۰
plusresetminus
دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۶
خودکرده را تدبیر نیست

نابودسازی کسب‌وکار نرم‌افزاری

ایتنا - شرکت‌های بزرگ فناوری همچون اچ‌پی و دل، بی‌پروا حاضرند هر کاری انجام دهند تا خود را با بازارهای جدید هم‌سو سازند؛ حتی اگر این کار به ضرر آنها تمام شود.
نابودسازی کسب‌وکار نرم‌افزاری


درهم‌گسیختگی صنعت فناوری اطلاعات و نرم‌افزار، همزمان با خیزش سریع فضای ابر و نیز «نرم‌افزار به‌عنوان یک سرویس»، همچنان دامن‌گیر بزرگترین شرکت‌های فناوری است.
آنها در آخرین دور از اقدامات جسورانه خود در به‌دست آوردن سهم بازار در این کسب و کار در حال تغییر و تحول، مشتاق شده‌اند تا بسیاری از دارایی‌های نرم‌افزاری خود را کنار بگذارند و بر تلاش‌های خود در فرصت‌های موجود در بازارهای جدید تمرکز داشته باشند.

در همین راستا و به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از eweek، قرار است شرکت هیولت‌پکارد دارایی‌های نرم‌افزاری غیراصلی خود را با شرکت Micro Focus ادغام نماید. گفته می‌شود ارزش این معامله ۸.۸ میلیارد دلار خواهد بود.

این قرارداد شامل واگذاری مجموعه‌ای از اجزاء نرم‌افزاری است که اچ‌پی در طول سالیان سال و با سلسله تصاحب‌های خود گرد هم آورده بود و از معروف‌ترین آنها، می‌توان به تصاحب شرکت نگون‌بخت Autonomy Corporation در سال ۲۰۱۱ با قیمت ۱۱ میلیارد دلار اشاره کرد.

اچ‌پی در شراکت با میکروفوکوس، همچنان ۵۰.۱ درصد از سهام را در اختیار خواهد داشت و بنابر گفته‌های خانم مگ ویتمن (مدیرعامل اچ‌پی)، این شرکت به سرمایه‌گذاری خود در سایر زمینه‌ها نیز ادامه خواهد داد. تازه‌ترین تصاحب اچ‌پی (خرید شرکت Silicon Graphics Inc.) نیز گواه این مدعاست.

گفتنی است با اینکه اچ‌پی مجموعاً نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار صرف خرید شرکت‌های نرم‌افزاری کرده، اما درآمد نرم‌افزاری این شرکت رو به افول است. در واقع، مطابق برآوردهای تونی ساکوناگی (تحلیلگر مؤسسه پژوهشی Sanford C. Bernestien)، درآمد اچ‌پی در طی شش ماهه نخست سال ۲۰۱۶ در مقایسه با دوره مشابه سال پیش از آن، نزدیک به ۱۲ درصد کاهش داشته است.

با توجه به چالش‌های ادامه‌دار اچ‌پی در فروش راهکارهای نرم‌افزاری و نیز جا انداختن خود به‌عنوان رهبر حوزه نرم‌افزار، شاید طبیعی به‌نظر برسد که این شرکت از بازسازی‌های اخیر، به‌عنوان فرصتی برای خلاص شدن از کسب‌وکار ناموفق خود استفاده کند.


این شرکت در ماه مه نیز در بخش خدمات فناوری اطلاعات، اقدام مشابهی انجام داد و دست به جداسازی بخش یکصد هزار کارمندی خود زد و آن را با بهای ۸.۵ میلیارد دلار به شرکت CSC واگذار نمود. گفتنی است واحد برون‌سپاری EDS نیز بخشی از این دپارتمان بود. همین، گواهی است بر اشتباهات متعدد شرکت اچ‌پی؛ چرا که بهای گفته شده، بسیار کمتر از آن چیزی بود که اچ‌پی در سال ۲۰۰۸ برای خرید EDS صرف کرده بود؛ یعنی ۱۳.۹ میلیارد دلار.

جالب آنکه اچ‌پی در وادهی دارایی‌های نرم‌افزاری، تنها نیست. شرکت دل نیز به‌تازگی دست به فروش برخی از اجزاء مربوط به مجموعه نرم‌افزاری خود زده تا بتواند برای تصاحب EMC به تأمین منابع مالی بپردازد. این شرکت در ماه ژوئن واحد نرم‌افزاری خود را به شرکت سهامی خاص Francisco Partners Management و نیز شعبه‌ای جدید از شرکت Elliott Management فروخت.

در این میان، مشخص است که دل و اچ‌پی مایلند از شر واحدهای تجاری خود که عملکرد قابل قبولی ندارند، خلاص شوند و در عرصه نرم‌افزاری شروع جدیدی داشته باشند.

اما هر دو شرکت برای اثبات خود در بازار، حتی با چالش‌های بیشتری هم روبه‌رو خواهند شد؛ چرا که آنها نیازهای نرم‌افزاری مشتریان سازمانی خود را نادیده می‌گیرند و در خلاف جریان آب شنا می‌کنند.
 
کد مطلب: 45590
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام