۲
۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۷

لذت اینترنت پرسرعت با فیبرنوری در منازل!

ایتنا- فیبرنوری، توانایی انتقال اینترنتی با سرعتی خارق‌العاده و تقریبا بدون اختلال را برای منازل دارد.
لذت اینترنت پرسرعت با فیبرنوری در منازل!



اینترنت پرسرعت برای دانلود فیلم و نرم‌افزار، تلفن تصویری، مشاهده برنامه‌های زنده تلویزیونی با کیفیت HD و 4K، بانکداری الکترونیک، بازی و خرید آنلاین، آموزش و پزشکی از راه دور و اینترنت اشیا از جمله سرویس‌های قابل ارائه به صورت همزمان بر بستر فیبر نوری است.
 
به گزارش ایتنا از ایسنا، به اعتقاد برخی از کارشناسان حوزه شبکه‌های مخابراتی، بر اساس الگوهای موجود در دنیا، در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا (منا)، کشورهایی چون قطر، کویت ، ترکیه و لبنان استفاده از فیبر نوری به منازل (FTTH) را شروع کرده‌اند و باوجود جمعیت کم، در رتبه‌بندی‌ها از ما جلوتر هستند؛ ایران مقدمات عضویت در مجمع جهانی فیبر نوری در آسیا را انجام داده‌ و ثبت‌نام های مقدماتی صورت گرفته است که زمانی که در این مجمع عضو شود و آمارهای شرکت مخابرات ایران به رسمیت شناخته شود؛ جایگاه مناسبی برای کشور ایجاد خواهد شد.

با اجرای پروژه «فیبر نوری به منازل»، به جای کابل مسی، فیبر نوری به کاربران خانگی، ادارات و موسسات ارائه می‌شود. طرح اتصال فیبر نوری که سرعت ارتباط را در حد چشمگیری افزایش می‌دهد، در کشورهای مختلف دنیا انجام شده است. اما جایگزینی فیبرنوری به جای کابل مسی زمانی مقرون به صرفه خواهد بود که محتوای دیجیتال بسیار زیادی برروی شبکه‌ها تعریف شود و کاربران نیاز به داشتن سرعت بالا را احساس کنند. با ارائه سرویس فیبر نوری به منازل توسط مخابرات، مشترکان می‌توانند با انتخاب بسته مورد نظر خود که هر کدام دارای سرعت و حجم متفاوت است، از اینترنت با سرعت و کیفیت بالا بهره ببرند.

اکنون بنابر اعلام مدیر مخابرات تهران، تاکنون ۱۴ هزار منزل و مرکز تجاری با فیبرنوری و با سرعت یک گیگابیت در ثانیه به شبکه متصل شده‌اند. اما پیش از این محمود واعظی _وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به انتخاب خوزستان به‌عنوان نخستین استان کشور در ایجاد فیبرنوری خانگی گفته بود: این امر می‌تواند موجب تحول اقتصادی منطقه آزاد اروند و آبادان و خرمشهر شود. اخیرا در شرکت مخابرات ایران تصمیم گرفته‌ایم که فیبر نوری را به محل کار، منازل و بخش‌های اقتصادی کشور ببریم. خوزستان و شهر آبادان برای اجرای این طرح به صورت پایلوت انتخاب شده‌اند.

وی همچنین گفته بود: برای افتتاح طرح‌ها و پروژه‌هایی که امروز به بهره‌برداری می‌رسند، بیش از  ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم. امروز همچنین مرکز ان‌آی‌ایکس (NIX) و گیت بین‌الملل اهواز افتتاح می‌شوند.

واعظی همینطور در مراسم بهره‌برداری مرحله نخست اتصال فیبر نوری به در منازل، با بیان اینکه در دو دولت گذشته به ICT نگاه تشریفاتی می‌شد، اظهار کرده بود: سیاست دولت یازدهم، سیاست توسعه‌ای است و ما با همه محدودیت‌ها تلاش کردیم برای بخش خصوصی اعتمادسازی کنیم تا بتواند سرمایه‌گذاری کند. بنابراین ما با بخش خصوصی رقابت نمی‌کنیم، بلکه سیاست گذار و حمایت گر آنها هستیم.

به گزارش ایسنا، مرحله نخست گسترش شبکه دسترسی به فیبر نوری در منازل توسط شرکت مخابرات ایران تحت عنوان (تانوما) در هشت شهر در اردیبشهت ماه ۱۳۹۶ به صورت رسمی افتتاح شد، شبکه دسترسی بر پایه فیبر نوری (FTTH) با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز مخابرات شهید فرد اسدی تهران افتتاح شد.

درخواست شبکه فیبر برای مشترکان رایگان است و با ارائه سرویس فیبر، مشترکان می‌توانند از هر یک از بسته‌های موجود در پورتال مخابرات استفاده کنند. تمامی این بسته‌ها، برگردان رایگان از سیم مسی به فیبر دارند و مدت قرارداد آنها ۱۲ ماه است. مشترکان می‌توانند در پورتال مخابرات و در بخش تانومای اینترنت، از جزئیات بسته‌ها آگاه شده و آنها را سفارش دهند.

در همین راستا وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات با حلقه گمشده توصیف کردن شبکه فیبر نوری برای شبکه ملی اطلاعات بیان کرده بود: سیاست دولت یازدهم، سیاست توسعه‌ای است و ما با همه محدودیت‌ها تلاش کردیم برای بخش خصوصی اعتمادسازی کنیم تا بتواند سرمایه‌گذاری کند. بنابراین ما با بخش خصوصی رقابت نمی‌کنیم، بلکه سیاست گذار و حمایت گر آنها هستیم.

بر این اساس، انتقال فیبر نوری در هشت شهر تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه و کرج آغاز به کار کرد. بدین ترتیب در استان تهران ۲۴۵ هزار پورت، اصفهان ۸۵ هزار پورت، مشهد ۸۰ هزار پورت، شیراز ۶۱ هزار پورت، خوزستان ۶۱ هزار پورت، کرج ۲۸ هزار پورت و کرمانشاه ۲۰ هزار پورت فیبر نوری آماده واگذاری به متقاضیان است.

اما محمدجواد آذری جهرمی _وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم_ نیز در روزهای نخست شروع به کار خود در سمت وزارت ICT  با بیان اینکه معضل جدی اینترنت‌های خانگی «سیم مسی» است که امروز زیر دو مگابایت سرعت را منتقل می‌کنند، گفته است: این سیم‌ها به خوبی نمی‌توانند سرعت را منتقل کنند و راهکار آن اجرای پروژه FTTB یا FTTH است که شرکت های FCT مجوز گرفته اند و فکر می‌کنم ظرف یک سال تا یک سال و نیم آینده در سطح هر شهر کلان کشور پروژه فیبر نوری مان اجرا شده باشد و برای VDSL هم تلاش می‌کنیم که شرکت‌ها را افزایش دهیم تا در زمانی کوتاه تر از ۱۸ ماه این ظرفیت ها را پیاده سازی کنند تا بتوانیم سرعت متناسب برای اینترنت را تا یک مگابیت افزایش دهیم.

اتصالات پهن باند فیبر به خانه یا همان اتصالات پهن باند FTTH ، معرف اتصالات کابل فیبرنوری برای اماکن به صورت اختصاصی است. این سیستم‌ها که براساس نور هستند، توان انتقال انبوهی از اطلاعات به شکل کارآمدتری از قبیل تلفن، ویدئو، داده و غیره را در مقایسه با شیوه سنتی کابل‌های مسی دارا هستند. این فناوری به سرعت رو به گسترش است زیرا برتری‌هایی نسبت به فناوری‌های کنونی دارد که امکان اتصال پرسرعت‌تر و ظرفیت برد بیشتر نسبت به زوج‌های پیچیده رسانا و خطوط DSL از جمله آنهاست.

بسیاری از محققان و آگاهان این عرصه معتقد هستند که شرکت‌های بزرگ و قدیمی مخابراتی چنانچه بتوانند زیرساخت‌های خود را به‌روز کنند، می‌توانند از طریق اجاره زیرساخت‌ها کسب درآمد کنند. آنچه از این پس مخابرات را درگیر خواهد کرد یافتن مشتریان جدید برای این محصول است. بنابراین در این تاریخ مکان‌های فیبرگذاری‌شده روی نقشه‌های استان‌ها مشخص خواهد شد و باید در انتظار چگونگی اقبال مشتریان مخابراتی به این طرح بود.

پروژه رساندن فیبر نوری به در منازل و جایگزینی آن با کابل مسی با توجه به افزایش سرعت ارتباطات اینترنتی، در سال‌های اخیر مورد توجه مسوولان وزارت ارتباطات قرار گرفته و اگرچه در ابتدا اپراتور چهارمی به عنوان مجری این پروژه در نظر گرفته شده بود اما با توجه به مشکلاتی با تاخیر روبه‌رو شده و هنوز به مرحله اجرای کامل نرسیده است.

به گزارش ایسنا، با اجرای پروژه «فیبر نوری به منازل»، به جای کابل مسی، فیبر نوری به کاربران خانگی، ادارات و موسسات ارائه می‌شود. طرح اتصال فیبر نوری که سرعت ارتباط را در حد چشمگیری افزایش می‌دهد، در کشورهای مختلف دنیا انجام شده است. اما جایگزینی فیبرنوری به جای کابل مسی زمانی مقرون به صرفه خواهد بود که محتوای دیجیتال بسیار زیادی برروی شبکه‌ها تعریف شود و کاربران نیاز به داشتن سرعت بالا را احساس کنند.

اما باقری چناری -مدیر عامل اپراتور فیبر نوری- پیش از این با بیان اینکه پروژه اتصال فیبر نوری به منازل و سازمان‌ها حداقل به طور متوسط به پنج میلیارد دلار سرمایه احتیاج دارد، گفته بود: اگر پروژه ایرانیان نت، هشت سال به طول بیانجامد به طور متوسط سالانه به ۷۰۰ میلیون دلار (۳۰۰۰ میلیارد تومان) سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

تانوما (تار نوری مخابرات ایران) به معنی «فیبرنوری تا ساختمان/خانه» است. این سرویس به تکنولوژی جدیدی اطلاق می‌شود که به جای استفاده از کابل مسی از فیبر نوری برای انتقال اطلاعات تا ساختمان و یا محل مشتری بهره می‌برد و می‌توان سرویس‌های گوناگونی از جمله تلفن، اینترنت، سرویس‌های چندرسانه‌ای و دیگر سرویس‌های بر بستر دیتا را با سرعت و کیفیتی بسیار بالاتر از کابل مسی در اختیار مشترکان قرار داد.
کد مطلب: 50590
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
آخ جون اونم با حجم ده گیگ در ماه! چه حالی میده، دست آقای وزیر درد نکنه با اینترنت (نه اینترانت!) نامحدود (نه غیرحجمی با محدود یا مصرف منصفانه و یا اسامی مشابه)
feedback
Iran, Islamic Republic of
تا بتوانیم سرعت متناسب برای اینترنت را تا یک مگابیت افزایش دهیم.
این یعنی پرسرعت!
عزیزم پر سرعت از 10مگابیت شروع میشه اونم چند سال قبل، بهتره یک سری به اپراتورهای کشورهای همسایه و جهان بزنید!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام