۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۷
با دستاورد یک محقق ایرانی؛

لنز دوربین‌های موبایل ۸۰ بار باریک‌تر از موی انسان می‌شود

ایتنا- در روش جدید محققان به جای استفاده از شیشه از دو ورقه نازک استوانه‌های کریستالی استفاده کرده‌اند.
لنز دوربین‌های موبایل ۸۰ بار باریک‌تر از موی انسان می‌شود


با پیشرفت فناوری لنزهای مورد استفاده در نسل آتی، گوشی های هوشمند ۸۰ بار از موی انسان باریک تر خواهند بود این یافته جدید با مشارکت یک محقق ایرانی دانشگاه کلتگ به دست آمده است.


به گزارش ایتنا از مهر به نقل از دیجیتال ترندز، این امر حاصل موفقیت تحقیقاتی اخیر سامسونگ و دانشگاه Caltech است. این دو موسسه با همکاری هم موفق به ساخت یک لنز تخت شده‌اند که بر روی یک حسگر دیجیتال سوار می‌شود و این مجموعه یک دوربین بسیار باریک به وجود می‌آورد.

لنزهای دوربین‌های سنتی برای فوکوس کردن بر روی سوژه از روش هدایت نور از طریق چندین قطعه شیشه مقعر استفاده می‌کند. اما در روش جدید محققان به جای استفاده از شیشه از دو ورقه نازک استوانه‌های کریستالی استفاده کرده‌اند.

این استوانه‌ها که metasurface نام دارند به راحتی قابل تنظیم هستند و لذا قطر آنها قابل کم و زیاد کردن است. محققان از همین طریق مسیر هدایت نور را از خلال لنزها تغییر می‌دهند تا به راحتی بر روی سوژه متمرکز شوند.

ارتفاع هر یک از این استوانه‌ها ۶۰۰ نانومتر است و این در حالی است که یک رشته موی انسان حدود ۱۰۰ هزار نانومتر ارتفاع دارد. تغییر ارتفاع سیلندرها در مقیاس نانومتر می تواند تهیه عکس‌هایی با کیفیت و دقت متفاوت را ممکن کند.

پیش از این هم تلاش هایی برای تهیه عکس به این روش انجام شده بود، اما نتایج حاصل از آن چندان دقیق نبوده و تا حدی تار بودند. استفاده از دو استوانه این مشکل را نیز برطرف کرده است.

امیر اربابی محقق مقطع پست دکترا در دانشگاه Caltech که در تکمیل این طرح مشارکت داشته می گوید ساخت انبوه دوربین به این شکل به سادگی ممکن است و به همان راحتی ساخت تراشه های رایانه ای انجام می شود. از این طریق می توان به راحتی لنزهای باریکی طراحی کرد که تنها چند میلیمتر قطر دارند.

این لنزهای مسطح را می‌توان به سادگی به حسگرهای تصویربرداری دیجیتال SMOS افزود. انتظار می‌رود در آینده شاهد استفاده از این لنزها در دوربین‌های کوچک، میکروسکوپ‌ها، گوشی‌های همراه و غیره باشیم.
کد مطلب: 47343
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام