۱
۰
plusresetminus
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۲

به روز نبودن قوانین بانک مرکزی در حوزه بانکداری الکترونیکی

ایتنا- یک کارشناس بانکداری الکترونیکی: بدنه سنتی جامعه ما به دلیل الگوهای فکری و رفتاری سنتی کمتر به انجام امور مالی خود از طریق الکترونیکی تمایل دارد.
به روز نبودن قوانین بانک مرکزی در حوزه بانکداری الکترونیکی

یک کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی به بررسی فرصت‌ها و چالش‌های بانکداری الکترونیکی در ایران پرداخت و گفت که استفاده از سیستم‌های نوین پرداخت مالی و بانکداری الکترونیکی آینده تبادلات مالی در اقتصاد کشور را رقم خواهد زد.


مهدی رزمی با بیان اینکه بانکداری الکترونیکی به طور مستقیم در کاهش ترافیک، کاهش هزینه‌های سوخت، کاغذ و زمان موثر خواهد بود، گفت: بانکداری الکترونیکی همچنان به طور مستقیم در ایجاد فرصت‌های نهان اقتصادی برای شرکت‌ها موثر است. استفاده از اطلاعات تراکنش‌های الکترونیکی باعث می‌شود تا شرکت‌های خرد و بانک‌های کلان با استفاده از اطلاعات تراکنشی مشتریان خود بتوانند برنامه‌ریزی‌های متناسبی را در حوزه مالی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در چند سال اخیر جزئیات تراکنش‌های مالی را به تفکیک استان‌ها و شهرهای مختلف منتشر می‌کند، اظهار کرد: این باعث می‌شود تا صاحبان شرکت‌های خرد با استفاده از اطلاعات مشتریان خود در یافتن راهکارهای موثرتر برای بازاریابی خود اقدام کنند.

این کارشناس بانکداری الکترونیکی در ادامه توضیحات خود درباره فرصت‌های بانکداری الکترونیکی برای اقتصاد کشور اظهار کرد: این گونه خدمات الکترونیکی علاوه بر اینکه باعث ایجاد رونق در کسب و کارهای فعلی می‌شود، موجب ایجاد کسب و کارهای جدید و اشتغالزایی نیز می‌شود. امروزه استارت‌آپ‌های جدیدی در زمینه‌هایی مانند خرید الکترونیکی به وجود آمده که پیرامون خود مشاغلی را نیز به وجود آورده است.

رزمی در ادامه با انتقاد از به روز نبودن قوانین بانک مرکزی در حوزه بانکداری الکترونیکی یکی از عوامل رشد نیافتگی این بانکداری را نبود قوانین متناسب در این حوزه ارزیابی کرد و گفت: فرض کنید یک تکنولوژی جدید وارد کشور می‌شود و شروع به ارائه خدمات می‌کند اما به دلیل به وجود آمدن یک مشکل کوچک بانک مرکزی اقدام به لغو مجوز آن شرکت می‌کند. این مسئله به دلیل عدم شناخت جدی بانک مرکزی به وجود می‌آید که در نهایت باعث می‌شود تا حرکت به سمت تکنولوژی های جدید در این حوزه کند شود.

وی ادامه داد: شرکت‌های NFC چندین سال است که در کشور در حوزه بلیت‌های الکترونیکی و موبایلی ارائه سرویس می‌دهد اما بانک مرکزی هنوز به این شرکت‌ها مجوز و پروانه قطعی نداده است. در حالی که توقع می‌رود که بانک مرکزی از ابتدا نسبت به اعطا و یا عدم اعطای قطعی مجوز اقدام کند نه اینکه منتظر بماند تا مشکلی برای این شرکت‌ها به وجود بیاید.

این کارشناس بانکداری الکترونیکی در ادامه یکی دیگر از دلایل عدم رونق جدی بانکداری الکترونیکی در کشور را در حوزه مسائل فرهنگی جست‌وجو کرد و گفت: بدنه سنتی جامعه ما که بخش بزرگی از تبادلات مالی را انجام می‌دهد، به دلیل الگوهای فکری و رفتاری سنتی کمتر به انجام امور مالی خود از طریق الکترونیکی تمایل دارد که البته این مسئله جای نگرانی ندارد چرا که همین قشر نیز روز به روز به ضرورت استفاده از بانکداری الکترونیکی پی می‌برد و در آینده نیز بیشتر پی خواهد برد.
کد مطلب: 49730
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
چه توقع هایی دارید؟

اینها با زبان فیلترینگ و محدودیت و بستن و توقیف کردن اشنا هستند.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام