کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چقدر به تلگرام اعتماد داریم؟

خبرگزاری ايسنا , 22 شهريور 1396 ساعت 9:26

ایتنا- اطلاعات موجود در تلگرام و اینستاگرام، برخلاف تصور عمومی از طریق ابرهای اطلاعاتی ذخیره می‌شوند.




یک کارشناس به نقش مهم سیستم‌های رایانش ابری در ارائه اطلاعات امن و قابل بازیابی به مشترکان اشاره کرد و گفت که نرم‌افزارهای اینستاگرام و تلگرام نیز از همین سیستم استفاده می‌کنند.
 

مهدی رزمی - کارشناس حوزه فناوری اطلاعات - با اشاره به رشد و افزایش حجم اطلاعات تولید شده در فضای مجازی، گفت: به تدریج و با گسترش اطلاعات موجود در رایانه‌ها و فضاهای اینترنتی به فضایی بزرگتر برای ذخیره‌سازی اطلاعات تولید شده نیاز است. سیستم‌های رایانش ابری به جایگزین بسیار خوبی برای این سیستم‌ها تبدیل شده چراکه با استفاده از این تکنولوژی می‌توان از حجم باقی مانده در دیگر دیتاسنترهای وصل شده به ابرهای اطلاعاتی نیز استفاده کرد.

این کارشناس با بیان این که سیستم‌های رایانش ابری حجم زیادی از اطلاعات را که در جاهای مختلف ذخیره شده است، دریافت و از طریق اینترنت یکپارچه می‌کنند ادامه داد: ابرهای اطلاعاتی در واقع نقش مدیریت اطلاعات و پردازش‌های سیستم را ایفا می‌کنند به این صورت که در زمانی که دیگر کاربران از سیستم خود استفاده نمی‌کنند، از قدرت پردازشی آنها به دیگر کاربران آنلاین می‌دهد و اطلاعات را با کیفیت بیشتری به مخاطبان ارائه می‌دهد.

او ادامه داد: در مورد ذخیره‌سازی اطلاعات هم به همین ترتیب است؛ همانطور که در نرم‌افزارهایی مانند تلگرام و اینستاگرام مشاهده می‌کنیم که حجم اطلاعات آنها تنها در یک مجموعه ذخیره نشده، بلکه در همه جا و در سیستم‌های شخصی افراد ذخیره شده اما از طریق ابرهای اطلاعاتی این اطلاعات در یک سیستم مشترک هم در تلگرام انباشته شده است.

این کارشناس آی‌تی با اضافه کردن این نکته که رایانش ابری در واقع به صورت یک ابر اطلاعاتی از بالا، اطلاعات را یکپارچه می‌کند، بیان کرد: در ایران تلاش‌هایی در حال انجام است تا مجموعه‌های خصوصی و دولتی به سمت استفاده از سیستم‌های رایانش ابری مشترک بروند اما این امر در عمل نیازمند همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های مستقل و متفاوت است.

وی با اشاره به موانع و مسائل موجود در حوزه رایانش ابری در ایران، عدم رشد این حوزه را ناشی از جزیره‌ای عمل کردن ادارات دولتی در ایران ارزیابی کرد و اظهار کرد: تا زمانی که تک دیتاسنترها به صورت مستقل و یا استانی کار می‌کنند نمی‌توان به استفاده گسترده از سیستم های ابری امیدوار بود. این مساله خصوصا در شرکت مخابرات ایران بسیار مشهود است چرا سیستم مخابراتی در کشور یکی از بهترین فضاها برای اجرای رایانش ابری است، اما در همین سازمان دیتاسنترها به صورت جزیره‌ای و پراکنده در استان‌ها فعالیت می‌کنند.

رزمی در نهایت با ایمن توصیف کردن استفاده از سیستم‌های رایانش ابری به مزایای دیگر این سرویس اشاره کرد و گفت: با استفاده از سیستم‌های رایانش ابری هزینه‌ها به شدت پایین می‌آید و کیفیت نیز به شدت افزایش می‌یابد. ضمن این که به دلیل استفاده از قدرت و سرعت پردازش بالاتر، استفاده کاربران از خدمات اینترنتی و رایانه‌ای، کیفیت بیشتری هم پیدا می‌کند.

رایانش ابری در سال ۲۰۰۸ در ادامه‌ مدل‌های رایانش توزیع‌شده مطرح شد. در نسل‌های قبلی رایانش توزیع‌شده در دهه‌ ۱۹۹۰ که ‌رایانش خوشه‌ای (Cluster Computing) و رایانش توری (Grid Computing) بودند مفهوم رایانش به‌عنوان خدمت (Computing as Utility) نمود عینی پیدا کرد و بر این اساس ایده‌ رایانش ابری شکل گرفت. شبکه‌ای همچون تلگرام یکی از برنامه‌هایی است از یک فضای ابری برای ارائه خدمات خود استفاده می‌کند و برای همین است که کاربران گاهی اوقات از آن به عنوان فضایی امن برای ذخیرسازی اطلاعاتشان استفاده می‌کنند؛ چون می‌دانند که با داشتن یک شماره تلفن می‌توانند از طریق هر دستگاهی به آن وصل شوند.


کد مطلب: 50146

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/50146/چقدر-تلگرام-اعتماد-داریم

ايتنا
  https://www.itna.ir