کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تصمیم غیرکارشناسی قطع کدهای دستوری موبایل

11 بهمن 1396 ساعت 10:24

ایتنا - رئیس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی تصمیم بانک مرکزی برای قطع سرویس کدهای دستوری (USSD) تلفن همراه را غیر کارشناسی عنوان و با آن مخالفت کرد.


 

رمضانعلی سبحانی فر با اشاره به ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر قطع کدهای دستوری تلفن همراه (ستاره مربع) از ۱۵ بهمن ماه ۹۶ اظهار داشت: به این تصمیم معترض هستیم و نباید در یک سکوت خبری و بدون کار کارشناسی این سرویس از دسترس مردم خارج شود.

به گزارش ایتنا از مهر، وی با بیان اینکه بسیاری از کاربران تلفن همراه از طریق این کدهای دستوری سرویس‌هایی مانند پرداخت و شارژ اعتباری دریافت می‌کنند، اظهار داشت: بسیاری از مشترکان موبایل در مناطق محروم و روستایی و نیز مشترکان بی‌بضاعت و آنهایی که گوشی هوشمند ندارند از این سرویس استفاده می‌کنند و نباید بدون روش جایگزین، آن را قطع کرد.

رئیس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در صورت بروز این اتفاق، دولت و بانک مرکزی باید پاسخگوی مجلس باشند، خاطرنشان کرد: تمامی مشترکان موبایل نمی‌توانند از طریق اپلیکیشن نسبت به پرداخت و دریافت سرویس‌ها اقدام کنند. بانک مرکزی باید از ۶ ماه قبل با اعلام به اپراتورها، راهکاری برای جایگزینی این سرویس می‌اندیشید.

وی گفت: به نظر می‌رسد در اجرای این طرح سوء مدیریت و دستهای پنهانی وجود دارد که قصد دارند از این رانت استفاده کرده و اپلیکیشن و یا شیوه جدیدی را تعریف کنند و مردم مجبور شوند به سمت استفاده از شیوه جدید بروند.

سبحانی فر با بیان اینکه در صورت قطع سرویس USSD مردم مجبورند برای خرید کارت شارژ کاغذی به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند و یا گوشی هوشمند داشته باشند که از طریق اپلیکیشن، شارژ اعتباری دریافت کنند، ادامه داد: در اجرای این طرح، حجم عظیمی از سوء استفاده اتفاق می‌افتد که ما با آن مخالفیم.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در مورد عدم امنیت استفاده از سرویس کدهای دستوری به عنوان یکی از دلایل قطع این سرویس، گفت: این سوال مطرح می شود که چطور این سرویس در عرض یک شب، ناامن شد و چرا بانک مرکزی از ۶ ماه قبل اعلام نکرد که سرویس USSD ضعف امنیتی دارد و از امنیت کافی برخوردار نیست؟

وی با تاکید براینکه باید در یک پروسه زمانی و با انجام کار کارشناسی برای این سرویس تصمیم گیری شود، افزود: پرداخت از طریق کدهای دستوری روزانه حدود ۷۰ میلیون تراکنش را رقم می زند و حدود ۴۰ میلیون نفر از طریق این سرویس، تراکنش زیر ۴۰ هزار تومان دارند. نباید با تصمیم یک شبه مردم را غافلگیر کرد.
 بانک مرکزی اعلام کرده است که از ۱۵ بهمن ماه سرویس USSD را قطع خواهد کرد.


کد مطلب: 51900

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/51900/تصمیم-غیرکارشناسی-قطع-کدهای-دستوری-موبایل

ايتنا
  https://www.itna.ir