۰
plusresetminus
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۰

تغییر پرداخت هزینه اینترنت از میزان مصرف به سرعت

امکان تماشای روزانه 5 ساعت ویدیو برای کاربران
ایتنا- آذری جهرمی : شرکت‌ها اگر سراغ مدل نامحدود نیایند، آینده خود را از دست داده و ورشکسته می‌شوند.
تغییر پرداخت هزینه اینترنت از میزان مصرف به سرعت


مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به لزوم تغییر در تعرفه‌ شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت برای مهاجرت به سمت اینترنت نامحدود در راستای پرداخت هزینه بر اساس سرعت و نه میزان مصرف، گفت: در حال حاضر مبنای محاسبه ما این است که کاربر می‌تواند تا پنج ساعت روزانه تماشای ویدیو داشته باشد و تنها برای مصرف بیشتر باید هزینه اضافی بپردازد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به تغییراتی که در مسیر حرکت از اینترنت حجمی به نامحدود وجود دارد، گفت: طبیعتا این پیشنهاد مشکلاتی جدی در هماهنگی بین تعرفه‌های بین مخابرات ایران و شرکت‌های FCP ایجاد می‌کند. مخابرات در حال یک تحول جدی در حرکت از سمت صوت به سمت دیتاست و درآمدش هم به این سمت می‌رود. با توجه به اینکه درآمد صوتی مخابرات در حال کاهش است، این شرکت نگران درآمدهای حوزه دیتاست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مخابرات و شرکت‌ها باید اطمینان خاطر داشته باشد پکیجی که استخراج می‌شود باعث ریزش درآمدهایشان نشود. بنابراین گفت‌وگو و مذاکرات، فشرده و سخت و سنگینی انجام شد. در نهایت ما به فرمولی رسیدیم و با توجه به دستور وزیر ارتباطات، پیشنهادی تهیه و با تغییرات کمی به کمیسیون ارائه شد. شرکت‌ها هم موظف شدند آخرین ملاحظات را به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات بدهند.

در انتظار مصوبه روز یکشنبه رگولاتوری
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه پیشنهاد تهیه‌ شده به کمیسیون تخصصی تنظیم مقررات ارتباطات داده شده، گفت: فضای کلی جلسه تقریبا حاکی از پذیرش پیشنهاد است. تا روز یکشنبه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات جمع‌بندی نهایی را خواهد داشت و ممکن است ملاحظاتی را به این پیشنهاد اضافه کند. روز یکشنبه هم جلسه اصلی کمیسیون تنظیم مقررات تشکیل می‌شود تا درباره آن تصمیم‌گیری شود.

جهرمی با بیان اینکه تعرفه‌های زیرساخت در مصوبه ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات روشن است، افزود: در این مصوبه نحوه فروش اینترنت به شرکت‌ها آمده است. ما بنابر تعرفه‌های سازمان اقدام می‌کنیم و نمی‌توانیم به مدل‌های مختلف با شرکت‌های مختلف برخورد کنیم، زیرا این کار مغایر با رقابت است. بنابراین اگرچه زیرساخت اینترنت حجمی نمی‌دهد، اما فروش حجمی درآمد بیشتری را برای شرکت‌ها به همراه دارد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با تاکید بر لزوم حرکت به سمت ارائه اینترنت نامحدود بیان کرد: در اینترنت حجمی حقوق مصرف‌کننده رعایت نشده و رشد محتوای بومی شکل نمی‌گیرد. البته تغییر این پارادایم و مکانیزم فعلی در بازار ایران کار ساده‌ای نیست و طبیعتا با مقاومت شرکت‌ها مواجه است که به این سمت حرکت نکنند.

ارائه اینترنت حجمی در آینده محکوم به شکست است
وی همچنین با بیان اینکه پدیده خوبی رخ داده و توسعه موبایل در ایران آن‌قدر خوب بوده که شرکت‌های ثابت اگر سراغ مدل نامحدود نیایند، آینده خود را از دست داده و ورشکسته می‌شوند، افزود: ما از این فرصت استفاده کرده و می‌خواهیم به همراهی هم مشکل را حل کنیم. در حال حاضر موضوع بسته برای کاربر نهایی جمع‌بندی شده و مشکلی وجود ندارد. تنها مساله درباره مدل هزینه‌های بین اپراتوری است که امیدواریم حل شود.

جهرمی با تاکید بر لزوم بالا رفتن سرعت و مقرون به صرف شدن قیمت برای کاربران بیان کرد: ما نمی‌توانیم عقبگرد داشته باشیم. باید روزبه‌روز سرعت بالا برود و قیمت مقرون به صرفه شود. در حال حاضر مبنای محاسبه ما این است که کاربر می‌تواند تا پنج ساعت روزانه تماشای ویدیو داشته باشد و تنها برای مصرف بیشتر باید هزینه اضافی بپردازد. اساس مصرف این است که شما در این مدل کانکشن، بر اساس سرعت هزینه می‌پردازید و نه بر اساس میزان مصرف. البته این میزان مصرف هم بی‌نهایت نیست و سقف دارد.

هدف اصلی، رضایت مصرف‌کننده و رشد محتوای بومی
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به تاثیر تغییر در ارائه اینترنت در راستای شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: همه این اقدامات در راستای اهداف فرعی شبکه ملی اطلاعات است. اما هدف اصلی این است که ما مدل را به نوعی اصلاح کنیم که رضایت مصرف‌کننده را به همراه داشته باشد و محتوای داخلی هم رشد بیشتری کند.

جهرمی با بیان اینکه امروزه یکی از مهمترین سرویس‌های مستقر روی شبکه ملی اطلاعات، سرویس‌های ویدیویی هستند که با این مدل تعرفه‌گذاری اصلا توان رشد ندارند، گفت: تا زمانی که دیتا به صورت حجمی محاسبه شود، کاربران نگران تمام شدن حجمشان هستند. تلویزیون اینترنتی با این مدل ممکن نیست. ما باید به سمتی برویم که کاربر نگران میزان مصرف نباشد. این موضوع به رشد محتوای درون‌شبکه کمک می‌کند، موجب رضایت بهتر کاربران و با سرویس‌های بهتری که روزبه‌روز روی شبکه ملی اطلاعات عرضه می‌شود، اشتغال ایجاد می‌کند.
کد مطلب: 49530
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام