۰
plusresetminus
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۵
آخرین دستاورد دانشمندان:

شناسایی عکس‌های پیکسلی‌شده توسط هوش مصنوعی

ایتنا – یک گروه پژوهشی توانسته است با استفاده از روش یادگیری ماشین، به کامپیوترها آموزش دهد تا صورت‌ها یا متن‌های پیکسلی‌شده در عکس‌ها را شناسایی کنند.
شناسایی عکس‌های پیکسلی‌شده توسط هوش مصنوعی


پیکسلی کردن (یا کامپیوتری کردن) عکس‌ها، روشی است که همیشه برای پنهان نمودن بخش‌های خاصی از عکس‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. برای مثال، پوشاندن صورت، بخش‌هایی از متن، یا پلاک اتومبیل‌هایی که در اخبار می‌بینیم و غیره، تنها گوشه‌هایی از موارد استفاده این تکنیک هستند. هرچند که این روش چیز خاصی نیست، اما موارد استفاده آن فراوان هستند؛ چرا که با انجام این کار، افراد قادر نخواهند بود بخش‌های مات شده را ببینند یا بخوانند.

اما مسئله این است که انسان‌ها دیگر تنها موجوداتی نیستند که می‌توانند هویت عکس‌ها را تشخیص دهند. در واقع، همزمان با پیشرفت بینایی کامپیوترها، این وسایل هوشمند می‌توانند چیزهایی را ببینند که ما انسان‌ها قادر نیستیم ببینیم.

به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از nytimes، پژوهشگران دانشگاه‌های تگزاس و کرنل، می‌گویند نرم‌افزاری پدید آورده‌اند که می‌تواند تکنیک‌های پنهان‌سازی محتوا همچون مات کردن یا پیکسلی کردن را به چالش بکشد. این نرم‌افزار معنی پنهان کردن عکس‌ها را یاد گرفته است؛ از مات کردن پلاک خانه گرفته تا صورت انسان در عکس‌ها. البته برای این کار، نیازی به توسعه روش‌های بسیار پیشرفته برای شناسایی عکس نبوده است؛ بلکه این گروه پژوهشی متوجه شد که روش‌های معمول یادگیری ماشین (فرایند آموزش به یک کامپیوتر از طریق ارائه مجموعه‌ای از اطلاعاتی در قالب مثال) برای این کار می‌تواند بسیار مفید باشد.


ویتالی شماتیکوف (یکی از پژوهشگران در این تحقیق) می‌گوید: «روش‌هایی که ما در این مقاله از آنها استفاده کرده‌ایم، تکنیک‌های بسیار متداول و استانداردی در شناسایی تصاویر هستند.» از آنجا که به‌کارگیری روش‌های آموزش ماشین در حوزه تحقیقاتی امری معمول است، شماتیکوف می‌گوید این امکان وجود دارد که یک مهاجم با حداقل دانش فنی، بتواند چنین حملاتی را صورت دهد. علاوه بر این، در حال حاضر تکنیک‌های توانمندتر در زمینه شناسایی شیء و صورت هم وجود دارند که می‌توانند حتی از این هم فراتر رفته و روش‌های سانسور را شکست دهند.

هدف اصلی پژوهشگران این است که بتوانند به افراد در زمینه حریم خصوصی و امنیت هشدار دهند تا از پیشرفت‌های اخیر در زمینه یادگیری ماشین به‌عنوان ابزاری در جهت شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات، غفلت نورزند.
 
کد مطلب: 45412
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام