کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ارتباط بین هوش مصنوعی و امنیت سایبری

16 فروردين 1396 ساعت 14:49

ایتنا- هوش مصنوعی به حوزه امنیت اطلاعات و امنیت سایبری نیز راه پیدا کرده است و توانسته راه حل‌های خوبی در زمینه مورد بحث ارائه دهد.




سرمایه‌گذاری معروف‌ترین برندهای دنیا در حوزه امنیت اطلاعات، عمدتاً به دلیل وجود مخاطرات و دشمنانی است که منتظر فرصت برای سوءاستفاده از این شرکت‌ها هستند. این تهدیدها، روی این حقیقت حساب باز می‌کنند که سیستم دفاعی این شرکت‌ها نیز توسط انسان کار می‌کند و بنابراین، می‌توان به شکلی دقیق به آنها نفوذ کرده و به نحوی از این کار، بهره‌مند شد.


به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از ونچربیت، فرض کنید در منطقه شما، تمام همسایگان به علاوه خود شما، تمام قفل‌های خود را تغییر دهند و همگی یک قفل یکسان را برای منزل خود انتخاب کنند. حال اگر یک سارق وارد این محله شود و بتواند یکی از این قفل‌ها را باز کند، چه اتفاقی می‌افتد؟
کارکرد دنیای امنیت اطلاعات نیز دقیقاً به همین شکل است و به همین خاطر برخی از مهاجمین، می‌کوشند تا از همین نکته استفاده کنند و به بقیه آسیب برسانند. در نتیجه نباید تعجب کنیم که با وجود هزینه‌های کلان، سیستم دفاعی ما ممکن است باز هم شکست بخورد.

از سوی دیگر، فناوری‌های تازه و تکنیک‌های نوپا و نوظهور بسیاری پا به عرصه گذاشته‌اند که فعالیت کاری خود را با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی منطبق کرده‌اند و این موفقیتی بسیار بزرگ محسوب می‌شود.


در درون هر سیستم هوش مصنوعی، توانایی و قابلیت یادگیری نهفته است. هوش مصنوعی به حوزه امنیت اطلاعات و امنیت سایبری نیز راه پیدا کرده و توانسته است راه حل‌های خوبی در زمینه مورد بحث ارائه دهد.

مهم‌ترین نکاتی که این راه حل‌ها دارند، آن است که نخست، در شرکت‌های مختلف متفاوت هستند و به مرور زمان با تغییرات موجود در محیط اطراف خود، سازگار می‌شوند و از همه مهم‌تر، هیچ مهاجمی نمی‌تواند عملکرد آن را به صورت کامل از قبل، پیش‌بینی کند و نحوه دفاع آن را تشخیص دهد.

از دیدگاه فنی، خاص بودن این راه حل‌ها بسیار مهم است. به عنوان مثال اگر آنتی‌ویروس‌ها را در نظر بگیرید، به صورت دقیق متوجه خواهید شد که وجود راه حل عام و کلی در آن، باعث می‌شد که مهاجم بتواند به راحتی به سیستم‌ آن در کل نفوذ کند. اما وقتی این راه حل‌ها در هر شرکتی با شرکت دیگر متفاوت باشد، دیگر چنین اتفاقی نمی‌افتد.
 


کد مطلب: 48512

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/48512/ارتباط-بین-هوش-مصنوعی-امنیت-سایبری

ايتنا
  https://www.itna.ir