۰
plusresetminus
دوشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۹

تبدیل پردازنده 25 هسته‌ای به 200 هزار هسته‌ای توسط محققان

ایتنا- در حال حاضر تراشه‌های سری Zen شرکت ای.ام.دی با ۳۲ هسته درصدر هستند و اینتل هم تراشه‌های سرور Xeon E7 خود را به صورت ۲۴ هسته‌ای طراحی کرده است.
تبدیل پردازنده 25 هسته‌ای به 200 هزار هسته‌ای توسط محققان


محققان موفق به تبدیل یک پردازنده ۲۵ هسته‌ای به پردازنده‌ای با ۲۰۰ هزار هسته شدند. پژوهشگران دانشگاه پرینستون برای این کار از ۸۰۰۰ تراشه ۶۴ بیتی Piton استفاده کردند.


به گزارش ایتنا از فارس، البته انجام این کار در ابعاد تجاری و حرفه‌ای مدتی به طول خواهد انجامید. اما حالا مشخص شده که می‌توان به ساخت تراشه‌هایی با ده‌ها و صدها هزار هسته‌ای نیز در آینده‌ای نه چندان دور امیدوار بود.

تراشه یاد شده بسیار منعطف بوده و ابعاد و توانمندی‌های آن به سرعت قابل تغییر و ارتقاست. همچنین می‌توان از فعالیت موازی و قدرتمند هسته‌های مختلف این تراشه در کنار هم با ظرفیت بالا مطمئن بود.

قرار است جزییات بیشتر در مورد تراشه Piton این هفته در کنفرانس Hot Chips ارائه شود. هدف نهایی محققان طراحی تراشه‌ای است که در مراکز بزرگ داده قابل استفاده باشد و بتواند برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی بزرگ، هدایت جستجوگرهای غول پیکر اینترنتی و خدمات کلود قابل استفاده باشد.

استفاده از تراشه‌های مذکور زمان واکنش را در شبکه‌های اجتماعی و جستجوگرها به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. Piton پردازنده‌ای متن باز خواهد بود و البته مشخص نیست قیمت تمام شده آن چقدر خواهد بود. برای ساخت این تراشه از ۴۶۰ میلیون ترانزیستور استفاده شده تا آن را به بزرگترین پردازنده ساخت مراکز دانشگاهی جهان مبدل کند. برای تکمیل این تراشه از فناوری ۳۲ نانومتری شرکت آی.بی.ام استفاده شده است.
کد مطلب: 45064
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام