کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ساخت محل سکونت فضانوردان مریخ با چاپ سه‌بعدی

خبرگزاری فارس , 8 اسفند 1395 ساعت 10:20

ایتنا - دانشمندان در تلاش برای یافتن راه‌هایی به منظور ساخت و ابداع مواد مورد نیاز خود در مریخ به جای حمل آنها از زمین به این سیاره هستند.




ناسا قصد دارد در دهه ۲۰۳۰ فضانوردانی را به مریخ بفرستد و برای کاهش هزینه‌های این سفر از حجم محموله‌های ضروری ارسالی به فضا بکاهد.


به گزارش ایتنا از فارس، به همین منظور دانشمندان در تلاش برای یافتن راه‌هایی به منظور ساخت و ابداع مواد مورد نیاز خود در مریخ به جای حمل آنها از زمین به این سیاره هستند.

از همین رو ناسا با همکاری دانشگاه مرکزی فلوریدا در حال مطالعه بر روی خاک مریخ است و از همین طریق روشی برای استخراج فلز از این خاک و چاپ سه‌بعدی محل سکونت‌ انسانی در مریخ ابداع شده است.

خاک مریخ مانند دیگر سیاره‌های صخره‌ای جهان حاوی اکسیدهای فلزی است و با الکترولیز کردن آنها می‌توان گرد و خاک مریخ را به فلز خالص و اکسیژن مبدل کرد.

در این فرایند خاک مریخ با رساندن دمای آن به ۱۶۵۰ درجه سانتیگراد، ذوب می‌شود و سپس با استفاده از دو الکترود مخالف مثبت و منفی در دو سوی این ماده مذاب می‌توان فلز را از اکسیژن جدا کرد. فضانوردان برای حضور طولانی مدت در کره مریخ یا ماه به دسترسی به هر دو ماده مذکور نیاز وافری دارند. از یکسو تنفس بدون اکسیژن ممکن نیست و از سوی دیگر با استفاده از فلز می‌توان مصالح لازم را برای ساخت ابزار ضروری به دست آورد.

فلزات یاد شده هم تولید محصولات برقی را ممکن می‌کنند و هم با استفاده از آنها می‌توان سکونت‌گاه‌های مورد نیاز بشر را در کره مریخ ایجاد کرد. بنابراین دیگر نیازی به حمل انبوهی از مواد اولیه فلزی و لوازم برقی با استفاده از سفینه‌های فضایی به مریخ نخواهد بود و می‌توان آنها را در سطح کره مریخ تولید کرد. نتیجه این امر کاهش هزینه‌های سفر به مریخ است. البته تا تکمیل این طرح هنوز راه درازی در پیش است.


کد مطلب: 48186

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/48186/ساخت-محل-سکونت-فضانوردان-مریخ-چاپ-سه-بعدی

ايتنا
  https://www.itna.ir