کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۴۰ درصد روستاییان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند

23 شهريور 1395 ساعت 12:15

ایتنا - بیشترین شبکه اجتماعی که مردم استفاده می‌کنند، تلگرام است و در شهرستان‌ها هم تلگرام رشد جدی داشته است و نکته مهم آن است که ۶۶ درصد استفاده مردم و حتی نزدیک به همین درصد در میان دانشجویان ایرانی استفاده‌ای که از تلگرام دارند مربوط به محتوای طنز است.




حسن خجسته رئیس پژوهشکده فرهنگ و ارتباطات و عضو هیأت علمی دانشگاه در برنامه "گفت‌وگوی فرهنگی" رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: قبلا در رسانه‌ها افراد پایبند اخلاق حرفه‌ای بودند و سطحی از اخلاق حرفه‌ای رعایت می‌شد اما در شبکه‌های اجتماعی اخلاق رعایت نمی‌شود.

به گزارش رسیده به ایتنا محمدصادق افراسیابی دبیر کل همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در ابتدای این برنامه با بیان آماری در خصوص بررسی نظر مردم درباره شبکه‌های اجتماعی گفت: بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، میزان عضویت شهروندان در شبکه‌های اجتماعی به این نحو بوده است که ۵۲ درصد مردم عضو شبکه‌های اجتماعی هستند و این نشان می‌دهد بیش از نیمی از مردم کشور از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند و قدرت شبکه‌های اجتماعی روز به روز در زندگی روزمره افزایش دارد.
وی افزود: در چنین شرایطی افزایش سواد رسانه‌ای مردم، مسئولین و تولید کنندگان محتوای دیجیتال تنها راهکار منطقی برای استفاده از فرصت‌های فضای مجازی و مصونیت از تهدیدهای این فضا است و به همین دلیل همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی طراحی شد تا سواد رسانه‌ای را به عنوان یک مسئولیت اجتماعی عمومی معرفی کنیم.

حسن خجسته عضو هیأت علمی دانشگاه و رئیس پژوهشکده فرهنگ و ارتباطات گفت: بر اساس مشاهداتی که داشته‌ام هر چه سن در استفاده از شبکه‌های اجتماعی پایین‌تر باشد، مهارت فنی افراد بیشتر است اما سواد کاربری و رسانه‌ای افراد در همه سنین معمولا پایین است.
خجسته ادامه داد: می‌توانیم محتوای رسانه‌ها را به سه بخش تقسیم کنیم که یک بخش امور جاری، یک بخش حوادث و وقایع و بخش دیگر امور برنامه‌ریزی شده است. امور جاری نیز چند بخش دارد که یکی تفنن است و اگر در این بخش بمانیم، نابود می‌شویم و متأسفانه در حال حاضر استفاده از امور تفننی در شبکه‌های اجتماعی زیاد است.
رئیس هیئت علمی همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی خاطرنشان ساخت: قبلا در رسانه‌ها افراد پایبند به اخلاق حرفه‌ای بودند و سطحی از اخلاق حرفه‌ای رعایت می‌شد اما در شبکه‌های اجتماعی، اخلاق رعایت نمی‌شود و اصل در شبکه‌های اجتماعی سرعت انتشار و بازانتشار است که از ضعف‌های عمده شبکه‌های مجازی همین موضوع است.

در ادامه محمد آقاسی رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران گفت: ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی روز به روز در ایران بیشتر می‌شود و حتی بر اساس پژوهش‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر ۴۰ درصد روستائیان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.
رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران افزود: بیشترین شبکه اجتماعی که مردم استفاده می‌کنند، تلگرام است و در شهرستان‌ها هم تلگرام رشد جدی داشته است و نکته مهم آن است که ۶۶ درصد استفاده مردم و حتی نزدیک به همین درصد در میان دانشجویان ایرانی استفاده‌ای که از تلگرام دارند مربوط به محتوای طنز است و استفاده‌های خبری، علمی و مطالب خانوادگی با فاصله‌ای قابل توجه در رتبه‌های بعدی است.

در پایان افراسیابی با اشاره به اهمیت ضرورت مستندسازی تجارب فعالان رسانه‌ای و انجام پژوهش در حوزه فضای مجازی و سواد رسانه‌ای خاطر نشان ساخت: سه‌شنبه ۲۳ شهریورماه ۱۳۹۵ آخرین زمان چکیده گزارش‌های تجربی کاربردی و مقالات علمی از طریق نشانی اینترنتی http://www.saramad.ir/fa/news/62559 است و این زمان دیگر به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.
 
 


کد مطلب: 45387

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/45387/۴۰-درصد-روستاییان-شبکه-های-اجتماعی-استفاده-می-کنند

ايتنا
  https://www.itna.ir