کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

لزوم شفاف سازی قواعد فیلترینگ

25 تير 1396 ساعت 15:03

ایتنا - به نظر می رسد زمان آن رسیده تا دستورالعمل شفاف تری برای فیلتر و البته رفع فیلتر سایت ها و شبکه های اجتماعی تدوین شود.




عـلی اصلان شهلا - معاون دادستان کل کشور و رییس کارگروه فیلترینگ مدعی است ۱۰ها بار و برای برخی درخواست ها حتی تا ۴۰ بار، وزارت ارتباطات از اجرای قانون و دستور قوه قضاییه برای فیلتر کانال های تلگرامی تمرد کرده است.
در مقابل وزیر ارتباطات می گوید فیلتر این کانال ها نظر خود معاون دادستان و درواقع درخواست شخصی وی محسوب می شده است نه نظر کارگروه و به همین دلیل وزارت ارتباطات به این درخواست های خارج از قواعد بی توجه بوده است. البته وزیر ارتباطات توضیح می دهد که اگر کارگروه رای به فیلتر این کانال ها بدهد، وزارت ارتباطات به آن تمکین خواهد کرد.

به نظر می رسد مهم ترین نکته در این ماجرا، شفاف نبودن دستورالعمل، مصداق ها و روش های تصمیم گیری درباره فیلتر یک کانال یا یک سایت است.
برای نمونه یک بازی آنلاین خارجی با وجود داشتن مجوزها از بنیاد ملی بازی های رایانه ای، ناگهان و بدون اخطار قبلی توسط کارگروه فیلتر می شود بی آنکه نظر تخصصی دستگاه مربوطه پرسیده شود.
بار دیگر تماس صوتی تلگرام ناگهان فیلتر می شود و جالب اینکه وزارت ارتباطات و اعضای کارگروه از این موضوع اظهار بی اطلاعی می کنند. بعد معلوم می شود قوه قضاییه مستقیما به اپراتورها نامه زده که باید این تماس صوتی فیلتر شود.

در کنار این موارد بسیاری از سایت های کاربردی در کشور فیلتر هستند و نه قوه قضاییه علاقه و نه دولت عزمی برای رفع فیلتر آنها دارد، حتی اگر تعداد زیادی از مردم یا بزرگان کشور از آن سایت استفاده کنند.

به نظر می رسد زمان آن رسیده تا دستورالعمل شفاف تری برای فیلتر و البته رفع فیلتر سایت ها و شبکه های اجتماعی تدوین شود. دستورالعملی که نه تنها کار شفاف شده تا مثلا ناگهان شاهد فیلتر کسب و کارهای فین تکی نباشیم، بلکه خواست و اراده مردم بیش از پیش در نظر گرفته شود.(منبع: فناوران اطلاعات)
 


کد مطلب: 49476

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/49476/لزوم-شفاف-سازی-قواعد-فیلترینگ

ايتنا
  https://www.itna.ir