کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

احتمال انتشار اخبار جعلی در توئیتر ۷۰ درصد بیشتر است

22 اسفند 1396 ساعت 15:03

ایتنا- مطالعات نشان می‌دهد که احتمال انتشار اخبار جعلی در توییتر، 70 درصد بیشتر است. این گونه اخبار خیلی سریع‌تر و گسترده‌تر از اخبار راستین، در توییتر منتشر می‌شود و به دست بقیه می‌رسد.


یکی از معضلات جدی امروز وب، اینکه با وجود افزایش منابع خبررسانی و آموزش، میزان جعل و انتشار اخبار غیرواقعی نیز به شدت افزایش یافته است، چنانکه گاه به مشکلات عمیق اجتماعی می‌انجامد. کارشناسان، شبکه‌های اجتماعی را از بسترهای مستعد برای این آسیب می‌دانند.

مطالعات نشان می‌دهد، احتمال انتشار اخبار جعلی در توئیتر، 70 درصد بیشتر است. اینگونه اخبار سریع‌تر و گسترده‌تر از اخبار درست، در توئیتر منتشر شده و به دست سایرین می‌رسد.
بر اساس مطالعات پژوهشگران آزمایشگاه رسانه دانشگاه ماساچوست، 126000 داستان -از سه میلیون نفر- در توئیتر که بین سال‌های 2006 تا 2017 منتشر شده بود، بررسی شد. طی این بررسی، مشخص شد که احتمال انتشار اخبار جعلی در توئیتر، نسبت به اخبار درست و واقعی، 70 درصد بیشتر است.

به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از ونچربیت، این مطالعه، از جامع‌ترین و کامل‌ترین تلاش‌هایی بود که جهت ارزیابی پویایی اخبار جعلی و گردش آنها انجام شد.
توئیتر و سایر شرکت‌هایی که در زمینه رسانه اجتماعی فعالیت می‌کنند، تحت نظارت قانون‌گذاران ایالات متحده و تنظیم‌کنندگان مقررات بین‌المللی هستند و می‌بایست از انتشار محتوای غلط جلوگیری کنند.

 
 

انتشار گسترده اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی در راستای فریب کاربران و تأثیرگذاری بر آنهاست که به روشی خطرناک و جنجال‌آفرین مبدل شده است، هر چند مدیران این شبکه‌ها نیز مدام در پی طراحی و پیاده‌سازی روش‌هایی برای مقابله با این آسیب مهم هستند.
گفتنی است انتشار گسترده اخبار جعلی در توئیتر با استفاده از بات‌های خودکار صورت می‌گیرد که مقابله با آنها کار ساده‌ای نیست. لذا توئیتر برای بهینه‌سازی ابزار فیلتر خودکار، راه دشواری پیشِ‌رو دارد.
 
دلیل گسترش اخبار جعلی، اغلب شگفت‌زده شدن مردم از آنهاست. هنگامی که افراد این نوع اخبار دروغین را ریتوئیت می‌کنند، نظرات کاربران عمدتاً حاکی از ترس، انزجار و تعجب است و نشان می‌دهد این اخبار واکنش‌های بیشتری در پی دارند.
 
هدف از این مطالعه، تجزیه و تحلیل علت گسترش اخبار جعلی است تا در نهایت بتوان مانع از انجام این کار شد. بدین‌ترتیب، بررسی‌ها اکنون نشان داده است برخلاف آنچه در گذشته تصور می‌شد، انتشار اخبار جعلی تنها به وسیله ویروس‌ها صورت نمی‌پذیرد، بلکه عوامل انسانی فراوانی (همانطور که ذکر شد) در این امر دخیل هستند.
 


کد مطلب: 52236

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/52236/احتمال-انتشار-اخبار-جعلی-توئیتر-۷۰-درصد-بیشتر

ايتنا
  https://www.itna.ir