۰
plusresetminus
شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۵

علت علاقه غول‌های مخابراتی دنیا به بازار ایران

کمپانی‌های مخابراتی دنیا معتقدند که توافق هسته‌ای به آنها امکان می‌دهد در ایران شریکی داشته ‌باشند که می‌تواند به مشتریان شرکتی چندملیتی خدمات رسانی کند.
علت علاقه غول‌های مخابراتی دنیا به بازار ایران


گروه ودافون با یک شرکت خدمات اینترنتی ایرانی برای کمک به بهبود شبکه‌های داخلی این شرکت به توافق رسیده و نخستین شرکت غربی بزرگی است که پس از اقدام ماه جاری آمریکا در تسهیل تجارت شرکتهای بین المللی در ایران، وارد بازار این کشور می شود.


به گزارش ایتنا از ایسنا، این اپراتور تلفن همراه انگلیسی روز سه شنبه اعلام کرد قصد دارد به شرکت خدمات اینترنتی های.وب برای ارتقای زیرساخت و توسعه خدمات اینترنت سیار و ثابت کمک کند.

ودافون جزییات این توافق را از جمله سرمایه گذاری که قصد دارد در این شرکت انجام دهد را فاش نکرده است.

این اپراتور انگلیسی نخستین یا حتی بزرگ‌ترین شرکت غربی نیست که پس از امضای توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام که لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران را بدنبال داشت، وارد بازار ایران می‌شود. اما اقدام ودافون به فاصله کوتاهی پس از حرکت اخیر آمریکا در تسهیل موانع رگولاتوری انجام گرفته که بسیاری از شرکت‌های غربی را در پشت دروازه‌های بازار ایران نگه داشته بود.

وزارت خزانه داری آمریکا اوایل ماه جاری محدودیت‌های ایران برای انجام معاملات دلاری را تسهیل کرد و زمینه را برای حضور بیشتر سرمایه گذاران غیرآمریکایی در ایران فراهم کرد.

واشنگتن اعلام کرد سرمایه گذاران غیرآمریکایی می توانند با نهادهای ایرانی که افراد تحت تحریم آمریکا در آنها سهم داشته یا در مدیریت آنها حضور دارند، شریک شوند. این تصمیم زمینه را برای شماری از توافقات جدید هموار کرده است.

بسیاری از شرکتهای بزرگ به دلیل عدم شفافیت پیرامون تحریمهای یکجانبه آمریکا، نگران نقض این تحریمها بودند.

سخنگوی ودافون اعلام کرده است برداشته شدن اخیر محدودیت‌ها برای معاملات دلاری موثر بوده اما عامل اصلی، رفع تحریم‌های بین‌المللی در ژانویه بوده است.

ایران ۸۰ میلیون نفر جمعیت نسبتا جوان دارد که این کشور را برای بسیاری از کالاها و خدمات غربی جذاب می کند. شماری از سرمایه گذاران خارجی از جمله بوئینگ، گروه ایرباس، گروه خودروسازی پژوسیتروئن و شرکت صنعتی آلمانی زیمنس از زمان رفع تحریم‌ها در ژانویه، قراردادهایی با ایران امضا کرده اند.

اقدام اخیر ودافون که از نظر شمار مشترکان، دومین اپراتور تلفن همراه بزرگ جهان پس از چاینا موبایل است، رای اعتماد مهمی به شمار می‌رود. سخنگوی ودافون اظهار کرده است های.وب یک شرکت خصوصی است که ۱۰۰ درصد متعلق به خانواده میری است.

چشم انداز مخابرات ایران علاقه خارجی قابل ملاحظه ای را برانگیخته است. خدمات پهنای باند در ایران در سالهای اخیر به سرعت رشد کرده است و ضریب نفوذ پهنای باند ثابت رو به رشد است. طبق گزارش اخیر شرکت مشاوره "مک‌کنزی اند کو"، سهم کاربران اینترنت ایران از ۱۹ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۳۹ درصد در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است.

اگرچه ایران ضریب نفوذ تلفن همراه بالاتری نسبت به آمریکا یا آلمان دارد اما در زمینه مصرف دیتای موبایل به ازای هر نفر، از این کشورها عقب‌تر است که وجود فرصت سرمایه گذاری در خدمات اینترنت موبایل در ایران را نشان می دهد.

وال استریت ژورنال در اوت گزارش کرده بود اورانج که بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی فرانسه است، سرگرم مذاکرات مقدماتی برای خرید سهمی در بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی ایران است. اورانج یک قرارداد همکاری فنی با این شرکت دارد.

به گفته برونو متلینگ، نایب رییس امور منطقه خاورمیانه و آفریقای شرکت اورانج، همه اپراتورها در سراسر جهان بدنبال نوعی همکاری با ایران هستند.

توافق اخیر ودافون با های.وب در چارچوب استراتژی این شرکت برای تمرکز بر بازارهای نوظهور رو به رشدی مانند هند، ترکیه و آفریقای جنوبی انجام گرفته است.

سخنگوی ودافون می‌گوید این توافق به ما امکان می‌دهد در ایران شریکی داشته ‌باشیم که می‌تواند به مشتریان شرکتی چندملیتی خدمات رسانی کند.
کد مطلب: 46087
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام