۰
plusresetminus
شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۳

گلایه‌های متعدد از پایان زودهنگام بسته‌های اینترنتی و توضیح مسئولان

ایتنا- در میان مشترکان بسته‌های اینترنتی موبایل افراد مختلف از پایان زودهنگام بسته‌های خود گله‌مندند، موضوعی که طی سال‌های گذشته نیز به کرات تکرار شده و حال با ارتقاء شبکه اپراتورها بیشتر به نظر می‌رسند.
گلایه‌های متعدد از پایان زودهنگام بسته‌های اینترنتی و توضیح مسئولان


به گزارش ایتنا از ایسنا، اکنون با اجرای طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه برای مشترکان امکانی ایجاد شده تا با حفظ شماره خود بتوانند اپراتور ارائه دهنده خدماتشان را تغییر دهند. در این میان افراد مختلفی به دلیل وضعیت ارائه خدمات دیتای اپراتورها تصمیم به جابجایی گرفته و اینگونه اعلام می‌کنند که پایان زودهنگام بسته‌های اینترنتی آنها را کلافه کرده است.


البته این مشکل تقریبا در میان مشترکان تمام اپراتورها به چشم می‌خورد و معمولا مسئولان اپراتورها ارتقاء شبکه و افزایش سرعت اینترنت و بی اطلاعی مشترکان را دلیل این موضوع اعلام می‌کنند اما در مقابل مشترکان مختلفی هستند که بر این نکته تاکید دارند که نهایت استفاده آنها از اینترنت موبایل به چک کردن پیام‌ها در نرم‌افزارهایی مانند تلگرام محدود می‌شود و با این حال در طول ماه حداقل دو بار نیاز به فعال‌سازی بسته‌های یک ماهه اینترنت دارند در حالی که در گذشته‌ای نه چندان دور حتی با استفاده‌ای به مراتب بیشتر فعال سازی یک بسته کفاف استفاده آنها را میداده است.

در این میان اگرچه وزارت ارتباطات سامانه ۱۹۵ را برای رسیدگی به شکایات مردمی در نظر گرفته اما تاکنون آماری رسمی در خصوص میزان شکایت‌های مردمی در این زمینه منتشر نشده است.

پیگیری این موضوع پیش از این نیز بارها از سوی رسانه‌ها صورت گرفته و موضوع از سوی مسئولان مختلف پیگیری شده و هربار گویای این نکته بوده که احتمالا دلایلی مانند کم اطلاع بودن مشترکان از مواردی چون به روزرسانی خودکار برخی برنامه‌ها یا باز کردن فایل‌های ویدئویی که حجم به نسبت بالاتری را مورد استفاده قرار می‌دهند دلیل این مشکل است، هرچند که دراین خصوص کاربران متعددی نظر متفاوت دارند.

اما از همان ابتدای زمان ارائه خدمات 3G توسط اپراتورهای غالب به دنبال گلایه‌های مردمی این سئوال مطرح شد که آیا این احتمال وجود ندارد که اپراتورها در محاسبه حجم مصرفی دچار اشتباه شده باشند؟

در آن دوره وزیر ارتباطات با رد این احتمال به جدیت از اپراتورها دفاع کرده و خاطرنشان کرده بود که درآمدهای اپراتورهای تلفن همراه به گونه‌ای است که آنها هیچ احتیاجی به انجام چنین اموری نداشته و درآمدشان به مراتب بیش از آن است که بخواهند برای چندهزار تومان پول بسته اینترنتی اعتبار خود را زیر سئوال ببرند.

چندی پیش مدیرعامل همراه اول نیز اظهاراتی در این زمینه مطرح کرده و متذکر شده بود: طی سال‌های گذشته برخی مشترکان حتی در طول سه روز به مصرف چهار گیگابایت داده پرداختند، چرا که برای استفاده درست از حجم بسته‌ها، اطلاعات کافی را نداشته و یا تنظیمات گوشی‌ آنها به گونه درست انتخاب نشده بود.

مدیر عامل اپراتور اول ارتباطی ادامه داد: طی این مدت با توجه به افزایش سرعت اینترنت، بسته‌ اینترنتی برخی مشترکان در مدت زمان کوتاه‌تری تمام می‌شود که عدم مواجهه با این مشکل نیازمند اطلاع‌رسانی است تا افراد در تمام موارد فایل‌های تصویری ارسالی را مورد استفاده قرار ندهند، چرا که این موضوع بخش قابل توجهی از حجم آنها را مورد استفاده قرار می‌دهد. از سوی دیگر برنامه‌های متعددی نیز هستند که به‌طور دائم به‌روزرسانی شده و بخشی از حجم اینترنت را نیز به‌روزرسانی این اپلیکیشن‌ها مصرف می‌کند.

اپراتور اول ارتباطی یا همراه اول نیز بر این نکته تاکید دارد که مشترکان می‌توانند از طریق مراجعه به سایت این شرکت و قسمت my mci به بخش خلاصه تماس‌ها مراجعه کرده و جزئیات مصرف خود در حوزه مکالمه و اینترنت را دریافت کنند.

ایرانسل هم اعلام کرده که از سامانه‌های صورتحسابگیری دقیقی استفاده میکند و مشترکانش میتوانند با دانلود و نصب اپلیکیشن مدیریت حساب کاربری «ایرانسل من» از وب‌سایت این اپراتور و یا با استفاده از سامانه کنترل حساب کاربری به نشانی ecare.irancell.ir از جزئیات کارکرد دوره و باقی‌مانده بسته اینترنت خود در هر لحظه از شبانه‌روز آگاه شوند.
این اپراتور نیز به مشترکانش توصیه کرده اپلیکیشن‌های مورد استفاده خود را از نظر اتصال به اینترنت و بروزرسانی خودکار برنامه‌ها کنترل کنند.

از سوی دیگر وزیر ارتباطات هم چندی پیش با تاکید بر لزوم حمایت از شکل گیری شبکه‌های اجتماعی داخلی اظهار کرد: اکنون بسیاری از کاربران اینترنت موبایل این گلایه را مطرح می‌کنند که بسته‌هایی که به قیمت ۱۰ هزار تومان خریداری می‌کنند به سرعت تمام می‌شود.

واعظی افزود: اگر مردم بخواهند با اینترنت به دیدن فیلم‌های ویدئویی بپردازند چند فیلم ویدئویی با تایم دو تا پنج دقیقه را که دانلود کنند حتی اگر حدود سه فیلم در روز دانلود شود، به سرعت حجم بسته اینترنت آنها تمام خواهد شد، اما در شبکه‌های اجتماعی داخلی علاوه بر افزایش سرعت قیمت نیز به مراتب پایین‌تر آمده و می‌توان حتی ۱۰ برابر آن از محتوا استفاده کرد.

وی همچنین متذکر شد: در مورد شبکه ملی اطلاعات اغلب بحث سرعت را برای اینترنت برداشته‌ایم و هر کس که با هر سرعتی که می‌خواهد از خدمات استفاده کند.

از سوی دیگر مسئولان مختلف از پائین بودن استفاده مردم از فایل‌های ویدئویی گفته و حتی تاکید دارند این میزان در کشورهای مختلف بالای ۸۰ درصد است و در ایران نیز تلاش می‌شود با ارائه محتوای مفید این آمار افزایش پیدا کند حال جای سئوال است که اگر واقعا تماشای فایل‌های تصویری تا این اندازه برای مشترکان هزینه به دنبال دارد آیا می‌توان همچنان به مشارکت مردم برای اجرایی کردن چنین تصمیماتی امید داشت؟
کد مطلب: 46078
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام