۱
۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۰

نحوه پاک کردن امن درایوهای دیسک سخت (HDD) و درایوهای حالت جامد (SSD)

ایتنا- بسیاری از مواقع نیاز است که درایوهای قدیمی را قبل از خارج کردن از سرویس پاک کنید. نکاتی وجود دارد که می‌توانید با رعایت کردن آنها می‌توانید درایوهای خود را به شکلی امن پاک کنید و از قرار گرفتن اطلاعات خود در دست مجرمان سایبری در امان باشید.
نحوه پاک کردن امن درایوهای دیسک سخت (HDD) و درایوهای حالت جامد (SSD)
می‌توان گفت دیسک سخت یا HDD بزرگ‌ترین حافظه جانبی موجود در کامپیوتر است. تقریبا همه داده‌ها از جمله سیستم عامل، فایل‌ها، برنامه‌ها و… روی حافظه جانبیِ دیسک سخت قرار می‌گیرند.
هر داده دیجیتالی و اطلاعاتی که برای ذخیره‌سازی به هارد دیسک ارسال می‌شود، تا زمانی که حذف نشود بر روی سکتورها، در مکان‌ خود باقی خواهد ماند. البته ممکن است شرایط محیطی نیز در از بین رفتن این داده‌ها اثر بگذارد.

به گزارش ایتنا از شماران سیستم از سوی دیگر درایو حالت ‌جامد (SSD)، یک ابزار حافظه است که از تراشه برای ذخیره‌سازی دائم داده‌ها استفاده می‌کند.
درایو حالت جامد یا SSD در کمترین زمان توانست جایگزین مناسبی برای درایو دیسک سخت HDD شود. در واقع SSD حافظه مبتنی بر حافظه فلش است که در مقایسه با درایوهای سخت  قبلی برق کمتری مصرف می‌کند و از مقاومت بیشتری نیز برخوردار است.

چند راهکار برای حذف اطلاعات درایوهای سخت به شکلی کاملا امن وجود دارد. ارزان‌ترین راه برای پاک کردن درایوهای سخت، استفاده از نرم‌افزار است. البته سرعت این روش، خیلی پایین است و روی دیسک‌های معیوب هم کار نمی‌کند. یکی از این نرم‌افزارها “DBAN” است. این نرم‌افزار رایگان است و کار خود را بسیار خوب و بدون نقص انجام می‌دهد.
 
یکی از روش‌های دیگر در این زمینه، زمانی مطرح می‌شود که نرم‌افزار کارساز نباشد. در این مواقع، سخت‌افزار می‌تواند مفید واقع گردد. البته این راهکار، ممکن است مقداری هزینه در پی داشته باشد ولی سرعتی بالاتر دارد و با استفاده از این راهکار، نیازی به  اختصاص یک کامپیوتر برای انجام عملیات نخواهد بود.
یکی از این ابزارها "Wiebetech Drive eRazer Ultra" است که سرعت بالایی دارد و قابل اطمینان است.
 
همچنین یکی از راه‌های پاک کردن امن اطلاعات SSD یا درایو حالت جامد، استفاده از امکانات تولیدکننده است که "SanDisk SSD Toolbox" یکی از همین امکانات است.
در سیستم عامل ویندوز، ساده‌ترین راه برای رمزگشایی کل درایوها، استفاده از ابزارهایی مانند “VeraCrypt” است. یکی از راه‌های دیگر استفاده از نرم افزار “PARTED Magic” است.
 
کد مطلب: 51518
برچسب ها: هارد دیسک SSD
نام شما
آدرس ايميل شما


سیّد دلبر
feedback
Iran, Islamic Republic of
چ هارد های سریعی ساختن دستتشون درد نکنه
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام