۰
plusresetminus
شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۳

مذاکره با وزارت ارتباطات درباره "بازیافت وسایل الکترونیک"

ایتنا-رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال برنامه‌ریزی و امضای تفاهم‌نامه مشترک با وزارت ارتباطات درزمینه بازیافت وسایل الکترونیک مانند تلفن‌های همراه و باطری هستیم.
مذاکره با وزارت ارتباطات درباره "بازیافت وسایل الکترونیک"


معصومه ابتکار - معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست- در پیام خود به همایش روز زمین پاک آورده است: توجه به وضعیت زمین و رهایی آن از آلودگی‌ها و تخریب‌ها بیش از هر دوره‌ای توجه بشر را به خود جلب کرده است. چراکه هیچ‌گاه مخاطرات تا بدین حد آشکار نشده و آثار مداخلات توسعه‌ای در طبیعت از مرز هشدار و بحران عبور نکرده بود.

از دلایل مهم این وضعیت الگوی مصرف موجود جهان بوده که جامعه ما نیز در ابعاد مختلف درگیر آن است. مصرف آب، انرژی، غذا و دیگر مصارف به لحاظ پایداری سرزمین و توجه به حقوق نسل‌های آینده از الگوی صحیحی پیروی نمی‌کند و نیازمند بازنگری جدی است و روز زمین پاک فرصتی برای مرور وضعیت موجود و مسیر پیش‌رو است.

وی در ادامه این پیام آورده است: در ایران، روز زمین پاک از سال‌ها قبل با فعالیت بر محور مدیریت مصرف، کاهش و بازیافت پسماند و زباله و پاکسازی از طبیعت متمرکز شده و البته در این زمینه کشورمان صاحب قانون مدیریت پسماند است که در سال۸۳ به تصویب رسید و شامل آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی می‌شود. در دولت یازدهم این قانون به عنوان یک اولویت در مدیریت شهری و مناطق روستایی در دستور کار قرار گرفت؛ به طوری که ضمن بازنگری آن، تسهیلات و حمایت‌های مختلف در فعالیت‌های مرتبط با مدیریت پسماندها به تصویب رسیده است.

به گفته ابتکار ،شهرداری‌ها، شوراهای شهرها و روستاها، دهیاری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و بالاخره آحاد مردم در این موضوع نقش مهمی دارند. مشکل اصلی در مدیریت پسماند، کنترل و کاهش میزان آلودگی از مبدا و اسراف در بسیاری از موادی است که می‌توانیم پس از بازیافت دوباره آنها را استفاده کنیم اما متاسفانه تبدیل به دورریز و زباله می‌شود.

در این شرایط فعالیت‌های آموزشی هدفمند اینک در سطوح مختلف تحصیلی با موضوع مدیریت پسماند و اصلاح الگوی مصرف مورد توجه است.

در پایان پیام رییس سازمان حفاظت محیط زیست آمده است: از سال ۹۲ طرح مسیر سبز، ساحل پاک براساس یک تفاهم‌نامه جامع با استانداری‌ها، در مسیرهای گردشگری و تفرجی شمال کشور به اجرا در آمده است و مدیریت پسماندهای صنعتی و بیمارستانی با جدیت و براساس قانون پیگیری می‌شود.برای دستیابی به زمین پاک و تغییر وضعیت کنونی نیازمند تلاش همه ارکان آحاد جامعه هستیم. امیدوارم رفتارهای فردی و گروهی و شیوه زندگی همگان نیز به کمک تحقق این مهم آید که بدون آن زمین پاک به رویایی دست‌نیافتنی مبدل خواهد شد.

ابتکار به دلیل دیدار با وزیر محیط زیست گرجستان و پیگیری موضوعات محیط زیستی دو کشور امکان شرکت در همایش روز زمین پاک را در سازمان حفاظت محیط زیست پیدا نکرد و به همین علت متن سخنرانی او را مجید فدایی - مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست- قرائت کرد. در این همایش مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از فعالان حوزه محیط زیست نیز حضور داشتند.
کد مطلب: 48715
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام