۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۷

بررسی عادات و نگرانی‌‌های افراد مسن در دنیای آنلاین

ایتنا - امروزه تقریبا ۱۸% از کاربران فیس‌بوک سنینی ۵۵ یا مسن‌تر از آن را دارند.
بررسی عادات و نگرانی‌‌های افراد مسن در دنیای آنلاین


سن بشریت به طور پیوسته‌‌ای در حال پیر شدن است و به همین خاطر تعداد سالمندان دنیای آنلاین در حال افزایش است. امروزه تقریبا ۱۸% از کاربران فیس‌بوک سنینی ۵۵ یا مسن‌تر از آن را دارند.

ما مجموعه‌‌ای از چیز‌هایی که افراد مسن در هنگام گشت‌و‌گذار در اینترنت را باید یاد بگیرند گرد هم آورده‌ایم چه آن‌ها از تهدیدات سایبری آگاه باشند و چه بترسند، در زمانی که آنلاین هستند می‌‌بایستی احتیاط لازم را به عمل آورند. ما پژوهش‌‌هایی در آگوست ۲۰۱۶ در بین ۱۲,۵۴۶ کاربر از ۲۱ کشور در سنین ۱۶ سال به بالا انجام دادیم. از بین پاسخ‌دهندگان ۱۳% آن‌ها مسن‌تر از ۵۵ سال بودند که ۷% آن‌‌ها ۵۵ تا ۶۴ ساله بودند و ۶% آن‌ها ۶۵ ساله و مسن‌تر بودند.

افراد مسن چه کاری در فضای آنلاین انجام می‌‌دهند؟
کاربران قدیمی‌‌ اینترنت به طور کاملا باور نکردنی‌‌ای همانند یک شخص جوان با اینترنت کار می‌‌کنند. آن‌‌ها نامه می‌‌نویسند، به عنوان مثال ۹۴% پاسخ دهندگان سنین ۵۵ و بالای آن به طور منظم از ایمیل استفاده می‌‌کنند.
۲۵% از آن‌ها از اپلیکیشن‌‌های پیام‌رسان و تماس‌‌های تصویری مثل (اسکایپ و Google Hangouts) استفاده می‌‌کنند. ۶۱% افراد سنین ۵۵ سال و بیشتر از آن در شبکه‌‌های اجتماعی و جا‌هایی که با دوستان و فرزندان خود ارتباط برقرار کنند، حاضر می‌‌شوند.

افراد مسن همچنین تمایل زیادی به فروشگاه‌‌های آنلاین و استفاده از ابزار‌های سرمایه‌گذاری دارند. ۶۴% از آن‌ها به طور منظم فروشگاه‌‌های آنلاین را بازدید می‌‌کنند و با کارت بانکی خود آن‌‌ها را پرداخت می‌‌کنند. ۶۸% این افراد از ابزار آنلاین بانکی خود استفاده می‌‌کنند (تقریبا این درصد بالایی برای این سنین است زیراکه تمام گروه‌‌های سنی کمتر از این سنین استفاده کمتری دارند و تقریبا ۵۹% هستند). بیش از یک سوم کاربران مسن از راهنمای بلیط و هتل‌‌های آنلاین بازدید می‌‌کنند.
در همین زمان است که اغلب افراد مسن قربانی مجرمان سایبری می‌‌شوند و پول و داده‌‌های خود یا هر دو را از دست می‌‌دهند.

چه چیز‌هایی را آن‌‌ها باید در مورد امنیت سایبری بدانند؟
متاسفانه افراد بالای ۵۵ سال به طور کامل اطلاعات و دانش کافی را در مورد امنیت سایبری ندارند. تنها یک سوم از پاسخ‌دهندگان تا به حال شنیده بودند که از طریق وب‌کم می‌‌توان جاسوسی کرد. همزمان با این موضوع، کاربران مسن، کاربران پر و پا قرص گجت‌‌ها هستند. یک چهارم از پاسخ‌دهندگان از تبلت‌‌ها و یک‌سوم از آن‌ها از گوشی‌‌های هوشمند استفاده می‌‌کنند.
این افراد می‌‌دانند که کامپیوتر‌های شخصیشان نیاز به محافظت دارد و ۹۳% از آن‌‌ها ادعا کردند که برای ویندوز خود از محصولات آنتی‌ویروس استفاده می‌‌کنند. البته در همان حال آن‌‌ها از محافظت دیگر دستگاه‌‌های متصل خود غافل شده بوده‌اند. بیش از نیمی‌‌ از پاسخ‌دهندگان مسن به اشتباه فکر می‌‌کردند کامپیوتر‌‌های اپل امن هستند و نیازی به محافظت ندارند.

در مورد تلفن‌‌های هوشمند هم اوضاع بهتر نیست. تنها ۵۲% از افراد مسن گفتند که از راهکار‌‌های امنیتی آنتی‌ویروس برای محافظت از دستگاه‌‌های تلفن همراه خود استفاده می‌‌کنند. متاسفانه، در بین پاسخ‌دهندگان نظر سنجی، تنها ۵۷% از کاربران گفتند که از دستگاه‌‌های موبایل خود محافظت می‌‌کنند.
اگرچه ۷۵% از افراد مسن از دستگاه‌‌های اصلی خود با قرار دادن رمز عبود محافظت می‌‌کنند، اما آن‌‌ها موفق به تنظیم کلمه‌عبور برای دیگر دستگاه‌‌های متصل خود نشدند. تنها ۳۰% از کاربران ۵۵ ساله و بیشتر از آن تنظیمات حریم شخصی دقیقی برای شبکه‌‌های اجتماعی و مرورگر‌های خود انتخاب می‌‌کنند. و کمتر از ۱۸% آن‌‌ها گزینه موقعیت جغرافیایی را در اپلیکیشن‌‌های خود غیر فعال می‌‌کنند.

ما متوجه مسئله‌‌ای جالب شدیم: یک چهارم کاربران قدیمی‌‌ اینترنت تمایلی به اجتناب از وب‌سایت‌‌های محبوب مانند گوگل و فیس‌بوک بخاطر ترس ناشی از اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی خود دارند. در همان رابطه جا دارد که بگوییم آن‌‌ها دو برابر از افراد ۱۶ تا ۲۴ ساله محتاط‌تر هستند که البته این احتیاط آن‌‌ها ناشی از ترس آن‌‌ها است و ۱۲% از آن‌‌ها از اشتراک‌گذاری واهمه دارند.
تنها نیمی‌‌از افراد مسنی که ما در ارزیابی خود آن‌‌ها را بررسی کردیم، خطرات بالقوه از انجام معاملات آنلاین را تشخیص می‌‌دادند. اکثر کاربران مسن چیز‌هایی در مورد نقض امنیتی، بدافزار‌‌هایی که اطلاعات و پسورد‌‌ها را تهدید می‌‌کنند و یا کلاهبرداران آنلاین که منجر به از دست دادن پول ایشان می‌‌شوند را شنیده بودند. با این حال، تنها ۱۴% از آن‌ها معتقد بودند که چیزی شبیه آن‌‌ها می‌‌تواند اتفاق بیوفتد. متاسفانه افراد مسن خیلی بیشتر نسبت به افراد جوان از امنیت سایبری غافل می‌‌شوند.

والدین خود را مطلع سازید
در بین تعداد زیادی از افراد مسن احساس می‌‌شود که آن‌ها در تکنولوژی به اندازه کافی زرنگ و دانا نیستند و البته همی‌شه همی‌شه منتظرند تا از بستگان خود درخواست کمک کنند.
اعضای جوان خانواده نیز اذعان کردند که خانواده‌‌های مسن آن‌‌ها با خطرات جدی روبه‌رو هستند. بیش از نیمی‌‌از کاربران جوان در مورد زندگی آنلاین پدر و مادر خود نگران بودند و نزدیک به دو سوم از این کاربران جوان نگران پدربزرگ و مادر بزرگ خود بودند.

کاربران نسل‌‌های قدیم کمتر در مورد مشکلات و خطرات سایبری اطلاع دارند، آن‌‌ها به طور کلی بیشتر اعتماد می‌‌کنند و به همین خاطر آسیب‌پذیرتر هستند. در بسیاری از موارد، آن‌‌ها حتی نمی‌‌توانند برای خیلی از دستگاه‌‌های خود برنامه‌‌های مورد نیاز را نصب کنند و یا تنظیمات امنیتی مناسب را اعمال کنند.
بنابراین تمام موارد لازم در مورد امنتیت سایبری و گشت‌و‌گذار در اینترنت را به طور منظم برای پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ خود شرح دهید. و البته، حفاظت از دستگاه‌‌های آن‌‌ها و خود آن‌‌ها را با تن‌ها با نصب یک آنتی‌ویروس قوی تضمین کنید.
منبع: کسپرسکی‌آنلاین
کد مطلب: 45764
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام