کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

زندگی مخفی اپلیکیشن ها: نگهداری برخی اپلیکیشن‌های نصب شده خطرناک است

11 ارديبهشت 1396 ساعت 11:25

سیستم عامل اندروید قابلیتی را برای تنظیم دقیق داده‌هایی که اپلیکیشن‌ها می‌توانند به آن دسترسی یابد فراهم می‌کند.




حافظه گوشی‌های هوشمند در حال حاضر از حافظه کامپیوترهای رومیزی دهه گذشته بسیار بیشتر است. اما این فضا چه قدر است؟ چرا ما باید زحمت پاک کردن محتویات داخل کارت حافظه قدیمی خود را به جان بخریم در حالی که می‌توانیم حافظه ۶۴ گیگابایتی قدیمی خود را با کارت حافظه جدید ۱۲۸ گیگابایتی جایگزین کنیم؟ باید دانست که این هزینه، خرج زیادی نیست.

به گزارش ایتنا از کسپرسکی‌آنلاین، در اکثر موارد ذخیره سازی کم هزینه، چیز خوبی است، اما در اینجا یک مشکلی وجود دارد: با وجود فضای زیاد، ما نمی‌توانیم به اندازه کافی به تعداد فایل‌ها و اپلیکیشن‌هایی که در حافظه دستگاه هایمان ذخیره شده اند اهمیت دهیم و مراقبت لازم را انجام دهیم. تحقیقات ما نشان می‌دهد که به طور متوسط کاربران مدرن اندروید ۶۶ برنامه نصب شده بر روی گوشی و تبلت‌های خود دارند. علاوه بر این، ما به طور متوسط هر ماه ده‌ها اپلیکیشن جدید را بر روی دستگاه‌های خود نصب می‌کنیم که البته تنها تعداد بسیار کمی از آن‌ها را پاک می‌کنیم، بنابراین به طور موثری تعداد آن‌ها هر ماه افزایش می‌یابد.

نصب اپلیکیشن‌ها چه ایرادی دارد؟ طبیعتا هر یک از این اپلیکیشن‌ها تا حد زیادی برای ما سودمند هستند که ما آن‌ها را نصب کرده ایم. اما مشکل اصلی در اینجاست که ما نمیتوانیم این برنامه‌ها و چگونگی عملکرد آن‌ها را کنترل کنیم. با توجه به امنیت داده‌های شبکه لابراتوار کسپرسکی ۹۶% از اپلیکیشن‌های اندروید قبل از اینکه کاربر آن‌ها را راه اندازی کند، شروع به کار کردن می‌کند. و ۸۳% از اپلیکیشن‌ها به داده‌های حساس کاربران مانند مخاطبین آن‌ها ، پیام ها، تاریخ تماس ها، فایل‌های ذخیره شده و غیره دسترسی دارند.

ما آزمایشی را به منظور بررسی چگونگی رفتار اپلیکیشن‌ها انجام دادیم. سپس ۶۶ نمونه از اپلیکیشن‌های محبوب میان کاربران اندروید را دانلود و آن‌ها را بر روی چندین دستگاهی که چیزی بر روی آن‌ها نصب نشده بود، نصب کردیم. اما نتیجه این آزمایش چه بود؟ از بین ۶۶ برنامه، ۵۴ اَپ از آن‌ها در حال اجرا بودند و روزانه ۲۲ مگابایت از حجم اینترنت دیتا را بدون اینکه کاربر هیچ تعاملی با آن‌ها داشته باشند، مصرف می‌کردند.

در واقع سیستم عامل اندروید قابلیتی را برای تنظیم دقیق داده‌هایی که اپلیکیشن‌ها می‌توانند به آن دسترسی یابد فراهم می‌کند. این سیستم را اختیارات یا همان مجوز اپلیکیشن می‌نامند. با وجود قابلیت فراهم شده، باز هم اکثر کاربران این ابزار قدرتمند را نادیده می‌گیرند و تنها ۴۰% از آن‌ها این اختیارات را برای اپلیکیشن‌ها تنظیم می‌کنند.
جنبه دیگر نگهداری بسیاری از اپلیکیشن‌های غیر ضروری، آسیب‌پذیری آن‌ها است. به طور کلی، افراد نسبت به آپدیت اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی دستگاه‌های خود خوب عمل نمی‌کنند. تنها ۶۵% از کاربران هستند که به محض انتشار نسخه جدید اپلیکیشن ها، آن‌ها را آپدیت می‌کنند و ۲۴% از آن‌ها تنها در زمانی که مجبور شوند این کار را انجام می‌دهند. به طور کلی، هرچقدر تعداد اپلیکیشن‌های شما بیشتر باشد، احتمال کمتری برای آپدیت تمام آن‌ها از جانب شما وجود دارد.

البته در این موضوع نمی‌توان تنها کاربران و بی دقتی آنان را مقصر دانست، توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها هم در این ماجرا بی گناه نیستند. تحقیقات ما نشان می‌دهد ۸۸ اَپ از ۳۰۰ اپلیکیشن‌های برتر جهان هرگز آپدیتی نداده اند و این موضوع خطر اکسپلویت را توسط مجرمان سایبری افزایش می‌دهد.

به طور کلی، شما به مراقبت بیشتر دسته‌ای از اپلیکیشن‌های خود نیاز دارید. با توجه به این مسائل، ما در ادامه به مواردی اشاره کرده ایم که می‌تواند تا حد زیادی برای شما سودمند باشد:

• هرگز تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها را یکجا نصب نکنید. قبل از اینکه یک اپلیکیشن جدید را از گوگل‌پلی دانلود کنید، برای یک لحظه به این مسئله فکر کنید که آیا واقعا به این اپلیکیشن نیاز دارم؟

• اپلیکیشن‌هایی که مدت‌ها است از آن‌ها استفاده نکرده اید را حذف کنید. سعی کنید این کار را همانند یک عادت هر ماه انجام دهید و آن‌ها را فیلتر کنید. در صورتی‌که فرصت این کار را ندارید، حداقل هر چند ماه یکبار خود را ملزم به این کار کنید.

• اپلیکیشن‌های خود را به روز نگه دارید و در صورت دسترسی به آپدیت‌های جدید سریعا آن‌ها را نصب کنید. نسخه‌های جدید اغلب از نظر امنیتی تعمیر و ثابت شده اند. گوگل پلی دارای ویژگی سودمندی است که تمام برنامه‌هایی که از آن دریافت می‌کنید را به صورت خودکار آپدیت می‌کند. این یک ویژگی پرکاربردی است و پیشنهاد می‌کنیم از آن استفاده کنید.

• مجوز اپلیکیشن را تنظیم کنید. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا اپلیکیشن‌ها به داده‌های حساس شما دسترسی نداشته باشند. ما در این قسمت یک راهنمای کامل برای مجوز اپلیکیشن‌های اندروید قرار داده‌ایم.

• از یک راهکار امنیتی قابل اعتماد و البته قوی برای دستگاه خود استفاده کنید. اینترنت سکیوریتی کسپرسکی برای اندروید به شما کمک می‌کند تا بتوانید اپلیکیشن‌های مخربی را که از آن‌ها بی‌اطلاع هستید و قصد نصب آن‌ها را دارید بررسی و در صورت بی‌نقص بودن آن‌ها را نصب کنید.


کد مطلب: 48812

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/48812/زندگی-مخفی-اپلیکیشن-نگهداری-برخی-اپلیکیشن-های-نصب-شده-خطرناک

ايتنا
  https://www.itna.ir