کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حالت امنیتی Incognito یا ناشناس در مرورگرها چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟

19 ارديبهشت 1396 ساعت 14:45

ایتنا - تقریبا غیر ممکن است که در حال وب‌گردی باشید و هیچ ردی از فعالیت‌های آنلاین شما به جای نماند.




تقریبا غیر ممکن است که در حال وب گردی باشید و هیچ ردی از فعالیت‌های آنلاین شما به جای نماند.


به گزارش ایتنا از کسپرسکی‌آنلاین، به طور کلی می‌توان گفت که ما بر خلاف میلمان در فضای مجازی توسط افراد زیادی دنبال می‌شویم. اما از آنجایی که امنیت در همه جا حرف اول را می‌زند و حریم خصوصی در هرجایی که می‌رویم مهم است، نیاز است که تنظیمات امنیتی را در برخی از سیستم‌های عمومی و کامپیوتر‌های اشتراکی فعال کنیم.

Incognito یا همان حالت ناشناس چیست؟
حالت Incognito یا حالت ناشناس، یک حالت در مرورگر است که امکانی را برای حفظ امنیت شخصی کاربران ایجاد کرده است. حالت ناشناس کروم، حالتی مشابه Stealther در مرورگر فایرفاکس و یا private browsing در مرورگر سافاری مک می‌باشد . در حالت ناشناس، مرورگر هرگز پیشینه وب‌گردی ، کوکی‌ها، دانلود هیستوری‌های شما را ذخیره نخواهد کرد و به حساب‌های شما وارد نخواهد شد.

"ذخیره نمی‌کند" به چه معنا است؟
بسیار خب، همانطور که می‌دانید مرورگرها به طور معمول تمام فعالیت‌های آنلاین شما را به خاطر می‌سپارند: آنچه که شما جستجو کرده اید، چه صفحاتی را بازدید کرده اید، چه ویدئوهایی را تماشا کرده اید، چه خریدهای آنلاینی را داشته اید و غیره. اما در حالت ناشناس، مرورگرها نمی‌توانند هیچ یک از این اطلاعات را ذخیره کنند. شما به راحتی می‌توانید حالت ناشناس را در مرورگر خود تغییر دهید.

چه زمانی ما باید از حالت ناشناس در مرورگر خود استفاده کنیم؟
پاسخ این سوال کاملا ساده است. در زمانی که قصد دارید تا فعالیت‌های آنلاین خود را از افراد دیگر با استفاده از کامپیوتر و دستگاه‌های دیگر مخفی نگه دارید می‌توانید از این حالت استفاده کنید. به عنوان مثال، شما می‌خواهید یک هدیه را برای همسر خود بخرید، مسلما برای جستجوی هدیه از کامپیوتر خانگی استفاده می‌کنید و پس از انتخاب هدیه، مرورگر را می‌بندید و کامپیوتر را خاموش می‌کنید.

زمانی که همسرتان از کامپیوتر مشترک استفاده می‌کند، هنگام چک کردن ایمیل یا فیس بوک خود به احتمال خیلی زیاد آنچه را که شما جستجو کرده اید را بدون اینکه تاریخچه مرورگر یا بخش تبلیغات را باز کند، مشاهده می‌کند. اگر که شما در این هنگام، از حالت ناشناس مرورگر برای خرید خود استفاده کنید، مرورگر همه چیز را از خاطر می‌برد و سورپرایز شما را برای همسرتان خراب نخواهد کرد.

حالت ناشناس چه چیزهای دیگری را می‌تواند ذخیره نکند و از خاطر ببرد؟
اعتبار ورود به سیستم و اطلاعات دیگر فروم ها. در حالت ناشناس، مرورگر نمی‌تواند نام ورود به سیستم یا همان لوگین و رمزعبور شما را ذخیره کند. این بدان معنا است که شما می‌توانید به فیس بوک خود با کامپیوتر شخص دیگری وارد شوید و هنگامی که شما مرورگر را ببندید یا حتی از آن تب خارج شوید، شما از سیستم خارج می‌شوید و تا زمانی که دومرتبه اطلاعات ورودی را وارد نکنید به فیس بوک خود وارد نخواهید شد. بنابراین هیچ شانسی برای شخص دیگری که قصد دارد عمدا یا سهوا به فیس بوک شما متصل شود وجود نخواهد داشت.

دانلود تاریخچه. اگر که شما حالت ناشناس را فعال کرده اید، بروزر قادر نخواهد بود که تاریخچه دانلودهای شما را ظاهر کند. با این حال فیلم‌های دانلود شده هر فرد تنها با استفاده از کامپیوتر قابل دسترس خواهد بود، در کامپیوتر هم کافی است که شما آن‌ها را حذف کنید. بنابراین در این یک مورد احتیاط کنید.

دلایل دیگری برای استفاده از حالت ناشناس وجود دارد؟
عمدتا حالت ناشناس برای وضعیتی است که می‌خواهید یک سری از موارد امنیتی شما پنهان بمانند. در ادامه چند اهمیت مهم این حالت را مطرح خواهیم کرد.
حساب‌های چندگانه. شما می‌توانید به چند حساب در یک سرویس وب به طور همزمان با استفاده از تب‌های چندگانه حالت ناشناس وارد شوید.

بدون افزونه مرورگر. این ابزار همچنین به طور پیش فرض یک سری از افزونه‌های فایرفاکس را مسدود می‌کند. به عنوان مثال، شما قصد دارید تا خبرها را بخوانید اما صفحه پیغامی می‌دهد که مسدود کننده تبلیغات برای مشاهده تاریخچه غیرفعال شده است، کافی است که این لینک را در حالت ناشناس باز کنید.

با این حال اگر شما مایلید از افزونه‌ها در حالت ناشناس استفاده کنید، بر روی دکمه منو کلیک کنید، آن را به شکل سه نقطه در گوشه سمت راست بالا مشاهده می‌کنید. سپس More Tools و Extensionsرا انتخاب کنید و تیک Allow in incognito رابرای افرونه‌ها بزنید.

چگونه حالت ناشناس را فعال کنیم؟
در گوگل کروم: شما می‌توانید با استفاده از یک کلید میانبر این کار را انجام دهید یا با چند کلیک ساده آن را فعال کنید. در ویندوزبا Ctrl+ Shift+N یا در مک بوک ⌘ + Shift + N استفاده کنید. یا بر روی دکمه سه نقطه در گوشه سمت راست بالای پنجره مرورگر کلیک کنید و سپس پنجره New incognito را انتخاب کنید. اگر آن را پیدا نمی‌کنید می‌توانید به این قسمت مراجعه کنید.

در موزیلا فایرفاکس: منو را که سه خط افقی در گوشه سمت راست بالا است باز کنید و روی New Private Window کلیک کنید. یا اگر آن را نمی‌یابید می‌توانید به این قسمت مراجعه کنید.

در مایکروسافت ادج: منو را که با سه نقطه در گوشه سمت راست بالا نمایان شده است انتخاب و باز کنید و سپس New InPrivate window را انتخاب کنید. شما می‌توانید این آدرس را در این قسمت بیابید.

برای غیرفعال کردن این حالت هم شما می‌توانید به همین مسیر مراجعه کنید و آن‌ها را مطابق توضیحات غیر فعال کنید.

حالت ناشناس برای چه مواردی مناسب نیست؟
ما پیشنهاد می‌کنیم همیشه از حالت ناشناس در مرورگرهای خود استفاده کنید. اما نیاز است که بدانید حالت ناشناس در چه مواردی ناتوان است. در ابتدا چیزی که بسیار مهم است این است که حالت ناشناس تنها اطلاعات شخصی شما را حفظ می‌کند و آثار داخلی شما را پاکسازی می‌کند و آدرس‌‌ای پی و دیگر اطلاعات قابل ردیابی باقی خواهند ماند.
در این میان کسانی قادربه دیدن فعالیت‌های آنلاین شما خواهند بود:
• ارائه دهنده سرویس شما؛
• کارفرما یا رئیس شما ( اگر به کامپیوتر شما متصل شود)؛
• وبسایت‌هایی که شما از آن‌ها بازدید کرده اید؛

اگر هر نرم افزار جاسوسی بر روی سیستم شما وجود داشته باشد، (به عنوان مثال کی لاگرها)، می‌تواند به طور کامل از فعالیت‌های شما مطلع شود. بنابراین با احتیاط به فعالیت‌های آنلاین خود ادامه دهید.

مورد دوم هم به اندازه مورد اول کاملا مهم است، حالت ناشناس به هیچ وجه از اطلاعات و اموال شما در برابر سرقت‌های متعدد سایبری کمک نمی‌کند، البته این حالت نسبت به حالت پیش فرض بهتر است اما به عنوان مثال، با استفاده از حالت ناشناس، هیچ تضمینی برای بانکداری‌های امن آنلاین، خریدهای آنلاین و غیره وجود نخواهد داشت. در صورتی که مایلید تا خریدهای آنلاین امن داشته باشید می‌توانید از راهکارهای امنیتی استفاده کنید.

و اما در آخر بهتر است بدانید که حالت ناشناس مرورگرها به طور کامل از ردیابی تبلیغ کنندگان آنلاین جلوگیری نمی‌کند. کوکی ها در مرحله اول حذف خواهند شد اما تبلیغات هدفمند را دست کم نگیرید، آن‌ها به منظور رسیدن به اهدافشان از کوکی‌ها هم قویتر عمل می‌کنند.

حال که شما آموختید چگونه از اطلاعات خود محافظت کنید و خریدی امن داشته باشید بسیار خرسندیم و به شما تبریک می‌گوییم!


کد مطلب: 48889

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/48889/حالت-امنیتی-incognito-یا-ناشناس-مرورگرها-چیست-چگونه-فعال-کنیم

ايتنا
  https://www.itna.ir