۰
plusresetminus
شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۳

بررسی علت قطع تماس صوتی تلگرام در شورای عالی فضای مجازی

ایتنا- دبیر شورای عالی فضای مجازی از بررسی قطع تماس صوتی تلگرام در جلسه آینده این شورا خبر داد.
بررسی علت قطع تماس صوتی تلگرام در شورای عالی فضای مجازی


دبیر شورای عالی فضای مجازی از بررسی قطع تماس صوتی تلگرام در جلسه آینده این شورا خبر داد.
ابوالحسن فیروزآبادی درباره مسدود شدن پیام صوتی تلگرام از سوی اپراتورها عنوان کرد: قاعدتا این اقدام از جایی به اپراتورها ابلاغ شده است و ما در مرکز ملی فضای مجازی درصدد بررسی هستیم و در جلسه آینده شورای عالی فضای مجازی به آن خواهیم پرداخت.


به گزارش ایتنا از ایسنا، در حالی که تماس صوتی تلگرام از اواسط فروردین‌ماه برای برخی کاربران اروپایی برقرار شده بود، از همان زمان با شایعاتی پیرامون وضع هزینه برای در نظر گرفتن منفعت اپراتورها و همچنین فیلتر شدن یا نشدن در ایران مطرح شد که سرانجام این قابلیت از طرف تلگرام برای کاربران ایرانی نیز فراهم شد.

با وجود این تماس صوتی تلگرام از ابتدا، از جمعه ۲۵ فروردین، کار خود را با اختلال در ایران آغاز کرد و در حالی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد هیچ محدودیت و فیلترینگی برای تماس صوتی تلگرام اعمال نکرده است و اپراتورها و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی ثابت و همراه نیز در ارائه سرویس‌های خود مختار هستند، حتی اپراتورها نیز هر کدام ادعا کردند که نقشی در اختلال ایجاد شده در تماس صوتی تلگرام نداشتند.

در نهایت نیز بار دیگر تماس صوتی تلگرام به فاصله چند روز، با اختلال مواجه شد و البته این بار این اختلال، با وجود اظهارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر اینکه اگر مشکلی در این زمینه وجود داشت، تلگرام صوتی راه‌اندازی نمی‌شد، فیلترینگ این قابلیت و مسوولیت آن به عهده مراجع قضایی گذاشته شد.
محمود واعظی نیز در این باره بیان کرد: حدود یک ماه است که مسئولان تلگرام به دنبال راه‌اندازی تماس صوتی این شبکه در ایران هستند که در این خصوص دیدگاه‌های مختلفی از جانب اپراتورها در کشور وجود داشت. در حال حاضر نیز این سرویس با حکم قضایی که به اپراتورها ابلاغ شده، مسدود شده است.

البته در حالی که همواره از جانب مسوولان وزارتخانه، مسوولیت فیلترینگ بر عهده کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه گذاشته می‌شود، رمضانعلی سبحانی‌فر -یکی از اعضای این کارگروه- درباره دلایل محدود شدن تلگرام صوتی گفت: اطلاع دقیقی ندارم اما به نظر می‌رسد که دادستانی می‌تواند بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد. او همچنین در پاسخ به اینکه آیا کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در مجلس این مسأله را پیگیری می‌کند، اظهار کرد: فعلاً در دستور کار قرار نگرفته است.

آخرین اظهارات درباره پیگیری‌ها برای پیام صوتی تلگرام نیز همان‌طور که دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار کرده است، توسط جلسه این شورا انجام می‌شود و باید دید این بار تصمیمات گرفته‌شده برای مسدود شدن و یا نشدن قابلیت این پیام‌رسان به کجا خواهد رسید.
 
کد مطلب: 48713
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام