۰
plusresetminus
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۹
رویکرد قانون‌گذار درباره یک کلاهبرداری

شناسایی افرادی که بیش از حد SMS می‌زنند

ایتنا- برخی از کاربران اپراتور دوم پیامکی را دریافت کردند که از آنها درخواست می‌شود هزینه پیامک را متقب شوند!
شناسایی افرادی که بیش از حد SMS می‌زنند


پس از برخی سوء‌استفاده‌ها که از طرح میزبان پیامک صورت گرفت، مبالغ متعددی از حساب برخی مشترکان اپراتور دوم کسر شد، اما با وجود گذشت چندین هفته از رسانه‌ای شدن این موضوع هنوز اقدام خاصی ازسوی مراجع تصمیم‌گیر در این زمینه انجام نشده است.


به گزارش ایتنا از ایسنا، طی هفته‌های گذشته مشترکان اپراتور دوم ارتباطی در موارد متعدد با مشکلی مواجه شده و از طریق شماره‌های ناشناس برای آنها پیامکی ارسال و از آنها درخواست می‌شد که هزینه پیامک‌ را متقبل شوند؛ متن این پیامک که براساس طرح میزبان پیامک اپراتور دوم تنظیم شده بود در مواردی باعث می‌شد که مشترکان اعتماد کرده و هزینه‌های مربوطه را تقبل کند، اما درنهایت پیامکی تبلیغاتی و با مبلغ بالاتر از یک پیامک به دست آنها می‌رسید.

نکته جالب آنکه اپراتور نیز با وجود آنکه تاکید داشت در این موضوع دخالت و تقصیری ندارد، اطلاع‌رسانی رسمی انجام نداده و تنها بر روی کانال تلگرامی خود، درباره‌ این مسئله اطلاع‌رسانی کرد.

پیگیری این موضوع از سوی سرپرست معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات رادیویی نیز پاسخ چندان روشنی برای مشترکان به دنبال نداشت و در نهایت اینگونه عنوان شد که در این موضوع اپراتور مقصر نیست و لازم است مشترکان دقت نظر داشته باشند.

حسین فلاح جوشقانی در این باره عنوان کرد: چنین سرویسی را حدود دو سال قبل برای اجرا تایید کردیم تا پس از ارسال پیامک برای فرد تماس‌گیرنده او هزینه پیامک را متقبل شود، اما طی هفته‌های گذشته به دلیل گزارش‌هایی که به ما رسیده بود به اپراتور تذکر دادیم.

وی که در نمایشگاه تلکام پاسخگوی خبرنگاران بود، در توضیح بیشتر این مطلب تاکید کرد: البته در این خصوص از سوی اپراتور کار خلافی انجام نشده است و اجرای این سرویس با تاییدیه‌ رگولاتور بوده، اما ما از اپراتور خواستیم که در این خصوص اطلاع‌رسانی کند و حدود یک هفته است نامه‌ای در این باره ارسال کرده‌ایم.

البته اکنون حدود بیش از یک هفته هم از برگزاری تلکام می‌گذرد و تاکنون اپراتور دراین زمینه اقدام خاصی انجام نداده و حتی برای اطلاع رسانی نیز از طریق سایت رسمی خود مطلبی منتشر نکرده است.

سرپرست معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات رادیویی در پاسخ به این سوال که آیا رگولاتور دفاع از حقوق مشترکین را وظیفه خود نمی‌داند که در تمام این مدت در این حوزه اقدامی نکرده و در نهایت پس از گذشت مدت زمانی نه چندان کوتاه به ارسال یک نامه اکتفا کرده، گفت: قطعا دفاع از حقوق مشترکان وظیفه اصلی ماست. در این زمینه نیز به محض آنکه گزارش‌ها به دستمان رسید تذکراتی را به اپراتور دادیم اما باید به این موضوع توجه داشته در نهایت از سوی اپراتور تخلفی صورت نگرفته و عده‌ای از یک سرویس سوء‌استفاده کرده‌اند.

فلاح جوشقانی ادامه داد: در این خصوص حتی شماره‌ها با یک سرشماره واحد تبلیغاتی هم ارسال نمی‌شود که ما توان جلوگیری از آن را داشته باشیم برهمین اساس تنها کاری که می‌توان در این خصوص انجام داد، بحث اطلاع‌رسانی است که این وظیفه برعهده اپراتور گذاشته شده است. از سوی دیگر ما از اپراتور خواسته‌ایم به مشترکان اعلام کنند که اگر چنین پیامکی را از شماره ناشناسی دریافت می‌کنند به آن پاسخی ندهند.

وی عنوان کرد: این پیامک‌ها از طریق سرشماره های مربوط به ارسال پیامک انبوه ارسال نشده‌اند اما حال شاهدیم با شماره‌های عادی پیامک‌های تبلیغاتی مختلف و یا پیامک‌های کلاهبردارانه ارسال می‌شود، برهمین اساس پیشنهاد داده‌ایم که در صورت امکان مصوب شود تا افرادی که بیش از حد معمول پیامک ارسال می‌کنند شناسایی قرار گیرند.

او همچنین اخیرا اظهار کرده است که با راه‌اندازی سامانه غیر فعال‌سازی دریافت پیامک‌های تبلیغاتی (سامانه ۸۰۰)، برخی پیامک‌های تبلیغاتی از طریق شماره‌های شخصی برای مشترکان ارسال می‌شود که باعث نارضایتی مردم شده است.

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی با اشاره به اینکه براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، خدمات پیامک انبوه، خدماتی است که پیامک‌ها از طریق فرستنده مشخص و از طریق شبکه‌های ارتباطی بدون درخواست قبلی کاربران و پرداخت هزینه توسط آنان دریافت می‌شود و جنبه تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی دارد، افزود: ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره‌های شخصی از مصادیق پیامک انبوه بوده و طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، ارایه‌کنندگان خدمات ارتباطی باید امکان فعال‌سازی و یا غیر فعال‌نمودن دریافت پیامک‌های انبوه از این طریق را برای کاربران فراهم کنند.

وی تصریح کرد: بر همین اساس رگولاتوری اپراتورها را ملزم کرده است تا زمان ایجاد این امکان برای کاربران، در صورتی که مشترکین از طریق سیم‌کارت شخصی خود به ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی اقدام کنند، امکان ارسال پیامک آنها مسدود شود.

فلاح جوشقانی درباره رفع مسدودسازی ارسال پیامک سیم‌کارتهای شخصی گفت: پس از ایجاد امکان فعال‌سازی و غیر فعال‌سازی دریافت پیامک انبوه برای کاربران و تایید رگولاتوری، پس از اطلاع‌رسانی، امکان باز کردن قابلیت ارسال پیامک انبوه برای این دسته از سیم‌کارتهای مشترکان فراهم می‌شود.

اما ابوالحسن فیروزآبادی نیز در نمایشگاه تلکام درباره مواردی که به تحمیل هزینه به مشترکان منجر شده و به نوعی جزو عملیات فیشینگ به شمار می‌رود، اظهار کرد: به‌طور کلی هر بحثی که به هویت و یا منافع اقتصادی کاربران فضای مجازی صدمه وارد کند، مورد توجه ما قرار خواهد داشت.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: یکی از این موارد فیشینگ و سرقت اطلاعات است که تلاش داریم اقداماتی برای تامین امنیت شهروندان در این فضا داشته باشیم، اما در هر صورت ممکن است در فضای مجازی چنین اتفاقاتی گاهی رخ دهد، چرا که فضای مجازی مانند شهر بزرگی است که گاهی در آن قتل هم اتفاق می‌افتد.

وی در تسریع اقداماتی که در این خصوص صورت گرفته نیز توضیح داد: با همکاری‌های صورت گرفته با پلیس فتا این امکان ایجاد شده است تا در مواردی که مربوط به فیشینگ می‌شود موضوع در اسرع وقت رویت شده و اقدامات لازم در خصوص مبارزه با آن صورت بگیرد.
کد مطلب: 45907
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام