۴
۰
plusresetminus
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۷
4 روایت از یک نوآوری مکان محور

لوکز: اپلیکیشن مکان‌محور

ایتنا - تا کنون که ۴ ماه از فعالیت لوکز گذشته، بیش از۱۶۰ هزار نسخه از این برنامه نصب شده و بیش از ۴هزار کاربر در کافه بازار، امتیاز بالای ۴.۶ از ۵ را به آن داده‌اند. همچنین بیش از ۲۵ هزار مکان در اقصی نقاط ایران توسط کاربران اضافه شده است؛ یعنی به طور متوسط روزانه ۲۰۰ مکان.
لوکز: اپلیکیشن مکان‌محور


به گزارش ایتنا، نشست خبری اپلیکیشن مکان محور لوکز ظهر روز شنبه ۲۴ تیرماه با حضور جمعی از خبرنگاران در محل کافه آی‌تی برپا شد و در این نشست، علاوه بر ویژگی‌ها و برنامه‌های لوکز، ۴ داستان نیز از روند شکل گیری ایده تا توسعه این اپ مکان محور روایت شد.

روایت اول: یعقوب ذاکری، معلم روستای کش قلمان
در ابتدای این نشست، یعقوب ذاکری، معلم مقطع ابتدایی روستای کش قلمان شهرستان میناب در استان هرمزگان، به عنوان یکی از نخستین کاربران لوکز، داستان آشنایی خود با این برنامه مکان محور ایرانی را روایت کرد. ذاکری که علاوه بر تدریس در این مدرسه تک کلاسه ابتدایی، نویسنده و محقق هم هست و دو کتاب در حیطه آموزشی نیز از او منتشر شده، گفت: روزی تصمیم گرفتیم که با بچه‌های کلاس به گردش کنار دریا برویم. در مسیر، مشغول بررسی برنامه‌های «کافه بازار» برای استفاده‌های آتی بودم که به اپلیکیشن موبایلی «لوکز» برخوردم و مجذوب رابط کاربری مناسب و امکانات کاربردی آن شدم.
این معلم مدرسه ابتدایی، همان زمان به ثبت موقعیت دبستان ابتدایی کش قلمان می‌پردازد و تصاویری از مدرسه و دانش‌آموزان را هم در اپلیکیشن بارگذاری می‌کند. ذاکری دراین باره توضیح داد: در آن زمان فکر نمی‌کردم این کار با استقبال رو به رو شود، ولی بعدها روابط عمومی لوکز با من تماس گرفت و به عنوان یکی از ده کاربر نخست لوکز از من قدردانی شد.
این معلم ابتدایی که ایده‌ها و فعالیت‌ گسترده‌ای هم در زمینه فناوری اطلاعات دارد، افزود: لوکز را برنامه‌ای بسیار کاربردی می‌دانم. مثلا خود من اکنون به تهران آمده‌ام و آشنایی با مکان‌های تهران ندارم. بنابراین از لوکز برای آشنایی با اماکن دیدنی یا پیدا کردن نشانی مکان‌های مختلف استفاده کردم.

روایت دوم: پین‌تاپین، از اقامت تا اکتشاف
آذرنوش ضیایی، مدیر کمپین سامانه رزرو آنلاین هتل پین‌تاپین، سخنران دوم این نشست خبری بود که به تشریح دلایل و ویژگی‌های همکاری پین‌تا‌پین و لوکز پرداخت.
ضیایی گفت: مشتریان بسیاری خواهان دریافت اطلاعات تکمیلی در مورد هتل‌های شهرهای مختلف ایران بودند. مثلا می‌خواستند بدانند که کدام ‌هتل‌ها به بازار اصلی شهر نزدیک‌ترند. ما در بسیاری شهرها چنین اطلاعاتی را در اختیار نداشتیم، بنابراین به همکاری با سرویسی که این سوال‌ها را جواب بدهد، فکر می‌کردیم. در این رابطه اپلیکیشن‌های موجود را بررسی کردیم که جوابگوی نیاز ما نبود. یک اپلیکیشن فقط اطلاعات مربوط به تهران را داشت و یک اپ دیگر دسته‌بندی‌های محدود و ناقص. وقتی با لوکز آشنا شدیم، به توانایی‌های این برنامه پی بردیم و خیلی زود بر سر همکاری به توافق رسیدیم.
به گفته وی، هم اکنون از درون اپلیکیشن لوکز، به راحتی می‌توان به جست‌وجوی هتل در هر شهر ایران پرداخت و پس از انتخاب، با لکس یک دکمه و اتصال به پین‌تا‌پین، رزرو هتل را انجام داد.

روایت سوم: خیریه مهربانه، مهربانی بی‌فاصله
همکاری بعدی لوکز با پلتفرم تامین مالی جمعی مهربانه که روی پروژه‌های خیریه تمرکز دارد، شکل گرفته است. این وب سایت خیریه که در دو سال گذشته موفق شده بیش از ۷۵۰ میلیون تومان کمک برای پروژه‌های خیریه در سرتاسر ایران جمع آوری کند، ابتدا با همکاری لوکز، کمپینی برای تامین مالی یک دستگاه کپی برای مدرسه ابتدایی کش قلمان راه‌اندازی کرد و با کمک ۷۰ خیر، توانست این آرزوی دیرینه اهالی این روستا و معلم سخت‌کوش‌شان را برآورده کند که در روز نشست خبری، این دستگاه کپی به معلم مدرسه تحویل داده شد.
یک دسته‌بندی هم در لوکز برای جست‌وجو و کمک به خیریه‌ها بر اساس مکان افزوده شده که حاصل همکاری این اپلیکیشن مکان محور با مهربانه است.

روایت چهارم: از میلاد تا بالیدن ایده
روایتگر چهارم این نشست خبری، میلاد نوری، بنیان‌گذار لوکز بود. او ابتدا به بیان پیشینه‌های فعالیت‌ خود و به تاریخچه لوکز پرداخت و گفت: درسال ۸۸ یک سایت نیازمندی‌ها با تبلیغات مبتنی بر متن ایجاد کردم و در سال ۹۰ با گسترش استفاده از نقشه‌ها در وب‌، بیش از یکصد هزار کسب و کار آگهی دهنده را روی نقشه جانمایی کردیم و پس از مدتی موتور جست و جوی مستقلی ایجاد کردیم که تبلیغات را روی سایت‌های مختلف جست‌و‌جو و روی نقشه جانمایی می‌کرد.
نوری با بیان اینکه دامنه اینترنتی لوکز (http://Locs.ir) در سال ۹۲ ثبت شده، افزود: در سال ۹۳ تصمیم گرفتیم که هم زمان به توسعه اپلیکیشن نیز بپردازیم که سهولت استفاده را برای کاربران در پی داشته باشد. به گفته وی، پیاده سازی اپلیکیشن موبایلی لوکز که اطلاعات اماکن آن به صورت جمع سپاری (Crowd sourcing) تکمیل می‌شود، ۸ ماه به طول انجامیده است.
نوری گفت: اپلیکیشن لوکز قبل از انتشار رسمی، موفق شد در جشنواره وب و موبایل ایران در سال ۹۵، در گروه خود و به انتخاب هیات داوران به عنوان اپلیکیشن برگزیده انتخاب شود و سپس در ۲۰ روز، یعنی از ۱۱ اسفند ۹۵ تا اول فروردین ۹۶ تعداد ۲۰ هزار کاربر لوکز را نصب کردند. در همان فروردین ماه مسابقه‌ای بین کاربران برگزار و در ۳۰ روز ۱۵ هزار مکان در تمامی شهرها به لوکز اضافه شد.
به گفته نوری، تا کنون که ۴ ماه از فعالیت لوکز گذشته، بیش از۱۶۰ هزار نسخه از این برنامه نصب شده و بیش از ۴هزار کاربر در کافه بازار، امتیاز بالای ۴.۶ از ۵ را به آن داده‌اند. همچنین بیش از ۲۵ هزار مکان در اقصی نقاط ایران توسط کاربران اضافه شده است؛ یعنی به طور متوسط روزانه ۲۰۰ مکان.
وی مزایای لوکز نسبت به نمونه‌های موجود خارجی را فارسی بودن، پوشش دادن تمام شهرهای ایران و کلیه گروه‌های مورد نیاز کاربران ذکر کرد و افزود: اپلیکیشن با بیش از ۱۶۰هزار کاربر، وب سایت و ربات تلگرام لوکز با بیش از ۳۰۰ هزار کاربر، امکاناتی است که به صورت یکپارچه در هر زمان و هر مکان در اختیار کاربران ما قرار دارد.
بنیان گذار لوکز با موفقیت آمیز خواندن همکاری‌ با پین‌تاپین و مهربانه و با بیان اینکه لوکز پلتفرمی است که قابلیت تعریف و تجمیع هرگونه خدمت مکان محور را دارد از آغاز همکاری مشابهی در زمینه آموزشگاه‌ها با وب سایت «استادسلام» خبر داد. وی همچنین از همکاری با سایر سرویس‌ها و استارتاپ‌های مرتبط استقبال کرد.
نوری همچنین گفت که از هفته آینده و هم زمان با برپایی نمایشگاه الکامپ، جانمایی تمامی غرفه‌های این نمایشگاه با امکان درج برچسب و خدمات متنوع در لوکز مشخص می‌شود. همچنین اخبار نمایشگاه نیز در این اپلیکیشن به نمایش در خواهد آمد.


درباره لوکز
حتما برای شما هم اتفاق افتاده که در شهر دنبال نزدیک‌ترین دکه روزنامه فروشی، جایگاه سوخت یا جایی برای تفریح باشید یا برای یک قرار دنبال یک کافه خوب یا رستورانی خاص بگردید. همه ما دوست‌داریم که شهرمان را به مسافران بهتر معرفی کنیم یا به عنوان صاحب یک مکان خاص آن را به دیگران معرفی کنیم. لوکز (Locs) با دسته بندی‌های متنوع این کار را راحت‌تر کرده است.
با استفاده از لوکز می‌توانیم:
- در توسعه و به روز نگه‌داری اطلاعات کسب و کار و شهرمان نقش داشته باشیم
- به گروه‌هایی بپویندیم که دوست دارند به کشف اماکن جدید بپردازند
- بدون نگاه تبلیغاتی، امتیاز و نظر بقیه را راجع به اماکن مختلف بفهمیم
- به ثبت مکان‌های جدید بپردازیم
- راجع به مکان‌های ثبت شده نظر، امتیاز و عکس بگذاریم تا بقیه افراد نیز نظر ما را بدانند
- امکان گزارش مکان‌های ثبت شده برای اصلاح و به روز رسانی اطلاعات را داشته باشیم
- به مشاهده لیست اماکن نزدیک بر اساس گروه‌بندی‌های مختلف بپردازیم
- فاصله تا هر مکان دلخواه را بدانیم
- مسیریابی به‌ صورت پیاده یا ماشین را برای رسیدن مکان مورد نظر را بر روی نقشه ببینیم
- آدرس، شماره تماس و تصاویر هر مکان را به همراه نظرات کاربران متوجه شویم
در ل.کز می‌توانید هزاران مکان کاربردی شامل لیست رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها، قنادی‌ها، باشگاه‌های ورزشی، مهد کودک‌ها، بانک‌ها، پمپ بنزین و جایگاه های سوخت، آبمیوه و بستنی، اماکن تفریحی شامل تالاب ها و دریاچه‌ها و غارها و آبشارها، شهربازی‌ها، پارک جنگلی‌ها، باشگاه‌های تیراندازی و مکان‌های بی‌شمار دیگری را کشف کرد.
لوکز را می‌توانید از آدرس http://locs.ir دریافت کنید. همچنین روبات تلگرامی لوکز از آدرس http://t.me/locsRobot در دسترس است.
 
کد مطلب: 49466
نام شما
آدرس ايميل شما


آرمین
feedback
Iran, Islamic Republic of
چه عالی
آرمین
feedback
Iran, Islamic Republic of
گوگل مپ ایرانی هست! من که نصبش کردم خیلی خوب بود! با مشارکت مردم از این بهتر هم میشه،من 50 مکان تو شهرمون اونجا ثبت کردم
این برنامه آینده خیلی خوبی داره
reza
feedback
Iran, Islamic Republic of
اپ خیلی خوبیه و نصب کردم و حال کردم.
توی اپ های فارسی بنظرم خیلی برتری های داره و بهش خوشبینم
آرمین
feedback
Iran, Islamic Republic of
آقا دم این لوکز گرم بهم شش ماه اینرنت پارس آنلاین جایزه داد😎😍 دمش گرم
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام