۰
plusresetminus
دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰

خطای گوگل در شناسایی چهره

ایتنا – الگوریتم‌های تشخیص چهره گوگل به‌طور تصادفی و به نام دفاع از حریم خصوصی، چهره یک گاو را مات کردند!
خطای گوگل در شناسایی چهره


به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از پی‌سی‌مگ، گاوی که در سواحل رودخانه‌ای در شهر کمبریج در انگلستان مشغول چرا بود، در نمای خیابانی گوگل (Street View) ظاهر شد ولی در کمال تعجب، به‌خاطر حفظ حریم خصوصی، صورتش مات شده بود!

شایان ذکر است هرچند این اشتباهی غیرمخرب و البته طنزآمیز است، اما این که الگوریتم‌های شناسایی چهره گوگل توانستند صورت یک گاو را – و احتمالاً چهره‌های غیرانسانی دیگری را - شناسایی کنند، درخور اهمیت است. این مسئله نشان از دو واقعیت دارد: یکی تأثیرات دعاوی مربوط به حریم خصوصی که چند سال پیش نمای خیابانی در اروپا با آن روبه‌رو شده بود و دیگر اینکه هوش مصنوعی باید بهبود پیدا کند.

گفتنی است غول جست‌وجو برای قابلیت خود در شناسایی چهره، هیاهوی زیادی برپا ساخته است. به یمن ویژگی جدید عکس‌های گوگل یا Google Photos، شاید کاربران با این فناوری آشنایی زیادی داشته باشند. این ویژگی به‌طور خودکار مواردی را که در عکس‌های شما در قالب «افراد»، «جاها»، و «اشیاء» گروه‌بندی شده‌اند را تشخیص می‌دهد. جست‌وجوی «افراد» می‌تواند در میان تمام عکس‌های شما، چهره‌ها را پیدا کند و حتی فردی را هم که در چندین عکس و در سال‌های مختلف گرفته شده، تشخیص بدهد.

با الگوریتم‌های مشابه، جست‌وجوی «اشیاء» نیز می‌تواند به شناسایی جاهای تاریخی بپردازد و حتی در میان عکس‌های مختلف اماکن معروف، تمایز قائل شود. به‌عنوان نمونه، آیا شما از کپی و مشابه مجسمه آزادی که در پاریس قرار دارد، دیدن کرده‌اید؟ گوگل می‌داند. آیا از برج ایفل کوچک در هتل پاریس واقع در لاس‌وگاس عکس گرفته‌اید؟ گوگل به شما خواهد گفت.

اما درست مانند تمام الگوریتم‌های آموزش ماشین، الگوریتم‌های گوگل هم باید مثال‌های زیادی را ببینند و آنها را مدنظر قرار دهند. گاو با صورت مات در انگلستان، نشان می‌دهد که حتی با داشتن یک پایگاه داده از عکس‌ها به بزرگی نمای خیابانی برای آموزش دادن به ماشین، الگوریتم‌ها هنوز هم تا کامل بودن راه درازی در پیش دارند. برای کمک بیشتر به فرایند این یادگیری، گوگل از توسعه‌دهندگان واسط هم کمک گرفته است. این توسعه‌دهندگان می‌توانند از طریق یک API، از فناوری تشخیص در وب‌سایت‌ها و برنامه‌های خودشان استفاده نمایند.


در مورد گاو با صورت مات، گوگل اینچین گفته است: «جالب است و ما فکر نمی‌کردیم فناوری تشخیص چهره ما مثل کاسه داغ‌تر از آش عمل کند!»
 
کد مطلب: 45547
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام