۰
plusresetminus
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۴

علت دروغگویی افراد در وب‌سایت‌های دوستیابی چیست؟

ایتنا- سایت‌های دوست‌یابی اینترنتی هنوز هم بازار داغی دارند و می‌توانند محل مناسبی برای سودجویان نیز باشند.
علت دروغگویی افراد در وب‌سایت‌های دوستیابی چیست؟


به تازگی لابراتوار کسپرسکی و  B2B بین‌الملل به تحقیق و بررسی الگوهای رفتاری کاربران و سایت‌های دوستیابی و خطرات و تهدیداتی که آنها را مدام دنبال می‌کند و با آنها رو به رو هستند، پرداخته‌اند. ما در این تحقیق متوجه شدیم چه دسته ای از کاربران اطلاعات خود را با غریبه‌ها به اشتراک می‌گذارند و چرا در بسیاری از موارد آن‌ها دروغ می گویند؟

چه اشخاصی دروغ می گویند؟
به گزارش ایتنا از کسپرسکی آنلاین، خلاصه بخواهیم بگوییم همه افراد دروغگو هستند و دروغ می گویند. 57% از پاسخ دهندگان به این نظر سنجی اعتراف کرده اند که واقعیات زندگی خود را با تغییری بهتر به اشتراک می گذارند. یافته ها از این نظر سنجی در مردان متاهل نشان میدهد که احتمال دروغ در آن ها بسیار بیشتر است: 67% از آن ها هنگام پر کردن پروفایل خود و یا ارتباط در وبسایت های دوستیابی دروغ می گویند.

اینطور که به نظر می‌رسد اغلب کاربران متاهل سعی بر پنهان کردن تاهل خود در سایت‌های دوستیابی دارند. هم مردان و هم زنان اعتراف کرده اند که در مورد ظاهر خود دروغ می گویند و حرف‌های آنها صحت ندارد. این افراد اغلب سن، وضعیت اجتماعی و موارد شخصی خود را دروغ می‌گویند و واقعیت را به هیچ وجه مطرح نمی‌کنند.

چنین دروغ‌هایی شما را شگفت زده و متعجب نخواهد کرد. با این حال کشف اینکه چرا آنها دروغ می‌گویند می‌تواند برای هرکسی جالب باشد. به راستی چرا؟ مسلما دلیلی جامع و کلی می تواند این افراد را برای دروغ گویی مصمم کند. در این نظر سنجی بسیاری از افراد دروغگو اعتراف کردند که زمانی که از افراد دروغ می شنوند بسیار بیشتر از افراد صادق شگفت زده می شوند. شاید علت آن این است که آن ها انتظار دروغ را از دیگر افراد ندارند. افراد دروغ گو بسیار راحتر از افراد صادق می توانند پروفایل خود را تغییر دهند و این برای آنها مانعی محسوب نمی شود.

علت دروغ آنها چه چیز می‌تواند باشد؟
اینطور که به نظر می‌رسد بسیاری از کاربران (حدود 16%) از آنها به دنبال شرکای زندگی بهتری هستند و از این رو خودِ واقعی وخود را نمایان نمی کنند و مجبور به دروغ گفتن می‌شوند.

اطلاعاتی که از وب سایت بزرگ دوست یابی OkCupid به دست آمده، نشان می‌دهد که مردانی که دارای رتبه های بالای جذابیت هستند توسط خانم ها امتیاز گرفته اند (به عنوان مثال مردی که قد بلند، باهوش‌تر و شغل مناسبی دارد). چنین چیزی نیز برای خانم‌ها هم وجود دارد، در بین زنان خانم‌های خوش اندام و زیبا توسط مردان مورد توجه قرار می‌گیرند و به آنها امتیاز داده می‌شود.

هرچه عکس پروفایل زیباتر باشد بیشتر مورد توجه عموم قرار می‌گیرد و پیام های بیشتری را خواهد داشت. به همین خاطر است که چه مردان و چه زنان عکس های پروفایل خود را آراسته و آرایش شده به نمایش می‌گذارند.

با این حال این فقط به  پیدا کردن یک دوست یا شریک برای زندگی ختم نمی شود. حدود 34% از شرکت کنندگان مرد در این نظرسنجی گفته‌اند که این کار را فقط "برای سرگرمی" انجام می دهند و 31% از زنان نیز همین اعتراف را داشته اند. رایج ترین علت دروغ گویی در زنان "ترس" است. آنها اغلب به خاطر اینکه واقعیات زندگی آن ها رو نشود دروغ می گویند و همه چیز را پنهان می کنند.

حدود 34% از بازدیدکنندگان خانم وب سایت ها، به صورت عمدی و از روی قصد اطلاعات غلط و اشتباه در مورد خود به نمایش می گذارند و همه چیز را به صورت راست وانمود می کنند. طبق بررسی ها علت این رفتار، بدست افتادن اطلاعات آن ها توسط مجرمان و سود جو است و می تواند توسط مجرمان مورد سوء استفاده قرار بگیرد. مشکلاتی که اغلب خانم‌ها از آن می‌ترسند می تواند چند جانبه باشد، از مکالمات ناخوشایند و مزاحمت های مکرر گرفته تا مشکلات سایبری که می تواند برای آنها پیش آید.

علاوه بر موارد بالا دلایل دیگری برای دروغ گفتن توسط کاربران وجود دارد. بسیاری از کاربران وب سایت های دوستیابی و کاربران اپلیکیشن های دوستیابی افراد فعال درون وب سایت را مورد اعتماد نمی دانند و به علت اینکه دوست ندارند خانواده و دوستان خود آنها را در این وب سایت ملاقات کنند، پس اطلاعات و عکس های دروغین از خود ثبت می‌کنند.

بر اساس تحقیقات ما، 5% از بازدید کنندگان وب سایت های دوستیابی فعالیت های خود را از همسران خود پنهان می‌کنند و 3% از دیگر از آن ها در تلاش هستند که متوجه شوند که آیا همسران آنها در وب سایت های دوستیابی فعالیت دارند یا خیر.
 
چگونه در وب سایت‌های دوستی فعالیتی سالم و به دور از خطر داشته باشیم؟
متاسفانه با علم بر اینکه اغلب کاربران در این وب سایت‌ها دروغگو هستند و هر مشکلی را می تواند با خود به همراه داشته باشد اما همچنان وب سایت های دوست یابی در بین افراد محبوب هستند و 32% از کاربران وب از آنها استفاده می‌کنند.

در این بین افراد زیادی هستند که در معرض خطر مجرمان سایبری قرار می گیرند و تهدیدات بسیاری آن ها را تهدید می کند. خطراتی که افراد فعال را در وب سایت‌های دوست یابی تهدید می‌کند بسیار بیشتر از دیگر کاربران است و ضریب این خطر در افراد فعال 41% و در افراد غیر فعال به 20% می‌رسد (حدود 2 برابر).

علت در معرض خطر قرار گرفتن این افراد کاملا واضح است: استفاده ی افراد فعال از اینترنت بسیار زیاد است و مجرمان فرصت‌های بیشتری را برای به دام انداختن آنها خواهند داشت.

به طور خلاصه بخواهیم بگوییم دوستیابی آنلاین هم بخشی از دنیای آنلاین است و خطرات مشابه در گوشه گوشه ی این دنیای مجازی وجود دارد. سایت‌های دوستیابی جعلی از احساسات افراد و ساده لوحی آن ها سوء استفاده می کنند و قطعا شکست عشقی و مالی افراد هم برای آنها مهم نخواهد بود. راه حل این نیست که شما از سایت های دوستیابی دوری کنید و دور شبکه های اجتماعی را خط بکشید. توصیه ما این است که از هشدارها و خطرات پیش رو مطلع باشید و در دنیای آنلاین رفتاری هوشمندانه داشته باشید.

تیم امنیتی ما توصیه می‌کند در همه حال در دنیای مجازی موارد امنیتی را رعایت کنید. به اشخاص مجازی اعتماد نکنید و سفره دل خود را با آنها با نکنید. افرادی که با شما هم صحبت می شوند شاید زندگی خود را برای شما باز کنند و در مورد کار و زندگی خود با شما بحث کنند اما شما به آنها اعتماد نکنید. این گفتگو در نهایت می‌تواند به فیشینگ و مهندسی اجتماعی و جمع آوری اطلاعات شما و استفاده از آن در موارد امنیتی ختم شود و تا مدت ها پشیمانی را به خاطر یک گفتگوی ساده برای شما به همراه داشته باشد.

از همین رو همیشه در صحبت‌های خود با غریبه‌ها احتیاط کنید. اکنون با خواندن این مقاله باید بیش از قبل متوجه دروغین بودن شخصیت‌های وب و فضای مجازی شده باشید.
 
کد مطلب: 50543
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام