۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۵

میزان حضور در شبکه‌های اجتماعی

ایتنا -ژاپنی‌ها با صرف 109 دقیقه در شبکه‌های اجتماعی،رکوددار کمترین حضور هستند. ایرانی‌ها به طور متوسط 9 ساعت از روز را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند.
میزان حضور در شبکه‌های اجتماعی


پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی، پیشگامان صنعت رسانه‌های دیجیتال هستند و اکنون در کانون توجه کاربران قرار دارند به گونه‌ای که بخش زیادی از زمان آنلاین بودن خود را در این شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند.


به گزارش ایتنا از ایران‌آنلاین، میزان حضور کاربران کشورهای مختلف در شبکه‌های اجتماعی موضوعی است که مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و با اینکه متوسط جهانی و استاندارد حضور کاربران در شبکه‌ها حدود ۱۰۹ دقیقه در نظر گرفته شده است این رقم در برخی کشورها بسیار بالاتر است و این موضوع درمورد کشور ما نیز صدق می‌کند.

میانگین ۱۰۹دقیقه‌ای حضور در شبکه‌های اجتماعی
نتیجه تحقیق مؤسسه پژوهشی بریتانیایی GlobalWebIndex از ۵هزار کاربر سراسر جهان درباره رفتار آنلاین آنها نشان می‌دهد که کاربران اینترنت در جهان به طور متوسط روزانه ۱۰۹دقیقه را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند که البته این روند هرسال رو به افزایش است. گواه این مطلب نیز آماری است که نشان می‌دهد کاربران در سال ۲۰۱۳ حدود ۹۶ دقیقه از زمان آنلاین بودن خود را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کردند که این رقم در سال ۲۰۱۴ به۱۰۰دقیقه و در سال ۲۰۱۵ به ۱۰۳ دقیقه رسید هرچند این رقم در برخی کشورها بسیار بالاتر است.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که ۹۲درصد بزرگسالان جهان حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو هستند ولی به طور متوسط هر نفر ۷اکانت در شبکه‌های اجتماعی دارد که البته همه این اکانت‌ها نیز فعال نیستند. این پژوهش، روند رو به رشد حضور در شبکه‌های اجتماعی و سپری کردن اوقات را با افزایش میزان استفاده جوانان از تلفن‌های هوشمند و راحتی کار با آنها مرتبط می‌داند.

ژاپنی‌ها، کمترین حضور در شبکه‌های اجتماعی
تحقیقات مؤسسه تحقیقاتی GlobalWebIndex نشان می‌دهد در مقابل کشورهایی که کاربران آنها زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، کشوری مانند ژاپن را می‌توان یافت که کاربرانش کمترین وقت را به این موضوع اختصاص می‌دهند.

درحالی که تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی تعداد کاربران شبکه‌های مختلف اجتماعی در ژاپن به حدود۸۶/۷۴میلیون نفر رسیده و تعداد زیادی کاربر شبکه اجتماعی در این کشور وجود دارد ولی آنها روزانه به طور متوسط ۱۹دقیقه در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانند.طبق تحقیقات این مؤسسه که روی ۳۴کشور انجام شده، کاربران فیلیپین در میان این کشورها با ۳ساعت و ۵۶دقیقه بیشترین ساعت را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند.

با اینکه بسیاری، وضعیت ژاپن و کره جنوبی را در این زمینه یکسان می‌دانستند ولی تحقیقات این مؤسسه نشان داد کاربران در کره جنوبی با یک ساعت و ۳دقیقه حضور در شبکه‌های اجتماعی، فاصله معناداری با ژاپن دارند.

همچنین تحقیقات این مؤسسه پژوهشی نشان می‌دهد که در ژاپن شبکه‌های اجتماعی تنها بین دوستان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما با توجه به وعده‌های شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک برای توسعه واقعیت مجازی در پلتفرم خود شاید در آینده، ژاپنی‌ها هم وقت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی بگذرانند ولی معلوم نیست در چنین شرایطی، چه اتفاقی برای کاربرانی می‌افتد که اکنون ساعت‌ها در این شبکه‌ها در حال گشت و‌گذار هستند. این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که در امریکا حدود ۲۰درصد از کل زمان حضور کاربران در اینترنت، به شبکه‌های اجتماعی مربوط می‌شود و فیس بوک به تنهایی ۱۴درصد این زمان را به خود اختصاص می‌دهد.

۱۰کشور پررنگ در شبکه‌های اجتماعی
موضوع گذراندن وقت در شبکه‌های اجتماعی توسط بسیاری از مؤسسات پژوهشی مورد توجه قرار گرفته است و به‌عنوان مثال آژانس جهانی«We Are Social»، ۱۰ کشوری که مردم بیش از سایر نقاط جهان در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانند را معرفی کرده است. از نگاه این مؤسسه تحقیقاتی، به طور کلی در سطح جهان یک دقیقه از هرسه دقیقه‌ای که کاربران در فضای مجازی و اینترنت سپری می‌کنند، به شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های مختلف آن اختصاص می‌یابد.

از دیگر آمار جالب توجه این کمپانی هم می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ تعداد اکانت‌ها(حساب‌های کاربری) فعال هر یک از کاربران از ۳ به ۷عدد رسیده است.طبق این تحقیقات، فیلیپینی‌ها ساعات زیادی را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند به گونه‌ای که درصد کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی این کشور ۴۷درصد است. کاربران فیلیپین روزانه به مدت ۲/۵ساعت از طریق کامپیوترهای خانگی و لپ تاپ و همچنین ۲/۳ساعت از طریق تلفن هوشمند در فضای مجازی و اینترنت حضور دارند که از این مدت روزانه ۷/۳ ساعت را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند.برزیل هم به‌عنوان دومین کشور از نظر میزان حضور کاربران در شبکه‌های اجتماعی معرفی شده است.

طبق این تحقیقات، میزان کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی در این کشور به ۴۹درصد رسیده و این تعداد، روزانه حدود ۳/۳ساعت را در این پلتفرم‌ها سپری می‌کنند. این مؤسسه پژوهشی، مکزیک را در رده سوم قرار داده و با اشاره به میزان ۴۷درصدی کاربران اینترنت در این کشور، عنوان کرده است که کاربران مکزیکی روزانه حدود ۲/۳ساعت را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند.آرژانتین نیز چهارمین کشور از نظر میزان حضور کاربران در شبکه‌های اجتماعی معرفی شده است. کاربران اینترنت در این کشور روزانه ۷/۴ساعت را از طریق کامپیوترهای خانگی و لپ تاپ و ۵/۳ساعت هم به وسیله تلفن‌های هوشمند در اینترنت حضور می‌یابند که حدود ۲/۳ ساعت از این مقدار به شبکه‌های اجتماعی اختصاص دارد. درصد کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی در این کشور نیز به ۵۹درصد می‌رسد.

پنجمین کشور هم امارات متحده عربی با میزان ۶۸درصدی کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی است که روزانه حدود ۳ساعت را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. در گزارش این مؤسسه آمده است که کاربران این کشور بیش از همه به شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک، واتس اپ و اسکایپ گرایش دارند و۳/۶میلیون کاربر امارات متحده عربی در این سه شبکه اجتماعی بیشترین وقت خود را می‌گذرانند. از نگاه مؤسسه پژوهشی «We Are Social»، مالزی نیز با میزان ۵۹درصدی کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی، ششمین کشور در این زمینه است. این کاربران روزانه به طور متوسط ۳ساعت در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند.

کاربران به طور کلی روزانه ۶/۴ساعت از طریق کامپیوترهای خانگی و لپ تاپ و ۶/۳ساعت نیز از طریق تلفن‌های هوشمند در فضای مجازی سپری می‌کنند.یکی دیگر از کشورهایی که کاربران در آن ساعات زیادی را در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند عربستان سعودی است. ۳۵ درصد از کاربران اینترنت در این کشور کاربر فعال شبکه‌های اجتماعی هستند و روزانه ۹/۲ساعت آن را در این پلتفرم‌ها سپری می‌کنند.

کاربران اینترنت در تایلند نیز روزانه ۷/۴ساعت از طریق رایانه خانگی و لپ تاپ و ۹/۳ ساعت نیز از طریق گوشی‌های هوشمند در اینترنت حضور دارند که از این تعداد ساعت حدود۹/۲ساعت به گشت و‌ گذار آنها در شبکه‌های اجتماعی مختلف مربوط می‌شود. درصد کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی در تایلند نیز ۵۸درصد است.پس از تایلند نیز اندونزی با داشتن ۳۰درصد کاربر فعال شبکه‌های اجتماعی قرار دارد. در این کشور نیز کاربران فعال روزانه حدود ۷/۲ساعت در شبکه‌های اجتماعی هستند. دهمین کشور نیز آفریقای جنوبی است که ۲۴درصد کاربران اینترنت در زمره کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند و روزانه حدود۷/۲ساعت را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند.

تلگرام؛ محبوب ایرانی‌ها
ایران نیز یکی از کشورهایی است که به اعتقاد بسیاری، کاربران ساعات زیادی را در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و حتی برخی مسئولان از جمله سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در مردادماه سال‌جاری عنوان کرده بود که ایرانی‌ها حدود ۵ تا ۹ ساعت وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. البته در حال حاضر آمار بین‌المللی مشخصی در زمینه میزان حضور ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف وجود ندارد ولی برخی نیز به رقم ۵تا ۹ساعت به دیده تردید می نگرند.

سایت آماریTechRasa بدون اشاره به میزان حضور کاربران ایرانی در این شبکه‌ها عنوان کرده است که ۴هزار و ۴۰۰کاربر از همه استان‌های کشور از نظر جنسیت، سن، تحصیلات، شغل و... مورد مطالعه قرار گرفته اند.براساس نتایج این تحقیق ۵۳درصد از جمعیت بالای ۱۸سال ایران حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو هستند و با توجه به جمعیت ایران، مشخص می‌شود که حدود ۵/۲۸ میلیون فرد بالای ۱۸سال، کاربر حداقل یک شبکه اجتماعی هستند. از نگاه این سایت آماری، محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران تلگرام، اینستاگرام، واتس اپ، لاین، فیس‌بوک، توئیتر، وی چت، تانگو و گوگل پلاس هستند.

محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران تلگرام با بیش از ۲۰میلیون کاربر است و بعد از تلگرام هم در ایران به ترتیب واتس اپ، اینستاگرام و لاین از محبوبیت برخوردارند.طبق نتایج این تحقیق افراد مجرد تمایل بیشتری به حضور درشبکه‌های اجتماعی دارند تا متأهل ولی از آنجا که جامعه متأهل ایران از لحاظ آماری، بزرگتر از مجردهاست همچنان متأهل‌ها بخش بیشتری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهند. همچنین ۷/۶۲ درصد کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی متأهل و ۳/۳۷درصد مجرد هستند.

طبق این تحقیقات، از لحاظ سنی هم ۳/۳۴درصد کاربران شبکه‌های اجتماعی بین ۱۸ تا۲۹سال سن دارند.۸/۴۱درصد کاربران بین ۳۰ تا ۴۹ساله هستند و ۹/۲۳درصد هم بالای ۵۰سال سن دارند. این سایت آماری از لحاظ جنسیتی نیز این موضوع را مورد بررسی قرار داده و عنوان کرده است که از کاربران این شبکه‌های اجتماعی، ۵۵درصد مرد و ۵۱درصد زن هستند.از نظر تحصیلات نیز افرادی با تحصیلات بالا بیش از بقیه در شبکه‌ها حضور دارند و سربازان و کارگران کمترین حضور را در شبکه‌های اجتماعی دارند.
کد مطلب: 47366
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام