۰
plusresetminus
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۵۳

نرم‌افزارهای ناخواسته چگونه وارد سیستم ما می‌شوند؟

ایتنا - لابراتوار کسپرسکی تکنولوژی جدیدی را توسعه داده است که به کاربرانی که نکات لازم را در مورد برنامه‌های crapware، bloatware، adware و امثال اینها فراموش می‌کنند، کمک می‌کند.
نرم‌افزارهای ناخواسته چگونه وارد سیستم ما می‌شوند؟


کاربران کامپیوتر به دو دسته تقسیم می‌شوند. عده‌ای از آن‌ها نرم‌افزارها را بدون خواندن روال نصب، نصب می‌کنند و با این حال تعجب می‌کنند که چرا کامپیوترهای شخصی آن‌ها پر از برنامه‌های ناخواسته است که روند عملکرد و قابلیت‌های سیستم را مشکل‌ساز می‌کند. عده‌ای دیگر از آن‌ها هم همیشه محتاطانه عمل می‌کنند و هر برنامه‌ای را نصب نمی‌کنند و به پیغام‌ها توجه می‌کنند. کامپیوترهای شخصی این دسته به خوبی کار می‌کند، درست است که آن‌ها نرم‌افزارهای جدید را نصب و آپدیت می‌کنند، اما از این کار خسته و بی حوصله می‌شوند. برای کاربران محتاط هم گاهی پیش می‌آید که از روی بی حوصلگی به کلیک‌های خودسرانه بپردازند.


برنامه‌های ناخواسته معمولا با نرم‌افزارهای رایگان وارد سیستم می‌شوند. وقتی که یک کاربر ابزاری را نصب می‌کند، ممکن است به همراه آن برنامه‌های دیگری مثل نوار ابزار مرورگر وارد شود که صفحه ورودی یک مرورگر را تغییر دهد و مصرانه اجازه نصب ابزارهای ناشناخته مثل Turbo Booster Super Plus برای کامپیوتر هستند.

این نوار ابزار پیگیر اقدامات کاربران در اینترنت می‌شوند. حال صفحه جدید مرورگر تبلیغات را نشان می‌دهد. به نظر نمی‌رسد که Turbo Booster به چیزی سرعت بخشیده باشد، اما همچنان مدعی می‌شود که تنها با خرید نسخه premium این امکان وجود دارد. این گونه درخواست‌ها مثل باج‌افزارها نیستند، اما واقعا اثرات ناخوشایندی را بر روی سیستم شما می‌گذارند و منابع سیستم شما را تخلیه خواهند کرد.

مورد عجیبی که وجود دارد این است که در اکثر موارد آنها با اجازه کاربر برنامه را نصب می‌کنند. اگر شما نمی‌خواهید برنامه‌های ناخواسته بر روی سیستم شما نصب شوند، شما باید به لغو تیک‌های باکس‌ها در صفحه نمایش تنظیمات نصب بپردازید.

چیز بدی که در مورد برنامه‌های ناخواسته وجود دارد این است که آن‌ها به سختی حذف می‌شوند. و می‌توانند دیوانه‌کننده به نظر برسند. اما لابراتوار کسپرسکی تکنولوژی جدیدی را توسعه داده است که به کاربرانی که نکات لازم را در مورد برنامه‌های crapware، bloatware (برنامه‌های ناخواسته که اغلب با تبلیغات وارد می‌شوند) ، adware ( برنامه‌های مزاحم تبلیغاتی) و امثال اینها فراموش می‌کنند، کمک می‌کند.

حذف برنامه‌های ناخواسته
برای کمک به کاربران به منظور جلوگیری از نصب نرم‌افزارهای ناخواسته که باعث تغییرات در سیستم می‌شوند، سیستم ما تبی دارد که شامل یک چک باکس مفیدی است که برای مدیریت نصب برنامه‌ها قرار داده شده است. اگر شما تیک باکس را بزنید، راهکارهای ما خود نصب و برنامه‌های در حال نصب را تفتیش می‌کنند. و پس از شناسایی مورد مشکوکی، آنتی ویروس ما به کاربر اطلاع خواهد داد که برنامه‌ای در حال تلاش برای نصب است و می‌پرسد که آیا این برنامه را می‌خواهید یا خیر؟

در تب the System Changes Control(سیستم کنترل تغییرات)، شما می‌توانید ویژگی‌های دیگر را همچنین فعال کنید. Block Advertisements( مسدودسازی تبلیغات). در طول مراحل خاص، برنامه‌های ناخواسته تنها تبلیغات را نصب می‌کنند، و نه چیزی بیشتر از آن. اگر شما این ویژگی را روشن کنید، آنتی ویروس ما پنجره‌های تبلیغاتی و هرآنچه که با نیت تبلیغات برای شما ارسال شود را مسدود خواهد کرد. این ویژگی‌ها در حال حاضر در آخرین نسخه از اینترنت‌‌سکیوریتی و توتال‌‌سکیوریتی کسپرسکی قابل اجرا می‌باشد. می توانید قدم به قدم مراحل تنظیم این ویژگی را در مقاله قبل ما مطالعه فرمایید.

این مسدودسازی چگونه انجام می‌شود؟
هنگامی که شما یک برنامه را نصب می‌کنید، راهکارهای کسپرسکی آن را کامل بررسی می‌کنند (یک برنامه شناخته شده یا یه برنامه گمنام). اگر آنتی‌ویروس تشخیص دهد که برنامه ناشناس است، نصب آن‌ها متوقف می‌کند و آن را به مکانی محافظت شده که نتواند تغییری را بر روی سیستم اعمال کند، انتقال می‌دهد.

این برنامه دقیقا مثل محافظ محیط زیست عمل می‌کند، همه چیز را زیر نظر می‌گیرد و در صورت کوچکترین عمل مشکوک سریعا آن را متوقف می‌کند. این برنامه لیستی از برنامه‌های ناخواسته را در خود دارد، به عنوان مثال، اگر یک برنامه تلاش کند تا صفحه آغازین مرورگر شما را تغییر بدهد، این عمل برای نرم‌افزار ۲۰ امتیاز دارد، اما اگر بدون اجازه کاربر انجام دهد، ۱۰۰ امتیاز را به همراه خواهد داشت. و همچنین مخفیانه اضافه کردن هر چیز بدون اجازه کاربر به لیست راه‌اندازی امتیاز ۱۰۰ را دارد.

همچنین لیستی از اقدامات بد شامل نصب نوار ابزار مختلف و پلاگین‌ها، ایجاد پاپ‌آپ‌های متعدد، دسترسی غیرمجاز به داده‌های کاربر، تغییر تنظیمات شبکه و چیزهای دیگر در همین سبک در لیست نرم‌افزار ما وجود دارد.

اگر نمرات یک برنامه تعداد معینی و بالایی از امتیازات قابل مجازات باشد، آن را به عنوان برنامه‌ای نامطلوب شناسایی می‌کند. در این حالت، آنتی‌ویروس به کاربر اطلاع می‌دهد که این برنامه ناخوانده است و علت آن را هم بیان می‌کند. سپس کاربر در این حالت می‌تواند تصمیم بگیرد که مایل به ادامه نصب برنامه است یا خیر. پس این ویژگی‌ها را بر روی نرم‌افزار امنیتی خود تنظیم نمایید.

به طور کلی، نرم‌افزار امنیتی ما به شما کمک خواهد کرد که نصب‌های قابل اطمینان تری را داشته باشید و از گرفتن برنامه‌های ناخواسته و مخرب جلوگیری کنید. حال تصمیم با شما است!

منبع: کسپرسکی‌آنلاین
کد مطلب: 46995
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام