۰
plusresetminus
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۶

لاکچری‌زیان مصرف‌زده با سیم‌کارت‌های رند!

ایتنا - سیم‌کارت‌های رندی که گاهی قیمتشان با یک ماشین لوکس و یا حتی چندواحد آپارتمان برابری می‌کند، در بازار ایران در حال خرید و فروش است.
لاکچری‌زیان مصرف‌زده با سیم‌کارت‌های رند!



"مصرف‌زدگی" مفهومی است که در کشورهایی که شرایط رشد سرمایه‌داری در آنها فراهم باشد معنا پیدا می‌کند و لزوما به معنی مصرف بیشتر یا با کیفیت‌تر برخی اقلام مصرفی نیست، بلکه اغلب اوقات مصرف به خودی خود راهی تنها برای بیشتر دیده شدن است.
 
به گزارش ایتنا از ایسنا، از مفاهیمی که در راستای مفهوم "مصرف زدگی" در کشور ما جای خود را باز کرده و حتی به یک سبک زندگی هم تبدیل شده مفهوم "لاکچری" است. سبک زندگی لاکچری تمایل به حداکثر لوکس شدگی در مصرف انواع اقلام مصرفی از جمله مسکن، خودرو، پوشاک، خورد و خوراک و غیره را دارد. 

تمایل به دیده شدن در میان "لاکچری‌زیان" به اندازه‌ای است که حتی در دیگر حوزه‌هایی که کاملا کابردی شناخته می‌شوند هم بروز یافته است. برای نمونه شماره پلاک ماشین یا شماره تلفن از آن مقوله هایی از زندگی است که ارقام متفاوتش هیچ مزیت کاربردی نسبت به هم ندارند و صرفا یکسری کدهایی متفاوت و منحصر به فرد به منظور  کدگذاری‌های مشخص است.

برخی از افراد اما از این فضای عاری از لوکس بودگی استفاده لاکچری می کنند؛ وجه استفاده آنها هم تلاش برای در اختیار گرفتن شماره‌های اصطلاحا "رند" است؛ همین ترتیب قرار گرفتن شماره های تلفن باعث شده است تا برخی‌ها برای در اختیار داشتن شماره‌های رندتر مبالغی کلان حتی تا یک میلیارد تومان هم هزینه کنند!

سیم‌کارت‌های یک میلیاردی!
 غلامحسین اظهری - فعال صنفی بازار سیم­‌کارت­‌های تلفن همراه - از آخرین وضعیت قیمتی سیم­‌کارت‌ها در بازار خرید و فروش خبر داد و گفت: حوزه سیم‌کارت‌های دائمی و معمولی  با پیش شماره ۰۹۱۲ با کد یک از سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شروع و تا پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز قیمت دارند. در همین رده شماره‌ای کدهای ۱۷۷ با سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ۱۳۰ با چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ۱۱۴ با پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ۱۱۵، پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. البته اینها مربوط به شماره‌های عادی و معمولی است، اما برای شماره‌های استثنایی و اصطلاحا  رند بعضی خطوط حتی با قیمت‌های ۵۰۰ میلیون و یک میلیارد تومان هم به فروش رفته است­!

به نظر می‌رسد برخی اوقات خود شرکت‌های مرجع ارائه سیم‌کارت‌ها هم به این مساله دامن می زنند. اینکه برای ارائه برخی شماره‌های رند به مشتریان مزایده برگزار شود خود به تنهایی می تواند عاملی برای مشروعیت بخشیدن به انگیزه برخی‌ها برای خرید گران‌تر سیم‌کارت‌های رند باشد.

افشار فروتن - فعال صنفی حوزه بازارهای سیم کارت موبایل - هم با بیان این که قیمت گران‌ یک سیم‌کارت هیچ مزیت کارکردی بیشتری ندارد، گفت: قطع ارائه سیم‌کارت‌های با کدهای قدیمی‌تر باعث شد تا تقاضا برای استفاده از این سیم‌کارت‌ها بیشتر و قیمت آنها گران‌تر شود. تقاضا نیز متاثر از مباحث تجملاتی و حتی بورسی سیم‌کارت‌های تلفن همراه است.

این فعال صنفی بازار سیم‌کارت با بیان این‌که بعد از دوره‌ای، اپراتورهای تلفن همراه نیز به این تب بازار دامن زدند، گفت: زمانی که برای اولین‌بار یکی از اپراتورهای اصلی ارائه دهنده سیم‌کارت به برگزاری مزایده برای فروش سیم‌کارت‌های اصطلاحا "رند" خود اقدام کرد، افزایش قیمت سیم‌کارت‌های رند شکلی رسمی‌ به خود گرفت و تثبیت شد.

لوکس شدگی یک کالای کاملا کاربردی
فروتن با توضیح شیوه‌های مختلف متقاضیان برای پیدا کردن شماره‌های مدنظر خود، اظهار کرد: در برخی از موارد متقاضیان برای تهیه شماره مورد نظر خود به بازار مراجعه می‌کنند اما در برخی از موارد مشتریان حتی قبل از مراجعه به بازار با شماره‌ای که مدنظر دارند، تماس می‌گیرند و نسبت به خرید آن شماره اظهار تمایل می‌کنند.

وی در نهایت با مقایسه بازار سیم‌کارت در ایران و دیگر کشورها، اظهار کرد: سیم‌کارت در کشورهای دیگر صرفا یک جنبه کارکردی دارد در حالی که در کشور ما حالا تبدیل به یک بازار شده است که محصولات لوکس جدای از جنبه کارکردی آنها مدنظر است.

شدت و حدت توجه برخی از مشتریان به مساله "رند" بودگی شماره سیم کارت‌ها به اندازه ای است که برخی از این سیم‌کارت‌های رند دیگر تنها یک سیم کارت نیستند بلکه تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای و حتی بورسی هم شده‌اند؛ برخی از بازاریان این حوزه از سعی در تهیه این سیم کارت‌ها و فروختن آنها به حداکثر ممکن دارند؛ سیم‌کارت‌هایی که گاهی قیمت آن‌ها معادل چند واحد آپارتمان و یا ماشین لوکس است!

گفتنی است منظور از سیم‌کارت رند، تنها برخی اوقات پشت سر هم قرار گرفتن یک عدد واحد است که با توجه به اینکه گوشی های تلفن همراه شماره ها را به صورت اسمی ذخیره می کنند، دیگر حتی کمترین توجیه کارکردی را هم برای شماره های رند بی معنی می کند. علاوه بر این و سوای از بحث رند بودن یا نبودن یک شماره مساله نرخ ساز دیگر قدیمی بودن یا نبودن کد یک شماره است که آن هم در جای خود مساله بی اهمیتی است.

سیم‌کارت حالتی سرمایه‌ای به خود گرفته است
محمد پناهی – فعال صنفی بازار سیم کارت‌های تلفن همراه - به الگویابی علل افزایش قیمت برخی از این شماره‌ها پرداخت و گفت: در نگاه کلی این سلیقه مخاطب است که تعیین کننده خواهد بود اما اگر برای مثال در شماره سیم‌کارتی یک عدد ۴ یا ۵ بار تکرار شده باشد یا عدد ۰ یا ۱ در آن پرتکرارتر باشد، آن سیم‌کارت برای مشتریان جذاب‌تر و  قیمتش هم بیشتر است. همچنین اگر اعداد رندی مانند ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ در آن وجود داشته باشد قیمت سیم کارت گران تر هم می شود.
این فعال صنفی حوزه بازار سیم‌کارت‌ با بیان این که حتی خود مخابرات هم خط‌های رند خود را به مزایده می‌گذارد، ادامه داد: خطوط با کد ۱۷۰ که اخیرا ارائه می‌شوند به مزایده گذشته می‌شوند که قیمتی از چهار میلیون تومان به بالا دارند.

او اضافه کرد: همین که خود مخابرات اقدام به برگزاری مزایده می‌کند، خود می تواند علتی برای افزایش تب گران‌تر شدن برخی سیم کارت‌ها باشد چرا که مشتریان تصور می کنند واقعا کالای با ارزشی را از دست داده‌اند در حالی که واقعا اینگونه نیست و رند بودن یا نبودن یک سیم‌کارت نمی‌تواند بر روی کارایی آن تاثیر داشته باشد. واقعیت این است که سیم کارت در کشور ما حالتی لوکس و حتی سرمایه ای به خود گرفته است که بازار بزرگی هم در کنار آن به وجود آمده است.
کد مطلب: 51606
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام