۰
plusresetminus
دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰

شکایت نوکیا از اپل به دلیل نقض قوانین ثبت اختراع

ایتنا- خبرها حاکی از آن است که دادخواست شکایت نوکیا از اپل در آلمان و ایالات متحده صادر شده است.
شکایت نوکیا از اپل به دلیل نقض قوانین ثبت اختراع


به تازگی، نوکیا اعلام کرد که در آلمان و آمریکا، از اپل به دلیل نقض قوانین ثبت اختراع شکایت کرده است. مطابق این دادخواست، در سال ۲۰۱۱ اپل مجوز چند مورد از ثبت اختراع‌ها را از نوکیا دریافت کرده ولی از آن به بعد هیچ‌گونه مجوزی برای کارهای خود نداشته است.


به گزارش ایتنا از رایورز ار انگجت، ايلكا راناستو (Ilkka Rahnasto) مدير فعاليت‌هاي حقوقي و سرمايه‌هاي غيرمادي نوكيا، در بیانیه‌ای اظهار داشت که در تمام سرمایه‌گذاری‌های پایداری که در بخش پژوهش و توسعه داشتیم، در بسیاری از فناوری‌های اساسی مورد استفاده در دستگاه‌های تلفن همراه امروزی از جمله محصولات اپل، نوکیا نقش داشته است.

مطابق این گزارش، شکایت مزبور در دادگاه‌های منطقه‌ای در دوسلدورف (Dusseldorf)، مانهایم (Mannheim) و مونیخ (Munich) آلمان و دادگاه بخش شرقی تگزاس آمریکا مطرح شده است. در مجموع ۳۲ حق ثبت اختراع در این شکایت مطرح شده است و طیف وسیعی از ابزارها از جمله صفحه نمایش، رابط کاربری، نرم‌افزار، آنتن و تراشه‌های مختلف و سیستم پخش ویدیو را شامل می شود.

اپل با این پرونده‌های حقوقی چندان هم غریبه نیست. در ابتدای همین امسال در پرونده حقوقی سیری (Siri) به پرداخت ۲۴.۹ میلیون دلار محکوم شد و ۶۲۵ میلیون دلار هم در یک پرونده حقوقی مربوط به فیس تایم (Facetime) پرداخت کرد. البته این پرونده‌های حقوقی گاهی اوقات برای اپل خوش‌یمن هم بوده‌اند. مثلاً اپل در شکایتی که از سامسونگ به خاطر نقض قوانین ثبت اختراع کرد، موفق به دریافت غرامت شد.


سال ۲۰۰۹، شرکت فنلاندی نوکیا مدعی شد که اپل، به دلیل نقض استفاده از ۱۰ ثبت اختراع این شرکت تخلف کرده است. البته این موضوع به تولید اولین تلفن همراه اپل یعنی آیفون در ژوئن ۲۰۰۷ بر‌می‌گردد. در آن زمان نوکیا اعلام کرد: «اپل با امتناع از احترام گذاشتن به حقوق مالکانه نوکیا، در تلاش است تا از زحمات و نوآوری‌های نوکیا به رایگان استفاده‌ کند».
سرانجام اپل و نوکیا به توافقی در مورد ثبت اختراع‌های استفاده‌شده توسط اپل رسیدند که ظاهراً فقط تا پایان سال‌ جاری میلادی اجرایی می‌شود.

گفتنی است در طول ۲ دهه گذشته ، شرکت نوکیا در حدود ۴۰ میلیارد یورو در تحقیق و توسعه فناورهای بی‌سیم سرمایه گذاری کرده و با بیش از ۱۱ هزار اختراع، رهبر جهانی در توسعه گجت‌های قابل حمل و فناوری ارتباطات تلفن همراه به حساب می‌آید. به دنبال اعلام خبر شکایت شرکت نوکیا، سهام اپل در بازار بورس امریکا افت قابل توجهی داشته است.
 
کد مطلب: 47142
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام