۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۰

نوک کوه یخ

ایتنا - چین، روسیه و حتی اتحادیه اروپا با موج‌هایی عظیم از نفوذ ابرشرکت‌های آمریکایی در فضای بی‌مرز سایبری دست به گریبان هستند.
نوک کوه یخ


دلایل عقب‌ماندگی ایران در برخی عرصه‌ها، مثنوی هفتاد من است و از جنبه‌های مختلف مدیریتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، بین‌المللی و غیره قابل ارزیابی است و انبوهی از کتاب‌ها و تحقیقات را می‌توان در این خصوص یافت.


به گزارش ایتنا از عصر ازتباط، اما به شکل مشخص و در حوزه ICT، یکی از دلایل خسران و عقب‌ماندگی ما ناشی از نوعی "کندی" در تشخیص تهدیدها و تصمیم‌گیری است.

مثال‌ها اما بسیار زیاد است. یک روز سر و کله یک بازی خارجی در کشور پیدا می‌شود که میلیون‌ها جوان را درگیر خود کرده و میلیاردها تومان پول از کشور خارج می‌کند، آن هم بدون آن که ریالی نصیب کشور شود.

روز دیگری مساله سایت‌های همسریابی مطرح می‌شود و آنقدر تعلل، موازی‌کاری و بی‌توجهی می‌بینیم که دست آخر وزارت ورزش که خود را متولی کار می‌دانست، قید کار را می‌زند و موضوع را رها می‌کند.

هنوز مشکلات قبلی حل نشده، موضوع فضای بی‌قانون و رهای کسب و کارهای اینترنتی و اپلیکیشن‌ها مطرح می‌شود و در حالیکه از مدت‌ها قبل عوارض و تبعات آن آشکار شده، آنقدر تعلل می‌کنیم تا کار به خرید و فروش علنی نوزاد در فضای مجازی هم می‌رسد. موضوعی که در هیچ جای دنیا مشابه ندارد.

و البته در حالیکه مشکلات قبلی به قوت خود باقی و لاینحل مانده، با پدیده‌ای دیگر یعنی تعلل در خصوص مساله ولنگاری در فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی و صفحات پربازدید مجازی مواجه می‌شویم و باز هم همان نسخه‌های تکراری و بی‌فایده قبلی مطرح می‌شود.

این‌ها مشت کوچکی از خروار مسایل و معضلات فضای سایبری در ایران است و بگذارید همینجا تاکید کنم که این تنها نوک کوه یخ است که سر از زیر آب برآورده و حجمی به مراتب بزرگ‌تر، پنهان مانده است.

این روزها چین، روسیه و حتی اتحادیه اروپا با موج‌هایی عظیم از نفوذ ابرشرکت‌های آمریکایی در فضای بی‌مرز سایبری دست به گریبان هستند و مذاکرات پیچیده حقوقی، سیاسی در این راستا بالا گرفته است.

در مورد ما اما با این ناهماهنگی‌ها و تعلل‌هایی که در داخل کشور شاهد آن هستیم، پرسش اینجاست که اگر دیر یا زود این غول‌ها، مسایلی همچون دولت، تجارت و بانکداری الکترونیکی کشور را در دست گرفتند، توان ایستادگی داریم؟
کد مطلب: 47031
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام