کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معضلات فضای مجازی چه زمان حل‌نشدنی می‌شود؟

انتقاد از صداوسیما بخاطر آشنا کردن مردم با تلگرام

خبرگزاری ايسنا , 6 دی 1395 ساعت 9:18

ایتنا- در ایران تمام خدمات اینترنتی با پایین‌ترین کیفیت، امنیت، سرعت و با بالاترین قیمت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.




چهاردهمین نشست از سلسله نشست‌های پرتو اندیشه با موضوع فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی به میزبانی اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه در تالار اندیشه این اداره کل برگزار شد.


به گزارش ایتنا از ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه، این نشست با هدف بررسی جایگاه فضای مجازی، تاثیر تحولات، فرصت‌ها و تهدیدهای بر فضای مجاری و تقش نخبگان و مردم در این حوزه با حضور کارشناسان ارشد این حوزه مهدی منتظر قائم و روح‌الله مومن نسب بررسی شد.

مهدی منتظر قائم از کارشناسان حوزه فناوری با اشاره به اینکه حرکت در بستر فضای مجازی برای کاربران و مدیران زمانی آسان و ثمربخش خواهد بود که ظرفیت‌های فضای مجازی به درستی شناخته شود، تصریح کرد: بر اساس آمارهای جهانی کاربران ایرانی در حوزه مصرف در بالاترین سطح استفاده از فضای مجازی قرار دارند؛ این در حالی است که باید در تولید محتوا و سیاست‌گذاری نقش داشته باشند.

وی افزود: مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر شورای عالی فضای مجازی دارند اما متاسفانه در این شورا با مشکلات فراوانی روبرو هستیم؛ از جمله دیدگاه‌ها و سوگیری‌های سیاسی مختلف که راه را برای پیش بردن اهداف این شورا سخت و ناهموار کرده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در کشور تصریح کرد: در ایران تمام خدمات اینترنتی با پایین‌ترین کیفیت، امنیت، سرعت و با بالاترین قیمت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

وی درک صحیح، به‌روز بودن، دنبال کردن مساله و آگاه سازی عموم مردم نسبت به فضای مجازی را از وظایف مهم نخبگان خواند و گفت: مدیریت صحیح و راهبردی در حوزه فضای مجازی با پیدا کردن سوال‌های ساده و اصلی و دادن پاسخ‌های ساده و اصلی به آنها امکان‌پذیر است.

این کارشناس فضای مجازی خاطرنشان کرد: معضلات فضای مجازی به دو طریق حل نشدنی می‌شود؛ اول اینکه معضلات بیش از حد بزرگ شود تا غیرقابل حل شوند و دیگر اینکه معضلات کاملا مبهم باشند.

انتقاد از صداوسیما بخاطر آشنا کردن مردم با تلگرام
روح‌الله مؤمن نسب، پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی دیگر کارشناس حاضر در این نشست نیز سه گرایش در فکر کردن نسبت به حوزه فضای مجازی را جاری خواند و گفت: مرز گفتمانی گم شده است و ما نتوانستیم پیوند این گرایش‌ها را با نظام ارزشیابی درک کنیم گاهی گرایش ها و دیدگاه هایی که مربوط به مبادی نظریه دیگران بوده به ما سرایت کرده است.

وی دیدگاه نخست را قائلین به عدم وجود مشکل در فضای مجازی عنوان و اظهار کرد: متأسفانه این دیدگاه به جای اینکه در حوزه علوم انسانی بیشترین مخالفان را داشته باشد بیشترین مدافعان را دارد.

وی افزود: اگر ادبیات ما در حوزه علوم انسانی انتقادی و متصل به آبشخور نظریه داخل یعنی انقلاب اسلامی بود، قدرت ها را به درستی می شناختیم و از ابزارها به خوبی استفاده می کردیم.

وی با بیان اینکه موافقان دیدگاه دوم می‌گویند که لازم نیست کار خاصی به معنای تولید و استقلال انجام دهیم، عنوان کرد: این دیدگاه یعنی همه چیز تحت کنترل است، هیچ حرکتی نمی‌شود کرد و هیچ امیدی نمی‌توان داشت و تمام حوزه‌های اقدام در حوزه فضای مجازی در اختیار دشمن است.

کارشناس فضای مجازی دیدگاه سوم را درک واقعیات و حرکت صحیح در این مسیر خواند و گفت: واقعیات را باید دید، درک کرد و بعد به عملیات رسانه‌ای دشمن لباس واقعیات نپوشانیم و به آینده تراشی‌های آنها اسم آینده‌پژوهی ندهیم.

او ضمن تاکید بر آموزش سواد فضای مجازی به مردم، به آسیب‌های فضای مجازی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ آسیب روانی و جسمی کاربران شناخته شده است.

وی پیگیری آموزش سواد فضای مجازی را در دو سطح آکادمیک و عمومی ضروری خواند و گفت: باید در حوزه تکنولوژی علوم مختلف پیشرفت کنیم و به جایگاهی برسیم که از تکنولوژی محصول مناسب با نیازمان تولید کنیم.

کارشناس فضای مجازی در سطح دوم آموزش سواد فضای مجازی به مردم را نیاز امروز جامعه خواند و اظهار کرد: آموزش سواد فضای مجازی یعنی مردم بتوانند تشخیص دهند که چه محصولی خوب است و ‌چه محصولی بد و از محصول بد استفاده نکنند و از محصول خوب هم خوب و به اندازه استفاده کنند.

وی از ‌وایبر، واتس آپ، لاین، اینستاگرام و تلگرام به عنوان محصول بد تکنولوژی نام برد و با بیان اینکه محصول بد مانند باتلاق است، تصریح کرد: محصول بد مانند باتلاقی است که هرچقدر تلاش کنیم بیشتر فرو می رویم چراکه ذات باتلاق این است که فرد را به داخل فرو می برد.

وی از صداوسیما به دلیل تشویق به استفاده از این محصول انتقاد کرد و گفت: ۱۲ گیگ اینترنت رایگان و اینترنت شبانه و سیم کارت کودکان خطای راهبردی است و در یک نظرسنجی ۷۶درصد پاسخگویان گفته‌اند از طریق صدا و سیما با تلگرام آشنا شده‌اند.

مؤمن نسب نقش اراده را در آموزش صحیح فضای مجازی بسیار مؤثر خواند و افزود: برخی چون فضای مجازی را نمی‌شناسند و وقت هم نمی‌گذارند این فضا را بشناسند، می‌گویند مردم را آموزش دهیم تا به خوبی استفاده کنند.

وی در ادامه به آماری از استفاده پسران و دختران زیر ۱۸ سال از فضای مجازی در آمریکا اشاره کرد و گفت: بر اساس این آمار ۶۰ درصد دختران و ۹۰ درصد پسران در اینترنت به سراغ پورنوگرافی و مسائل غیراخلاقی رفتند.

کارشناس فضای مجازی تأکید کرد: خود آمریکایی ها می‌گویند که اگر کودک زیر ۱۸ سال وارد اینترنت شد و پس از مدت کوتاهی به مسائل غیراخلاقی کشیده نشد یا مریض است یا معجزه شده است و از این دو حالت هم خارج نیست.

او با بیان اینکه فضای مجازی به قدری کثیف است که اگر ماست را هم در گوگل جستجو کنید، خروجی آن عکس‌های غیراخلاقی است، اظهار کرد: برخی عکس پروفایل یا نامشان در فضای مجازی معروف‌تر از خودشان است.

مؤمن نسب با بیان اینکه تا هویت حقیقی فرزند خود را نشناسیم درباره هویت مجازی آن نمی توانیم برنامه ریزی کنیم، گفت: فضای مجازی همه ابعاد زندگی را تحت تأثیر خود قرار داده است؛ باید هویت مجازی را جدی بگیریم.


کد مطلب: 47168

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/47168/انتقاد-صداوسیما-بخاطر-آشنا-کردن-مردم-تلگرام

ايتنا
  https://www.itna.ir