ایرانی نیاز دارند و این موضوع با سیاست مشتری‌مداری شرکت‌های بزرگ سازگار نیست.

اما با گذشت چند ماه از این اتفاقات، دوباره اپل در اقدام جدیدی، برخی از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان ایرانی را نیز از فروشگاه خود حذف کرده است. این اقدامات در شرایطی انجام می‌شود که در حال حاضر اظهارات بسیاری در خصوص مهاجرت از پیام‌رسان‌های خارجی به داخلی مطرح می‌شود و موضوع فیلترینگ تلگرام همچنان در ابهام است و اگرچه هنوز از طرف هیچ یک از مسوولان تایید نشده، اما همواره به لزوم رفع انحصار تلگرام و استفاده‌ بیشتر از ابزارهای بومی تاکید می‌شود.

اگرچه با توجه به این تصمیم‌های شرکت‌های خارجی، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های ایرانی برای مقابله و جلوگیری از مشکلات احتمالی، امکان دانلود آن‌ها در سایت خود را فراهم می‌کنند؛ اما همچنان داستان حذف اپ‌های ایرانی از فروشگاه‌های آنلاین و یا مشکلاتی که گاهی برای به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها برای کاربران ایرانی اپل ایجاد می‌شود، دارای محدودیت‌هایی هستند که حاکی از تاثیرات سیاست بر حوزه ICT بوده و همچنان ادامه دارد.
کد مطلب: 52433
نام شما
آدرس ايميل شما


شایان متین فر
feedback
United States
این سروش نه امنیت داره نه کیفیت!!!!!
پیام ها رو اصلا رمزنگاری نمی کنه، حتی تماس تصویری هم نداره!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام