۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۲

اعلام موجودیت انجمن شرکت‌های نرم‌افزاری

ایتنا - هیات مدیره ضمن تشریح دلایل تاسیس این انجمن، بارها تاکید کردند که قصد رقابت با هیچ تشکلی را نداشته و دست دوستی به سوی آنها دراز کرده‌اند.
اعلام موجودیت انجمن شرکت‌های نرم‌افزاری


انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های نرم‌افزاری استان تهران(آشنا) یکشنبه 21 مرداد ماه در نشست خبری با حضور اعضای هیات مدیره انجمن و اصحاب رسانه، به طور رسمی فعالیت خود را آغاز و اعلام کرد تمامی شرکت‌هایی که در حوزه تولید، پیاده‌سازی نرم‌افزارهای داخلی و خارجی و مشاوره در صنعت نرم افزار فعالیت می کنند، می توانند به عضویت این انجمن درآیند.

به گزارش ایتنا از فناوران، شرکت‌های نرم‌افزاری با تاسیس انجمن شرکت های انفورماتیک، فعالیت صنفی خود را شروع کردند؛ اما با شکل گیری نظام صنفی رایانه ای و اضافه شدن بخش های دیگر فناوری اطلاعات، نقش شرکت های نرم افزاری به تدریج کمرنگ شد. تاجایی که بسیاری از چهره های قدیمی صنف که سال ها حضور پررنگی در کمیسیون نرم افزار سازمان داشتند، به دلیل تغییر سیاست های هیات مدیره و عدم رسیدگی به مشکلات به جا مانده از شرکت های نرم افزاری، نظام صنفی رایانه ای را ترک کرده و با ثبت انجمن کارفرمایی در وزارت کار و امور اجتماعی اقدام به تشکیل انجمن تخصصی «آشنا» کردند.

اعضای هیات موسس این انجمن عبارت اند از: فرهاد الیشایی رییس هیات مدیره انجمن، علیرضا بزرگمهری نایب رییس انجمن، محسن لطیفی عضو هیات مدیره، هادی فرمانی بازرس انجمن، یوسف وفایی خزانه دار، مرتضی مهدوی عضو هیات مدیره و محمد ظاهری دبیر انجمن.

در نشست خبری که روز گذشته به بهانه آغاز به کار انجمن آشنا برگزار شد، هیات مدیره ضمن تشریح دلایل تاسیس این انجمن، بارها تاکید کردند که قصد رقابت با هیچ تشکلی را نداشته و دست دوستی به سوی آنها دراز کرده‌اند.

لزوم تشکیل انجمنی دموکراتیک
فرهاد الیشایی، رییس هیات مدیره انجمن شرکت های نرم افزاری در ابتدای جلسه به توضیح اینکه چه نیازی جمع همکاران را به سمت تشکیل انجمن کشانده است، پرداخت و گفت: در شرایط کنونی جامعه و با توجه به پتانسیل بالایی که این صنعت در داخل کشور دارد و تعداد شرکت هایی که در این حوزه فعالیت می کنند و همچنین نیروی انسانی درگیر با صنعت نرم افزار، تصمیم به تشکیل انجمن تخصصی، فراگیر و دموکراتیک نرم افزار گرفته شد.
وی افزود: با توجه به اینکه انجمن های صنفی صنعت فناوری اطلاعات از سال ۷۳ شکل گرفته اند، این سابقه نشان می دهد که باید تاکنون خیلی پیشرفت می کردیم، اما این اتفاق عملا نیفتاده است.
الیشایی اضافه کرد: جای خالی تشکل تخصصی در حوزه نرم افزار که پاسخگوی مشکلات و مطالبات شرکت های فعال این حوزه باشد، همواره خالی بود و این خلاء باعث شد به فکر ایجاد این انجمن بیفتیم. اکنون نیز آمده ایم تخصصی کار کنیم و از تشکل های هم تراز نیز دعوت به همکاری می کنیم.
وی تصریح کرد: ما نیز مانند بسیاری از بخش ها در کشور ضربه خوردیم از فردگرایی، یک سو گرایی و انجمن گرایی؛ بنابراین فقط می خواهیم کار کنیم تا شرایط رشد این صنعت فراهم شود و امیدواریم این موضوع مورد قبول همه انجمن ها قرار گیرد.
الیشایی همچنین گفت: می خواهیم انجمن را دموکراتیک اداره کنیم. نه به این معنا که سایر تشکل ها دموکراتیک نیستند. قصد قضاوت نداریم. صنعت نرم افزار دارای شاخه های بسیاری است که باید کمک کنیم همه بتوانند حرف خود را در انجمن بزنند.

فراخوان برای عضویت در انجمن آشنا
رییس هیات مدیره انجمن شرکت های نرم افزاری با بیان اینکه انجمن اکنون در وزارت کار به ثبت رسیده است، گفت: تمام شرکت های نرم افزاری که حوزه فعالیت آنها تولید، پیاده سازی و مشاوره باشد، می توانند عضو انجمن شوند و مقدمات ایجاد انجمن کشوری نیز در حال اجراست.
الیشایی افزود: در حال حاضر انجمن با ۱۱ عضو کار خود را آغاز کرده است و پیش بینی ما این است که تا پایان سال آینده تعداد اعضای آن به ۲۰۰ عضو برسد.

انجمن آشنا، مکملی خوب برای نظام صنفی رایانه ای
در ادامه نشست علیرضا بزرگمهری نایب رییس انجمن نیز با بیان این مطلب که انجمن شرکت های نرم افزاری می تواند مکمل بسیار خوبی برای سازمان نظام صنفی رایانه ای باشد، گفت: به لحاظ قانونی حداکثر ۱۵ نفر از اعضا می توانند در کمیسیون نرم افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای عضو باشند و در کارگروه ها نیز تعداد بسیار محدودتر است. بدیهی است صنعت نرم افزار مشکلات زیادی در رابطه با قراردادهای دولتی، نیروی انسانی، آموزش، بیمه، مالیات و غیره دارد که مشکلات فراوانی برای شرکت های فعال حوزه به وجود آورده است.
وی افزود: بنابراین با حضور ۱۵ نفر در یک صنفی که بوی آی تی آن نسبت به سی تی کم شده است، نمی توان مشکلات را حل کرد. از این رو فکر کردیم شاید یک مکمل تخصصی خیلی خوب در بخش صنعت نرم افزار بتواند به عنوان مکمل در کنار سایر تشکل ها به توسعه نرم افزار کمک کند.
بزرگمهری تصریح کرد: واقعیت این است که در حوزه نرم افزار خالاءهای زیادی وجود دارد و ما سعی کردیم این خلاء ها را در خود سازمان بپوشانیم، اما محدودیت اساس نامه و آیین نامه مانع از آن شد.
وی گفت: نیاز به تشکیل تخصصی که تمام دغدغه های آن نرم افزار باشد، همواره وجود داشت و با سینرژی که بین ما وجود داشت، تصمیم گرفتیم به آن پاسخ دهیم.

چهار محور همکاری
الیشایی در تکمیل سخنان بزرگمهری گفت: در مجموع انجمن چهار محور همکاری را برای خود ترسیم کرده است، نخست حضور شرکت های نرم افزاری که بتوانند در این انجمن مطالبات خود را پیگیری کنند، محور دوم همکاری با تشکل های غیردولتی هم تراز برای هم افزایی بیشتر است، محور بعدی وزارتخانه ها و سازمان ها برای تسهیل مقررات و اجرای قوانین است و چهارمین محور همکاری با رسانه هاست.
وی اضافه کرد: هدف از تشکیل انجمن، گروهی است که صرفا با نگاه تخصصی و تجربه نرم افزار دور هم جمع شوند و کمک کنند فضای کسب و کار بهبود پیدا کند و امروزه نرم افزاری‎ها در دنیا دارای تشکل تخصصی هستند.

ظرفیت کوچک سازمان برای نرم افزاری ها
الیشایی در پاسخ به سوال فناوران مبنی بر اینکه چرا با وجود سازمان نظام صنفی رایانه ای که ماهیت آن نرم افزاری است، تلاش نکردید دوباره در سازمان مطالبات خود را دنبال کنید، گفت: در سازمان نظام صنفی رایانه ای اعضای هیات مدیره نماینده بخش خاصی نیستند. اگر کار کنی کسی نمی گوید دستت درد نکند و اگر هم کار نکنی پاسخگوی کسی نیستی. در حالی که در سازمان های فراگیر مانند سازمان نظام صنفی رایانه ای باید نمایندگانی از بخش های مختلف در هیات مدیره وجود داشته باشد که انعکاس دهنده مسایل و مشکلات آن بخش باشند و از آنجایی که بخش های نرم افزار متعدد است، این مهم امکان پذیر نیست. وی افزود: تمام فعالیت های شرکت های نرم افزاری در سازمان به کمیسیون نرم افزار ختم می شد که در واقع جنبه مشورتی داشت در صورتی که نرم افزار آن قدر بزرگ است که نباید در ظرف کوچکی ریخته شود.
وی همچنین گفت: تغییر سیاست ها در هر دوره از فعالیت هیات مدیره مانع از تداوم کار صنفی می شود.
الیشایی افزود: این انجمن به دلیل نیاز شرکت های نرم افزاری تاسیس شده و می دانیم که راه بسیار سختی در پیش رو داریم و امکان دارد با فعالیت ما مقابله شود، اما برای اینکه کار صنفی درست تری انجام دهیم، این راه را ادامه خواهیم داد.
 
کد مطلب: 49772
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام