۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۵

عواقب جدی نگرفتن امنیت پسوردها!

ایتنا - پسورد، همچنان مهم‌ترین عامل امنیت و علیرغم تکامل اینترنت اشیاء، این تکنولوژی همچنان آسیب‌پذیر است!
عواقب جدی نگرفتن امنیت پسوردها!


دستگاه‌های هوشمند متصل به اینترنت به طور کلی ایجاد شده اند تا زندگی راحت‌تری برای ما فراهم کنند و ما در آسایش بیشتری قرار بگیریم.

به گزارش ایتنا از کسپرسکی آنلاین، اما این امکانات تا چه اندازه می‌توانند امنیت ما را تامین کند؟ در سال 2015 محققان امنیتی تصمیم گرفتند تا تمامی تهدیدات اینترنت اشیاء را به طور کامل بررسی کنند. نتایج مربوط به این تحقیقات پس از دوسال تلاش به شرح زیر بود: از 8 دستگاه اینترنت اشیاء یکی از آن ها که از نظر تنظیمات رمزعبور دچار باگ شده بود به جاسوسی کاربرانش پرداخته بود.

علاوه بر این تنها یک دستگاه از بین 8 دستگاه وجود داشت که مجرمان آن را امن نامیدند و ثابت کردند که امنیت بالایی دارد. دستگاه‌های اینترنت اشیاء اساسا دستگاه‌هایی هستند که به شبکه متصل هستند، آن ها به گونه‌ای طراحی شده اند که شما می توانید از فضای بیرون و خارج از منزل آن ها را کنترل و با آن ها ارتباط برقرار کنید.

به دلیل افزایش استفاده از دستگاه‌های اینترنت اشیاء، این دستگاه‌ها به اهدافی جذاب برای مجرمان تبدیل شده اند. این اهداف در میان مجرمان به حملاتی همچون DDoS منجر شده است که در سال 2016 توانست از طریق بات‌نت‌ها طیف وسیعی از روترها، دوربین‌های آی.پی، چاپگرها و سایر دستگاه های متصل به اینترنت را آلوده سازد.

مجرمان در این حمله توانستند با هک دستگاه های اینترنت اشیاء کاربران را به چالش بکشند و یا از آن ها جاسوسی کنند. شاید چیزهای خطرناک تر و وحشتناک‌تری نیز وجود داشته باشد. به عنوان مثال دستگاه های شبکه ی خانگی شما می توانند برای انجام فعالیت های غیر قانونی مورد استفاده قرار بگیرند. با توجه به این نتایج، محققان امنیتی لابراتوار کسپرسکی تصمیم گرفتند که حوادث رخ داده مربوط به اینترنت اشیاء را تغییر داده و وضعیت را به سمت بهبودی پیش برند.

برای کشف مشکلات امنیتی آن ها تصمیم گرفتند که چند دستگاه هوشمند شامل شارژر باتری هوشمند، یک ماشین اسباب بازی تحت برنامه، دوربین آی پی و دیگر موارد را از فروشگاه خریداری کنند. یافته ها واقعا نگران کننده بودند، از بین 8 دستگاه بررسی شده تنها یک مورد از آن ها از لحاظ امنیت قابل قبول بود.

علاوه بر این کارشناسان فنی دریافتند که ضعف در تنظیمات رمز عبور و عدم نظارت بر روی آنها باعث شده که چنین فاجعه‌ای رخ دهد. ما در لابراتوار کسپرسکی سال‌هاست که مسئله ی دستگاه های هوشمند را نظارت و برررسی می کنیم. مطالب بسیار زیادی را در مورد اینترنت اشیاء منتشر می کنیم و سعی بر این داریم که بتوانیم خسارت های ناشی از عدم امنیت را به حداقل برسانیم. با این حال شرکت های سازنده و توسعه دهنده بایستی با شرکت‌های امنیتی هماهنگ شوند تا بتوانند بین تکنولوژی های خود امنیتی کامل برقرار سازند.

لابراتوار کسپرسکی به کاربرانی که از دستگاه‌های هوشمند استفاده می کنند توصیه می کند:
  1. قبل از اینکه دستگاه‌های اینترنت اشیاء خریداری شود حتما در مورد آسیب پذیری ها و آپدیت‌های مربوط به آن ها جستجو کنید. موضوع اینترنت و استفاده از آن امروزه تا حد بسیار زیادی داغ و پرطرفدار شده است و این مسئله باعث می‌شود تا مجرمان دست به کار شوند و اهداف خود را به سمت دستگاه های هوشمند جدید تغییر دهند.

     اگر به راستی به دستگاه های هوشمند جدید نیاز ندارید و آن ها را فقط به خاطر تنوع خریداری می کنید کار اشتباهی انجام می دهید. هر اندازه دستگاه هوشمند در محل زندگی شما بیشتر باشد شما آسیب پذیر تر خواهید بود. در صورت تمایل آپدیت منظم و به موقع آن ها فراموش نشود.

     هنگامی که دستگاه های هوشمند متصل به شبکه را خریداری کردید حتما خطرات امنیتی آن را نیز در نظر بگیرید. بهتر است از یک نرم‌افزار امنیتی که بتواند روی دستگاه های شما نصب و آنها را مقابل تهدیدات حفظ کند استفاده نمایید. اسکنر کسپرسکی می تواند این کار را برای شما انجام دهد.
ویژگی‌های مفید اسکنر اینترنت اشیاء کسپرسکی
اسکنر اینترنت اشیاء کسپرسکی پس از اسکن شبکه، تمام دستگاه هایی را که به وای.فای شما متصل هستند را نشان می دهد. شما می‌توانید از این طریق نگاه کنید و ببینید که آیا کسی ناخواسته یا از روی عمد به روتر شما متصل شده است یا خیر. و در صورتی که شخصی قصد سرقت پهنای باند و حتی بدتر از آن، جاسوسی را داشته باشد شما متوجه آن خواهید شد و فورا این سرقت را متوقف خواهید کرد. از طریق این اپلیکیشن شما می توانید مهمان ناخوانده را از طریق رابط کاربر به بیرون از شبکه ی خود منتقل سازید.

اسکنر اینترنت اشیاء همچنین پورت های هر دستگاه متصل جدید را شناسایی و اسکن می کند و پورت های باز غیر ضروری را بررسی می کند و به شما اطلاع می دهد. از طریق این ویژگی شما درخواهید یافت که یک دستگاه جدید به شبکه شما متصل شده است و می توانید میزان امن بودن آن را مشاهده کنید.

سرپرست امنیتی در لابراتوار کسپرسکی می گوید: "لابراتوار کسپرسکی ماموریت این را برعهده دارد که جهان سایبری را در برابر مجرمان نجات دهد و بتواند آن را امن حفظ کند. این ها تنها به حرف نیستند و ما در تلاشیم تا بتوانیم این امنیت را هر روزه بیشتر از قبل برقرار سازیم و سر گفته های خود باقی بمانیم. ما بسیاری از این ابزارها را رایگان عرضه می کنیم تا تمامی کاربران بتوانند از آنها بهره مند شوند و در نهایت امنیت خود باقی بمانند.".

شما می توانید اسکنر رایگان اینترنت اشیاء کسپرسکی را در گوگل پلی دانلود و از امکانات آن بهره مند شوید. این اپلیکیشن بتا هم اکنون در گوگل پلی قابل دسترس است.
 
کد مطلب: 52192
نام شما
آدرس ايميل شما