۰
plusresetminus
يکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۸

بوق برخی سیم‌کارت‌ها دوباره عوض شد

آلارم ترابرد چیست؟
ایتنا- یکی از چالش‌های اصلی طرح ترابردپذیری، پیام پخش شده برای ترابرد شده‌هاست که در گام اول طولانی و خسته کننده بود اما رفته رفته به سمت حذف شدن و ایجاد نگرانی رفت.
بوق برخی سیم‌کارت‌ها دوباره عوض شد


پیام هشدارگونه ترابرد برای دومین بار تغییر و صرفا به دو بوق کوتاه و منقطع بسنده کرد در حالیکه هنوز مفهوم این بوق جدید برای بسیاری از مشترکان تلفن همراه مشخص نیست.


به گزارش ایتنا از تسنیم، پیام هشدارگونه ترابرد مشترکان تلفن همراه بار دیگر با اطلاعیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تغییر و صرفا به دو بوق کوتاه منقطع بسنده کرد.

در گام نخست اجرای طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه، پیام صوتی طولانی، خسته کننده و حتی گاهی نگران کننده با مضمون "مشترک مورد نظر شما به اپراتور دیگری ترابرد کرده است. مبلغ مکامله با ایشان به صورت برون شبکه محاسبه خواهد شد" پخش می‌شد.

این پیام تنها به زبان فارسی در هنگام برقراری تماس با مشترکان ترابرد شده پخش می‌شد و از آن جهت که قابل فهم برای تماس‌گیرندگان خارجی نبود، موجبات نگرانی برای برخی مشترکان تلفن کشور شده بود.

با توجه به این چالش، صادق عباسی شاهکوه -معاون رگولاتوری- با اعلام اینکه پیام‌های ترابردپذیری طولانی و خسته کننده است، اواسط مهر ماه به تـسنیم گفت که برخی پیام‌های صوتی که پخش می‌شود طولانی و خسته کننده است لذا به اپراتورهای موبایل گفتیم تا قبل از پخش پیام‌هایشان از بوقی خاص استفاده کنند تا در ذهن مردم جا بیفتد.

وی همچنین گفت: در نظر داریم با اجرای این کار، گوش مخاطبان را با پیام مذکور آشنا کنیم و بعد از دو سه ماه پیام را حذف کرده و فقط یک بوق باقی بماند.

کمتر از یک ماه نگذشت که پیام طولانی سابق حذف شد و جای خود را به دو بوق کوتاه و منقطع (آلارم) و پیام سریع و کوتاه "هزینه تماس شما بین اپراتوری است" داد.

رگولاتوری که دنبال آشنا کردن گوش مشترکان تلفن همراه با این بوق بود، اکنون اعلام کرده است که بوق ترابرد جایگزین پیام صوتی می‌شود.

با این حساب کلیه آلارم‌های صوتی به جز دو بوق کوتاه و منقطع حذف شد در حالیکه هنوز بسیاری از مردم با این پیام آشنا نیستند زیرا ممکن است تاکنون تماسی با مشترک ترابرد شده نداشته‌اند.

در حال حاضر پیام صوتی مشترکان ترابرد شده حذف و تنها دو بوق خاص کوتاه جایگزین شده است؛ به دلیل اینکه دو بوق مذکور در ابتدای تماس پخش می‌شود ممکن است تماس‌گیرندگان متوجه این آلارم تند و سریع نشوند یا متوجه شوند و مفهوم آن را درک نکنند.

در این صورت به خیال همان تماس‌های سابق‌شان (درون شبکه)، ممکن است هزینه بیشتری (بابت برون شبکه شدن مخاطب) را بپردازند و در زمان دریافت صورتحساب دوره‌شان، متوجه افزایش هزینه‌ها نشوند.

این نکته زمانی به چشم می‌آید که فرضا شما بسته تشویقی را از اپراتورتان برای تماس‌های ارزان‌تر درون شبکه خریداری کرده‌اید و با دوست خود که به اپراتور دیگری ترابرد کرده اما شما از این اقدام مطلع نیستید، تماس بگیرید.

شما به امید اینکه بسته تشویقی‌تان فعال است، با فراغ خاطر مکالمه می‌کنید و نسبت به طولانی شدن تماس احساس نگرانی ندارید اما در زمان دریافت صورتحساب‌تان متوجه هزینه سنگین مکالمه برون شبکه می‌شوید و در بررسی دلیل این موضوع، متوجه می‌شوید که مشترک مورد نظرتان ترابرد کرده و بوقی خاص به شما آلارم مورد نظر را داده اما شما معنای آن را درک نکرده‌اید.

در حال حاضر یکی از چالش‌های اصلی این طرح ملی، پیام پخش شده برای ترابرد شده‌هاست که در گام اول طولانی و خسته کننده بود اما رفته رفته به سمت حذف شدن و ایجاد نگرانی رفت.

اهمیت پخش این آلارم زمانی محرز می‌شود که مشترکان تنها با یک دوره صورتحساب عجیب و غریب مواجه شوند و متوجه دلیل افزایش هزینه‌هایشان نشوند.

انتظار می‌رود که سازوکاری منطقی برای این مقوله در نظر گرفته شود تا مشترکان با زبان خارجی هم بتوانند تغییر و تحولات ایجاد شده در راستای ترابردپذیری را درک کنند.

ترابردپذیری شماره تلفن همراه (Mobile Number Portability) فرآیندی است که طی آن مشترک یک اپراتور با حفظ شماره خود می‌تواند اپراتورش را تغییر دهد.

این طرح همانطوری که گفته شد امکانی را فراهم می‌کند تا مشترکان بتوانند با حفظ شماره فعلی خود وارد اپراتورهای دیگر شوند.

برای روشن‌تر شدن رسالت این طرح باید گفت اگر تا دیروز سیم‌کارت ۰۹۱۲... در همراه اول یا ۰۹۳۵… در ایرانسل داشتید، اکنون نوع سرشماره دیگر اهمیتی ندارد و می‌توانید ۰۹۳۵… خود را به همراه اول یا ۰۹۱۲… را به ایرانسل ببرید.

از آن جهت که مشترکان ترابرد کرده دیگر از اپراتور اصلی خود منفک شده و به اپراتور دیگری می‌روند، تمامی نرخ‌های پایه‌ای آنها نظیر مکالمه، پیامک، دیتا و خدمات ارزش افزوده تغییر کرده و عملا مشترک اپراتوری که به آن ترابرد کرده‌اند، به حساب خواهند آمد.

بنابراین لازم است پیامی برای افراد تماس گیرنده با آنها پخش شود تا از میزان نرخ تماس‌‌ها مطلع و خودشان درباره ادامه برقراری تماس تصمیم بگیرند.

برای شفاف شدن این موضوع باید گفت که اگر فردی از اپراتور "آ" به اپراتور "ب" ترابرد کند، تمامی نرخ‌های ارتباطی وی مطابق جدول تعرفه‌ای اپراتور "ب" می‌شود و اگر زمانی با یک مشترک در اپراتور "آ" تماس حاصل کند، تماس آن درون اپراتوری و با نرخ کمتر محاسبه نخواهد شد.

نکته قابل توجه دیگر هم این است که تمامی بسته‌های تشویقی و پکیج‌های فعال وی در اپراتور "آ" از بین می‌رود و لذا قادر به بهره‌مندی از طرح‌های سابق نیست و باید به سراغ طرح‌های تشویقی اپراتور "ب" برود.
کد مطلب: 47147
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام