کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ارزیابی امنیتی شبکه‌های کامپیوتری دستگاه‌های دولتی الزامی می‌شود

خبرگزاری مهر , 7 مرداد 1396 ساعت 10:15

ایتنا- سند ارزیابی تجهیزات امنیتی مورد استفاده در شبکه‌های کامپیوتری دستگاه‌های اجرایی تدوین شد که با تصویب این سند در شورای عالی فضای مجازی، تمام دستگاه‌ها ملزم به دریافت گواهی تایید امنیت می‌شوند.





محمدرضا فروزنده دوست مدیرکل ارزیابی امنیتی محصولات معاونت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات در سازمان فناوری اطلاعات ایران، با اعلام این خبر گفت: هم اکنون در شبکه‌های کامپیوتری در کشور محصولات امنیتی داخلی و خارجی استفاده می‌شوند و مطابق با الزامات راهبردی سند افتا (امنیت فضای تبادل اطلاعات) مصوب سال ۸۷ تمامی تجهیزات امنیتی اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که وارد کشور می‌شوند باید ارزیابی امنیتی شوند.


وی گفت: در مورد اجرای این سند، ممکن است بخش خصوصی آزادانه عمل کند اما اگر محصولی در بخش امنیت شبکه دستگاه‌های اجرایی و حکومتی قرار گیرد باید این محصول از نظر امنیتی ارزیابی شده و گواهی ارزیابی دریافت کند.

فروزنده دوست با اشاره به اینکه مرجع دریافت این گواهی سازمان فناوری اطلاعات است، افزود: در این زمینه ۳ سند را برای تصویب نهایی در شورای عالی فضای مجازی آماده کرده‌ایم که مراحل ویرایش نهایی را می گذراند و در صورت تصویب در این شورا در آینده نزدیک، تمامی محصولاتی که در شبکه‌های بخش‌های دولتی مورد استفاده قرار می گیرد باید ارزیابی امنیتی شده و گواهی دریافت کنند.

وی گفت: در حال حاضر هر محصول امنیتی فناوری اطلاعات که وارد کشور می‌شود توسط رگولاتوری مورد تست‌های کارایی و مطابقت برای ورود به کشور قرار می‌گیرد، اما با اجرای این سند و با هدف جلوگیری از آسیب پذیری شبکه‌های کامپیوتری دستگاه‌های اجرایی، سازمان فناوری اطلاعات نیز به این محصولات در صورت استفاده در شبکه‌های دستگاه‌های دولتی، باید گواهی ارزیابی امنیتی بدهد.

این مقام مسئول در سازمان فناوری اطلاعات درمورد ارزیابی امنیتی محصولات تولیدی داخل کشور نیز گفت: تاکنون حدود ۳۰۰ محصول داخلی برای ارزیابی امنیتی به ما ارجاع شده است که از این تعداد به چند ده محصول، گواهی تایید امنیت دادیم و دستگاه‌های اجرایی ملزم شده‌اند که به دلیل وجود مشابه این محصولات درداخل کشور، از این تجهیزات در شبکه‌های خود استفاده کنند.

وی با اشاره به تست این محصولات در آزمایشگاه‌های داخل کشور گفت: تاکنون حدود ۲۰ آزمایشگاه برای ارزیابی امنیتی و صدور گواهی امنیت شناسایی شده اند اما با توجه به اینکه فرآیند کار بسیار پیچیده بوده و مراحل مختلفی دارد تاکنون به ۳ آزمایشگاه به عنوان همکار، برای ارائه گواهی تایید نمونه و تست محصولات، مجوز داده‌ایم. این آزمایشگاه‌ها محصولات را تست و خروجی آنها را مطابق با استانداردهای مدنظر بررسی کرده و در نهایت به محصولات گواهی می دهیم.

فروزنده دوست با بیان اینکه به زودی با ارائه ۲ مجوز دیگر، شمار آزمایشگاه‌های ارزیابی و صدور گواهی تایید محصولات امنیتی در کشور به ۵ می‌رسد، خاطرنشان کرد: هر یک از این آزمایشگاه‌ها، در دسته‌بندی‌های مختلفی شامل تجهیزات شبکه، نرم‌افزارهای کاربردی تحت وب، مرکز عملیات امنیت ( SOC ) و رمزنگاری فعالیت می‌کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه امروزه تمامی سرویس‌ها به صورت اینترنتی و تحت وب است، بیشترین محصولاتی که باید مورد ارزیابی امنیتی قرار گیرند نرم‌افزارهای کاربردی تحت وب هستند که آسیب‌پذیر بوده و بسیاری از نفوذها از طریق آنها صورت می‌گیرد.

مدیرکل ارزیابی امنیتی محصولات معاونت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات در سازمان فناوری اطلاعات ایران خاطرنشان کرد: با تصویب این سند، ساماندهی امنیت دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی در حوزه استفاده از محصولات امنیتی فناوری اطلاعات اتفاق می‌افتد.


کد مطلب: 49615

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/49615/ارزیابی-امنیتی-شبکه-های-کامپیوتری-دستگاه-های-دولتی-الزامی-می-شود

ايتنا
  https://www.itna.ir