۰
plusresetminus
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۹

نحوه صحیح استفاده از سامانه پیامک‌های مزاحم

ایتنا- موج پیامک‌های تبلیغاتی که زمانی گاه و بیگاه برای مشترکان ارسال می‌شد، با آگاهی آنها از نحوه‌ غیرفعال کردن این پیامک‌ها فروکش کرد.
نحوه صحیح استفاده از سامانه پیامک‌های مزاحم



سامانه رسیدگی به شکایات مربوط به پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی راه‌اندازی شده و کاربران می‌توانند شماره‌های شخصی که برایشان پیامک تبلیغاتی می‌فرستند را به این سامانه ارسال کنند؛ اما برای ثبت صحیح درخواست در این سامانه، لازم است از قالب درستی استفاده شود.

 
موج پیامک‌های تبلیغاتی که زمانی گاه و بیگاه برای مشترکان ارسال می‌شد، با آگاهی آنها از نحوه‌ غیرفعال کردن این پیامک‌ها فروکش کرد. البته پس از آن کسب‌وکارها راهی را پیدا کردند که همچنان به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ادامه دادند و این راه استفاده از سرشماره‌های شخصی بود. زمانی که برای مشترک پیامکی با شماره شخصی ارسال می‌شد اما وقتی پیامک مورد نظر را باز می‌کرد، با متنی تبلیغاتی مواجه می‌شد.

اگرچه برخی از کاربران نسبت به این پیامک‌ها و مزاحمتی که ممکن بود در هر ساعتی از شبانه‌روز برایشان پیش آید، بی‌تفاوت بودند اما برخی که این پیامک‌ها امانشان را بریده بود به مراجع مختلفی شکایت کردند تا سرانجام مسوولان تصمیم به ساماندهی این موضوع گرفتند و راه‌هایی برای عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی عنوان شد از جمله شماره‌گیری کدهای دستوری و تماس به مراکز اطلاع‌رسانی. با وجود این هنوز راهی برای لغو پیامک‌هایی که از شماره‌های شخصی ارسال می‌شدند وجود نداشت.

پیگیری لغو پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی در زمان وزارت محمود واعظی هم انجام و راه‌هایی برای لغو آنها ارائه می‌شد. اما زمانی که محمدجواد آذری جهرمی به عنوان وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب شد، این موضوع را جدی‌تر پیگیری کرد و از ایجاد سامانه‌ای برای دریافت گزارش‌های آنلاین شکایات مزاحمت‌های ناشی از پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شدند خبر داد.

جهرمی ضمن تاکید بر ساماندهی فضای مجازی برای بهره‌گیری کسب‌وکارها اظهار کرد: پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم آرامش حریم خصوصی مردم را به هم ریخته است. پس از ساماندهی پنل‌های ارسال انبوه از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، اکنون ارسال این پیامک‌ها از طریق شماره‌های عادی فزونی یافته است. صاحبان کسب‌وکار باید به حریم خصوصی مردم احترام بگذارند و متوجه این موضوع باشند که این نوع تبلیغات اثر عکس دارد.

پس از آن حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی- نیز با اشاره به ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی برای مشترکان تلفن همراه ارسال می‌شود تا پایان مهرماه، اظهار کرد: با توجه به نیاز به ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شوند، ارتقای سامانه ۱۹۵ و راه‌اندازی بخش دریافت شکایات از طریق پیامک ضروری است تا مشترکان تلفن همراه در صورت لزوم بتوانند پیامک تبلیغاتی و شماره ارسال‌کننده را از طریق پیامک به این سامانه ارسال کنند.

در نهایت وزیر ارتباطات به وعده خود عمل کرد و از مسدود شدن شماره‌های پیام‌دهنده با گزارش پیامکی شهروندان به سامانه ۱۹۵ خبر داد. وی با اشاره به راه‌اندازی این سامانه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این سامانه گزارش‌های مردمی را در خصوص مزاحمت‌های تبلیغاتی برخی شماره‌ها دریافت می‌کند و پس از بررسی‌های لازم توسط مراجع ذی‌صلاح شماره ریپورت شده و مسدود می‌شود.

البته راه‌اندازی سامانه ۱۹۵ در روزهای ابتدایی خود با مشکلاتی مواجه بود. از جمله اینکه در حالی که مقرر شده بود پیامک ارسالی به این سامانه رایگان باشد، با گذشت چند روز کاربران از اخذ هزینه هنگام ارسال پیامک به این سامانه خبر دادند. این خبر توسط وزیر ارتباطات تایید شد اما وی با بیان اینکه به دلیل پیکره‌بندی اشتباه در سامانه این هزینه کسر می‌شد، از بازگشت هزینه‌های دریافت‌شده به حساب مشترکان در روزهای آینده خبر داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پیامک‌هایی که به این سامانه ارسال شده‌اند، اظهار کرد: مجموعا تاکنون ۴۰ هزار پیامک به این سامانه واصل که نصف آن به شکل صحیح ارسال شده و از مجموع گزارشات دریافتی، سیم‌کارت‌های مزاحم بسیاری شناسایی و مسدود شده است.

با توجه به سازوکار سامانه ۱۹۵، کافی است شماره شخصی که اقدام به ارسال پیامک تبلیغاتی کرده است را برای این سامانه پیامک کنید؛ اما ممکن است برخی از کاربران هنگام استفاده از این سامانه با مشکلات دیگری مواجه شده و پیامی مانند پیام‌ زیر را دریافت کرده باشند.

 


بنابراین لازم است از قالبی که در شکل آمده است، یعنی نوشتن شماره تلفن بدون فاصله، برای ارسال پیامک استفاده کنید تا درخواست شما در سامانه ۱۹۵ ثبت شده و با پیگیری درخواستتان، دیگر شاهد دریافت پیامک‌های مزاحم نباشید.

 
کد مطلب: 50657
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام