۰
plusresetminus
يکشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۵۶

اولین رایانه اپل ۸۱۵ هزار دلار فروخته شد

ایتنا- قطعات این رایانه با دست روی صفحه مدار لحیم شده و تولیدش در سال 1976 متوقف شده است.
اولین رایانه اپل ۸۱۵ هزار دلار فروخته شد


نمونه اولیه از یک دستگاه اپل وان، جام مقدس یادگارهای الکترونیکی در تاریخ شرکت اپل و صنعت رایانه، به قیمت ۸۱۵ هزار دلار به فروش رسید.


براساس گزارش BBC، استيو‌جابز و استيو وزنياك در سال ۱۹۷۶ تنها ۲۰۰ نسخه از اين دستگاه را ساختند. مدلي كه اين هفته به حراج گذاشته شد، ويژگي‌هايي دارد كه مدل بودن آن را اثبات مي‌كند و نشان مي‌دهد اين دستگاه نمونه‌اي است كه پيش از توليد انبوه و عرضه رايانه به بازار ساخته شده‌است.


به گفته مورخان صنعت رايانه، اين دستگاه اگر اولين نباشد، يكي از اولين رايانه‌هايي است كه در شركت اپل ساخته شده‌است. انتظار مي‌رفت اين نسخه در حراجي به قيمت يك ميليون دلار به فروش برسد، اما مسئول حراجي چريتي‌باز قيمت نهايي آن را ۸۱۵ هزار دلار اعلام كرد.


اين به آن معني است كه رايانه فروخته شده گرانقيمت‌ترين تكه از تاريك شركت اپل نبوده است، زيرا نسخه‌اي بسيار كمياب و همچنان كاربردي از اپل در سال ۲۰۱۴ در حراجي بونهامز به قيمت ۹۰۵ هزار دلار فروخته شد.

۱۰ درصد از سود اين حراجي به نفع انجمن سرطان خون و سرطان پوست اهدا مي‌شود و خريداران اين رايانه قصد دارند از آن براي الهام بخشي به دانش‌آموزان و دانشجوياد در مدارس و دانشگاه‌هاي مختلف استفاده كنند.

درحال حاضر تنها ۷۰ دستگاه رايانه اپل وان در جهان موجود است. اين رايانه كه در ابتدا رايانه اپل وان ناميده مي‌شد، اولين بار در سال ۱۹۷۶ به فروش رسيد و در اكتبر سال بعد توليد آن متوقف شد. نسخه حراج شده از آن رو از ارزش بالايي برخوردار است كه تمامي قطعات آن با دست روي صفحه مدار لحيم شده‌اند.

منبع: همشهری آنلاین
کد مطلب: 45043
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام