۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۴

تفاوت گوشی هوشمند، تبلت و فبلت

ایتنا - در این خبر فرق میان اسمارت‌فون‌ها (گوشی‌های هوشمند)، فبلت‌ها (ترکیب گوشی‌ هوشمند و تبلت) و تبلت‌ها (رایانه لوحی) را بخوانید.
تفاوت گوشی هوشمند، تبلت و فبلت


دستگاه‌های موبایلی محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سخت‌افزار در بازار جهانی محسوب می‌شوند و پیش‌بینی شده است امسال بیش از ۱.۵ میلیارد گوشی هوشمند فروخته شود. این دستگاه‌ها در اندازه‌های مختلف و با قابلیت‌های گوناگون ارائه می‌شوند و همین مسأله باعث شده است کاربران برای خرید محصول جدید با اندکی مشکل مواجه شوند.


ایران آنلاین، دستگاه‌های موبایلی را می‌توان به سه دسته گوشی هوشمند، فبلت و تبلت طبقه‌بندی کرد.
گوشی هوشمند یا اسمارت فون نسل جدید تلفن همراه است که امکان برقراری تماس صوتی، ارسال پیامک، گشت‌وگذار اینترنتی و... را فراهم می‌کند. از آنجایی که دستگاه‌های موبایلی را از روی اندازه نمایشگر آن‌ها می‌شناسند، گوشی هوشمند به دستگاهی گفته می‌شود که نمایشگر لمسی آن بین ۳ تا ۵ اینچ باشد.

اصطلاح بعدی که در این زمینه کاربرد فراوان دارد تبلت یا رایانه لوحی است. عنوان تبلت به خانواده‌ای از گجت‌ها اطلاق می‌شود که اندازه نمایشگر آنها بین ۸.۹ تا ۱۲ اینچ است. این دسته از دستگاه‌های موبایلی معمولاً برای برقراری تماس صوتی یا ارسال پیامک مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و در عوض برای بازی‌های ویدیویی، گشت‌وگذارهای اینترنتی، تماشای فیلم‌های سینمایی و... قابلیت‌های ویژه خود را ارائه می‌دهند.

خانواده دیگری از دستگاه‌های موبایلی که طی چند سال اخیر بسیار محبوب شده‌اند با نام فَبلت شناخته می‌شوند. فبلت‌ها در اصل ترکیبی از گوشی هوشمند و تبلت هستند که اندازه نمایشگر آنها بین ۵ تا ۸ اینچ است و در آنها می‌توان همه قابلیت‌های گوشی هوشمند رایانه لوحی را به صورت یکجا در اختیار گرفت. فبلت‌ها نسبت به گوشی هوشمند اندازه بزرگتر و نسبت به تبلت کوچک‌تر دارند. اصطلاح فبلت (Phablet) نخستین بار توسط نشریه فوربز مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن شرکت‌های بزرگ تولیدکننده دستگاه‌های الکترونیکی از آن استقبال کردند تا این بخش از محصولات خود را در خانواده فبلت‌ها طبقه‌بندی کنند.

فبلت‌ها با اندازه کوچکتر و بدنه باریک‌تر نسبت به رایانه‌های لوحی، امکان حمل آسان‌تر را برای کاربران فراهم می‌کنند و در بیشتر مواقع برای دسترسی به اینترنت و اجرای فایل‌های چندرسانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده دستگاه‌های الکترونیکی فبلت‌ها را همراه با قلم هوشمند عرضه می‌کنند.
کد مطلب: 45728
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام