۰
plusresetminus
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۳
گزارشی از آینده دنیای اتومبیل‌های هوشمند

پیشرفت فناوری مالکیت خودرو را تا یک دهه آینده بی معنا می‌کند

ایتنا - خودروهای خودران شاید در حمل‌ونقل درون‌شهری استقبال شوند، اما بعید است افراد علاقمند به مسافرت از آن استقبال کنند.
پیشرفت فناوری مالکیت خودرو را تا یک دهه آینده بی معنا می‌کند


جان زیمر رئیس شرکت Lyft که برنامه‌ای به منظور استفاده مشترک از خودروهای شخصی عرضه کرده، معتقد است که تا سال ۲۰۲۵ مالکیت خصوصی خودرو در شهرهای مختلف آمریکا به پایان می‌رسد.


به گزارش ایتنا از فارس، طرح این دیدگاه نشانه‌ای از تحول در زمینه حمل‌ونقل در سال‌های آینده به مدد پیشرفت فناوری و عرضه خودروهای خودران و برقی است که دیگر نیازی به راننده و برخی مراقبت‌های خاص ندارند.

کاربران برنامه Lyft هم‌اکنون می‌توانند با دریافت هزینه‌ای دیگر افراد هم مسیر با خود را به مقصد برسانند. زیمر معتقد است خودروهای خودران که بعد از تکمیل طراحی و وضع قوانین ضروری از راه می‌رسند به زودی هم نیاز به مالکیت خودرو را از بین می‌برند و هم وجود شغلی به نام رانندگی را بی‌معنا خواهند کرد.

وی بر این باور است که تا سال ۲۰۲۵ انسان‌ها دیگر نیازی به رانندگی نخواهند داشت و خودروهای خودران وظیفه حمل‌ونقل آنها را بر عهده می‌گیرند.

البته برخی دیگر از تحلیل گران این نوع پیش‌بینی‌ها در مورد حذف مالکیت شخصی خودرو را بیش از حد خوش بینانه می‌دانند و معتقدند نمی‌توان با قاطعیت در مورد وقوع چنین رویدادی اظهارنظر کرد.

اما رییس شرکت Lyft معتقد است با توجه به اینکه مالکیت خودرو برای هر آمریکایی به طور متوسط ۹۰۰۰ دلار هزینه در سال به همراه می‌آورد، نمی‌توان آن را نماد آزادی و کسب هویت دانست. مالکیت خودرو به مفهوم تحمیل هزینه‌های مختلف نگهداری و تعمیر، بیمه، پارک، تامین سوخت و غیره است. لذا در آینده شاهد کاهش تعداد کسانی خواهیم بود که خود را برای دریافت گواهینامه رانندگی به زحمت می‌اندازند و این افراد ترجیح می‌دهند از خودروهای بدون راننده برای جابجایی استفاده کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این روند از هم‌اکنون آغاز شده است. در سال ۱۹۸۳ حدود ۹۲ درصد از جوانان ۲۰ تا ۲۴ ساله آمریکایی دارای گواهینامه رانندگی بودند، اما این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۷۷ درصد کاهش یافت. در سال ۱۹۸۳ حدود ۴۶ درصد از افراد ۱۶ ساله در آمریکا دارای گواهینامه رانندگی بودند، اما این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۲۴ درصد کاهش یافته است.

برداشتن برخی گام‌ها برای حذف خودروهای شخصی از زندگی انسان‌ها از هم‌اکنون آغاز شده است. به تازگی شرکت اوبر که خدمات تاکسی‌یاب با استفاده از تلفن همراه ارائه می‌دهد ناوگانی متشکل از چهار خودروی بدون نیاز به راننده را در شهر پیتسبورگ آمریکا به کار گرفته است. خدمات مشابهی نیز در سنگاپور ارائه شده و البته در این خودروها دو نفر برای کنترل و بررسی وضعیت و مقابله با مشکلات احتمالی ناشی از خطای نرم‌افزاری حضور دارند، ولی می‌توان انتظار داشت در آینده مدیریت هوشمند به طور کامل در این تاکسی‌ها وجود داشته باشد.

تحقق رویای حذف مالکیت خودرو در یک دهه آینده مستلزم اطمینان شدید به فناوری، امیدواری به جلب نظر مساعد قانون گذاران و همراهی انسان‌ها و شهرنشینان با چنین پدیده‌ای است، اما در این مورد تردیدهایی وجود دارد.

یکی از مواردی که اقبال به خودروهای خودران را افزایش می‌دهد تشدید آلودگی محیط زیست به علت استفاده از خودروهای سنتی بنزینی است. خودروهای خودران که با استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای هدایت می‌شوند برقی هستند و لذا هم سروصدای کمتری دارند و هم محیط زیست را کمتر آلوده می‌کنند. بنابراین زمینه برای استقبال از آنها وجود دارد. البته برای حرکت چنین خودروهای در خیابان‌ها باید زیرساخت‌های ضروری آماده شود و هنوز مشخص نیست این زیرساخت‌ها و تاسیسات شهری تا سال ۲۰۲۵ آماده و در دسترس باشند.

تسلا که پیشتاز در زمینه تولید و عرضه خودروهای برقی است پیش از این طرح‌های را در زمینه کمرنگ کردن مالکیت شخصی خودرو به اجرا درآورده است. یکی از این طرح‌ها به مالکان خودروهای شخصی امکان می‌دهد تا به دیگر افراد هم امکان استفاده از خودروی خود را بدهند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. آنها از این طریق می‌توانند مبلغی هم درآمد کسب کنند.

در این میان ابهام جدی مربوط به مسافرت‌های برون شهری است. به نظر می‌رسد مالکیت خودروهای خصوصی برای افرادی که تمایل به مسافرت‌های تفریحی دارند و دوست دارند با اتومبیل به دشت و جنگل سفر کنند کماکان اهمیت داشته باشد. لذا اگر چه چنین طرح‌هایی حمل‌ونقل درون‌شهری را بهبود می‌بخشد، اما بعید است افراد علاقمند به مسافرت از آن استقبال کنند. به هر حال گذشت زمان تکلیف چنین طرح‌هایی را مشخص خواهد کرد.
کد مطلب: 45503
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام