۰
plusresetminus
شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۹

از کارافتادن توپخانه و سیستم برق اوکراین با حملات سایبری ادامه‌دار هکرهای روس

ایتنا - روس‌ها با پیش راندن یک نبرد سایبری دستِ بالا، توانسته‌اند نبرد فیزیکی ارتش اوکراین با نیروهای جدایی‌طلب طرفدار روس را تحت الشعاع قرار دهند.
از کارافتادن توپخانه و سیستم برق اوکراین با حملات سایبری ادامه‌دار هکرهای روس


هکرهای روس مداخله گرد در انتخابات آمریکا در ۲ سال اخیر ضمن هک سیستم توپخانه اوکراین، سیستم انرژی این کشور را نیز بارها هک کرده‌اند.


به گزارش ایتنا از خبرآنلاین، در گزارش جدید CrowdStrike آمده است بدافزار ارسالی روی گوشی‌های اندرویدی منجر به ردیابی حرکات واحدهای توپخانه اوکراین و سپس حملات سایبری به آنها توسط هکرهای روس شده است. هکرها با دسترسی به سیستم ارتباطات و مکان‌یاب نظامی ارتش اوکراین روی ابزارهای نصب‌شده توانسته‌اند اخلال گسترده درنبرد با نیروهای جدایی‌طلب طرفدار روسیه در این کشور ایجاد کنند.

روس‌ها با پیش راندن یک نبرد سایبری دستِ بالا، توانسته‌اند نبرد فیزیکی ارتش اوکراین با نیروهای جدایی‌طلب طرفدار روس را تحت الشعاع قرار دهند.

کارشناسان نظامی اوکراین اپلیکیشنی روی توپخانه D-30 122mm (نسخه ایرانی آن موسوم به Shafie D-30I or HM-40 است) ایجاد کرده بودند که با اندروید کارکرده و زمان شلیک را از دقیقه به ثانیه کاهش می‌داد. هکرهای روس با انداختن تروجان روی این اپلیکیشن سیستم توپخانه اوکراین را دچار اختلال کردند که این حملات از ۲۰۱۴ که جنگ در شرق کشور شروع‌شده، ادامه دارد.

تحقیقات مستقل نشان می‌دهد ارتش اوکراین با این حمله سایبری ممتد، ۵۰ درصد از قدرت توپخانه و ۸۰ درصد از قدرت توپ‌های D-30 Howitzer خود را ازدست‌داده است.

با آنالیز بدافزار مذکور، نشانه‌های مشابه در برنامه‌نویسی میان این بدافزار و بدافزار به‌کار رفته در انتخابات امریکا و هک سیستم دموکرات‌ها دیده می‌شود. کدهای اصلی برنامه هر دو توسط Fancy Bear نوشته‌شده که مستقیماً با آژانس اطلاعات ارتش روسیه GRU کار می‌کند.

البته Yaroslav Sherstyuk توسعه‌دهنده اپلیکیشن برای ارتش اوکراین، آلوده شدن نرم‌افزار خود را به تروجان روسی تکذیب کرده است!

همچنین ۱۸ دسامبر برق ۲۰۰ هزار سکنه پایتخت قطع شد که Vsevolod Kovalchuk مدیر کمپانی برق منطقه‌ای گفت ۹۹ درصد مطمئن است که حمله سایبری روسی‌ها باعث این قطعی شده است. به گفته وی این حمله مشابه حمله سال قبل است که توسط هکرهای Sandworm انجام شد.
کد مطلب: 47129
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام