۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۸

کتاب «تحلیل شبکه‌های اجتماعی» به چاپ دوم رسید

ایتنا - کتاب «تحلیل شبکه‌های اجتماعی» نوشته جواد افتاده با مقدمه‌ای از دکتر یونس شکرخواه به چاپ دوم رسید.


به گزارش ایتنا از انتشارات ثانیه، شبکه‌های اجتماعی آنلاین امروز مهد افکار عمومی و ارتباطات میان‌فردی است. افکار و ارتباطاتی که محققان را وسوسه می‌کند تا به دنبال تحلیل، پژوهش و بررسی آنها بروند.
یکی از همین روش‌های پژوهش در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی، تحلیل شبکه‌های اجتماعی تالیف جواد افتاده است. تحلیل شبکه‌های اجتماعی روش علمی است که روابط بین افراد یا سازمان‌ها را در شبکه‌های یا رسانه‌های اجتماعی بررسی و تحلیل می‌کند.

یونس شکرخواه در مقدمه این کتاب آورده است: این اثر یک مجموعه دو پایه از هستی‌شناسی و روش‌شناسی است که تحلیل شبکه‌های اجتماعی را به مثابه محصولی مشترک از همگرایی جامعه‌شناسی، روان‌شناسی اجتماعی، مردم‌شناسی و ارتباطات اجتماعی در برابر علاقه‌مندان به مباحث شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهد. این همگرایی همچنین به ریاضیات و مقولات مرتبط با مهندسی شبکه نیز عمیقا وام‌دار است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است، خواننده این اثر با مطالعه آن در سه مسیر مشخص با رویکردهای مفهومی تحلیل شبکه‌های اجتماعی، با ادبیات و نظریه‌های مربوط به تحلیل این شبکه‌ها و در نهایت با دو نرم‌افزار رایج در تحلیل این شبکه‌ها آشنا خواهد شد. وجه مهم دیگر کتاب تحلیل شبکه‌های اجتماعی – که به لطف نگارنده برای نوشتن مقدمه‌ای بر آن، پیش از چاپ در اختیار من قرار گرفت – این است که عملا آمیزه‌ای از نظر و عمل است درعرصه شناسایی، اندازه‌گیری مولفه‌ها و کشف روابط و خصیصه‌های در هم تنیده شبکه‌های اجتماعی که در نهایت، تمایلات؛ موجودیت مشارکتی و الگوهای ارتباطی موجود در این شبکه‌ها را نیز به شیوه‌ای ساختمند و مبتنی بر متد به ترسیم می‌کشد.


گفتنی است، کتاب تحلیل شبکه‌های اجتماعی، در پنج فصل تقسیم‌ شده است. فصل اول با عنوان «چیستی تحلیل شبکه‌های اجتماعی» درباره تاریخچه مفاهیم و کارکردهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی بحث می‌کند. فصل دوم در عنوان «مفاهیم و سنجه‌های شبکه‌‌های اجتماعی» خلاصه شده است و در آن سنجه‌ها یا همان فرمول‌های اجتماعی عمومی تحلیل شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌شود. فصل سوم در عنوان «نظریه‌های تحلیل شبکه‌های اجتماعی» به رشته تحریر در آمده است و در آن نظریه‌های شبکه، شش‌درجه جدایی، جهان کوچک و گراف مرور شده است. اما در فصل چهارم به «روش‌های نمونه‌گیری در تحلیل شبکه» پرداخت شده است تا محققان تکلیف خود را با نمونه و جامعه آماری تحلیل شبکه بدانند و در نهایت فصل پنجم «تحلیل شبکه‌های اجتماعی با نود‌اکس‌ال و گفی» به آموزش و معرفی این دو نرم‌افزار می‌پردازد.

این کتاب را می توانید در سی‌امین نمایشگاه کتاب از غرفه انتشارات ثانیه (سالن A۳، راهرو یک، غرفه ۶) یا از سایت انتشارات نگاه نیز آنلاین تهیه کنید.
 
کد مطلب: 48892
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام