۱
۰
plusresetminus
شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۷
وزیر ارتباطات گفت:

فردا: راه‌اندازی فاز اول شبکه ملی اطلاعات

ایتنا - می‌خواهیم کاری کنیم که به عنوان مثال اگر فیلمی را بخواهند در منزل مشاهده کنند، به جای پرداخت ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان هزینه، با پرداخت مثلا ۱۵۰۰ تومان بتوانند نسبت به تماشای فیلم اقدام کنند.
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از امضای موافقت‌نامه ساخت ماهواره سنجش از دور خبر داد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، محمود واعظی در جمع خبرنگاران از امضای موافقت‌نامه ساخت ماهواره سنجش از دور خبر داد. با ساخت و پرتاب این ماهواره تحولاتی در حوزه مسائل محیط زیست کشور، مسایل زیست‌محیطی کشاورزی و آب و خاک ایجاد خواهد شد.
وی با بیان اینکه ما در این حوزه‌ها نیازمند داشتن نقشه‌های فضایی دقیق هستیم، افزود: ما تا پیش از این مجبور به خرید از ماهواره دیگران بودیم اما این ماهواره که قرار است راه‌اندازی شود دارای ایستگاه فضایی در ایران و در نتیجه مدیریت آن بر عهده خود ما خواهد بود.

شبکه ملی اطلاعات
واعظی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه فردا صبح فاز اول شبکه ملی اینترنت افتتاح می‌شود درباره مزایای استفاده از آن گفت: مردم به واسطه این شبکه می‌توانند از محتوای مورد نیاز با کیفیت خوب و سرعت بالا با تعرفه پایین استفاده کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: خوشحالیم از اینکه اعلام کنیم با یک کار گسترده که حدود ۱۲ سال در جریان بوده مسئولان در وزارت ارتباطات به دنبال راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بوده‌اند.

او افزود: با توجه به اینکه موضوع راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات جزو تکالیفی بود که مقام معظم رهبری در حکم تشکیل شورای عالی فضای مجازی آن را ابلاغ کردند، اما راه‌اندازی این شبکه زمین مانده بود. مشکل اصلی آماده نبودن زیرساخت بود که اکنون آماده شده و پهنای باند داخلی که ابتدای دولت ۶۲۴ گیگابیت بر ثانیه بود اکنون به ۴۰۰۰ گیگابیت رسیده و تا پایان سال به ۱۰ هزار گیگابیت افزایش خواهد یافت.
واعظی ادامه داد: در این راستا در بخش دسترسی در بخش‌های مختلف درباره امنیت و محتوا کار شده و انشااللـه فاز اول فردا راه‌اندازی خواهد شد.

وی در ادامه درباره مزایای استفاده از این شبکه برای کاربران نهایی اظهار کرد: تا قبل از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تفاوتی نمی‌کرد که محتوا داخلی یا خارجی باشد و سرعت کم و تعرفه استفاده بالا بود، اما می‌خواهیم کاری کنیم که به عنوان مثال اگر فیلمی را بخواهند در منزل مشاهده کنند، به جای پرداخت ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان هزینه، با پرداخت مثلا ۱۵۰۰ تومان بتوانند نسبت به تماشای فیلم اقدام کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین به برگزاری کنسرت آنلاین یکی از خوانندگان که به تازگی برگزار شده بود، عنوان کرد: حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار بلیط مجازی از سوی علاقه‌مندان با پرداخت ۱۵۰۰ تومان خریداری شد و این تعداد توانستند تمام کنسرت را به صورت همزمان با کسانی که در سالن حضور داشتند، تماشا کنند.

واعظی همچنین با تاکید مجدد بر اینکه در شبکه ملی اطلاعات کیفیت و سرعت بالا و تعرفه پایین می‌آید، ادامه داد: اکنون تولید محتوا در داخل به عنوان یک ثروت تلقی می‌شود که مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.
او همچنین یادآور شد که برنامه‌های دیگری برای فازهای بعدی شبکه ملی اطلاعات وجود دارد.

فیلترینگ هوشمند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره فیلترینگ بیان کرد: قبلا هم تاکید کرده که بستن سایت‌های مختلف مشکلی را حل نخواهد کرد و باید فرهنگ‌سازی انجام شود. هنر یک جامعه این است که بتواند بر اساس مقتضیات جامعه خود، اعتقادات دینی، رفتارهای سنتی فرصت‌ها را افزایش داده و تهدیدهای فضای جدید را کم کند.
واعظی ادامه داد: در این راستا بخشی که به ما مربوط می‌شود این است که وقتی در یک سایت ۱۰ درصد محتوای مشکل‌دار وجود داشته باشد، به جای اینکه خود را راحت کنیم و کل سایت را ببندیم، فقط صفحات نامناسب توسط ربات و تحت عنوان فیلترینگ هوشمند بسته شود و مردم از بقیه سایت استفاده کنند.
وی ادامه داد: در این راستا با ۱۴ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی قرارداد بستیم و کار در حال پیشرفت است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اما در جریان اجرای طرح فیلترینگ هوشمند وقتی کار به نتیجه برسد، دیگران تلاش‌هایی می‌کنند تا از آن عبور کنند و این در واقع مبارزه‌ای است که وجود دارد و راه‌حل بالا بردن آگاهی مردم است.

فیلترینگ تلگرام
واعظی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره فیلتر شدن تلگرام، گفت: اخیرا در قم در این باره مطلبی به نقل از بنده درج شد که درست نبود و نمی‌دانم چطور می‌شود برخی از خبرنگاران تمایل درونی خود را از زبان ما می‌نویسند.
وی افزود: نگاه ما این است که هرآنچه صحیح است و مردم می‌توانند استفاده کنند باید در دسترس مردم قرار بگیرد.
ویزر ارتباطات ادامه داد: این دولت اعلام کرده که به حقوق شهروندی احترام می گذارد و دسترسی آزاد به اطلاعات را ایجاد خواهد کرد. بنده علاقه مند هستم مردم از شبکه های اجتماعی داخلی استفاده کنند در این راستا بارها به بخش خصوصی گفته ام که چرا شما نمی‌توانید شبکه اجتماعی ایجاد کنید تا هم ایرانی ها و هم خارجی ها بتوانند از آن استفاده کنند.
وی افزود: ما علاقه‌مندیم اطلاعات هم‌وطنان در داخل بماند ما مسئول حفظ حریم خصوصی همه کاربران هستیم به طوری که اکنون ۳۵ میلیون کاربر از اینترنت استفاده می‌کنند و ما اطلاعات آن‌ها را داریم و تا کنون این ادعا وجود نداشته که مشکلی در این باره به وجود آمده باشد و یا درباره اطلاعات ۱۰۰ میلیون دارنده سیم کارت. وی ادامه داد: قانون اساسی به ما تکلیف کرده که حریم خصوصی افراد باید حفظ شود حال اگر سرور اطلاعات در خارج از کشور باشد آیا ما می‌توانیم در باره حفظ اطلاعات یا حریم خصوصی کاربران متهعد شویم؟

وی ادامه داد: اما اگر اطلاعات در داخل کشور نگه‌داری شود می توانیم در این راستا برای حفظ حریم خصوصی و اطلاعات کاربران متهعد باشیم.
وزیر ارتباطات در ادامه بیان کرد که از محققان و شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش‌خصوصی می‌خواهیم که درباره شبکه‌های اجتماعی داخلی که مردم احتیاج دارند کار کنند زیرا این کار دولت نیست و در نتیجه مردم هم به آن‌ها اعتماد می‌کنند.
واعظی ادامه داد: این که ما به عنوان یک مسئول می گوییم علاقه مند استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی هستیم به این معنی نیست که فردا بیاییم و شبکه‌های خارجی را ببندیم اما وقتی یک شبکه داخل کشور با کیفیت، سرعت، پهنای باند داخلی وتعرفه مناسب وجود داشته باشد مردم خود به خود به آن سمت می‌روند.

واعظی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اقدام جدی دولت برای راه‌اندازی دوباره واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل و اینکه در راستای اختصاص تسهیلات بانک‌ها به این واحد ها موانعی وجود نداشته باشد، اظهار کرد: یکی از گلایه های جدی دکتر روحانی و دولت همین موضوع بوده در گذشته بانک‌ها به گونه دیگری شکل گرفتند یعنی به جای اینکه نقدینگی خود را در کل کشور به واحد های مختلف بدهند خودشان زیرمجموعه و شرکت‌ها یا هلدینگ ایجاد کرده بودند و کار خود را پیش می‌بردند اما رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت با این کار مخالفت کردند.
وی ادامه داد: متاسفانه آنچه در گذشته اتفاق افتاد این بود که بانک‌ها به دلیل اینکه نقدینگی شان را پرداخت کرده بودند، با کمبود نقدینگی مواجه بودند و نمی‌توانستند تزریق کنند. در نتیجه نیاز به افزایش سرمایه وجود داشت که این مشکل در اصلاحیه بودجه که روز چهارشنبه در مجلس نهایی شد، حل خواهد شد.
وی ادامه داد: امیدواریم در چنین شرایطی دست بانک‌ها باز شود. همچنین تصمیماتی برای نوع تسهیلاتی که باید بانک‌ها به واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل پرداخت کند در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گرفته و دستور العملی ارائه شده است. در نتیجه همین تصمیمات ۱۳۰۰ تسهیلات بر اساس دستور العمل جدید پرداخت شده وطبق آخرین آمار مقدمات پرداخت ۴۵۰۰ مورد دیگر هم فراهم شده است.

مشکل آنتن‌دهی موبایل
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنانش درباره موضوع آنتن دهی نامناسب تلفن در بعضی مناطق شمال کشور توضیح داد: در عید سال ۱۳۹۳ در این زمینه مشکلات زیادی وجود داشت و بنده با گزارش‌هایی مواجه شدم که اعلام می‌کرد از روز قبل از تحویل سال تا چند روز بعد همه چیز در استان مازندران به هم ریخته و مشکلاتی حتی برای ساکنان به وجود آمده است.
وی ادامه داد: در نتیجه برنامه‌ریزی ویژه انجام شد و در گزارش سال ۱۳۹۴ در این باره رضایت وجود داشت البته منکر وجود مشکلات در برخی نقاط نیستیم و از مدیر کل مربوطه می‌خواهیم تا با همکاری با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در یکی از روزهای شلوغ استان موضوع بررسی کنند تا در جهت حل مشکلات گام برداریم. در راستای بهبود شبکه های تلفن همراه در استان‌های شمالی و مشهد از انتن های BTS سیار استفاده کردیم و در هر نقطه از استان هم بدانیم مشکل از این طریق حل می‌شود این کار را با شناسایی نقطه به نقطه انجام خواهیم داد.

واعظی در ادامه درباره برنامه‌های این سازمان در حوزه سازمان فضایی و پرتاب ماهواره اظهار کرد: موافقت‌نامه‌ای با دانشگاه تهران منعقد کردیم و تمام کارها برای امضا انجام شده است. کار در این حوزه برای ما جدی است. در برنامه ششم توسعه دیدیم که باید دو ماهواره ملی داشته باشیم. در این باره از سال گذشته مقدمات کار بعد از برداشته شدن تحریم ها و توافقات برجام مذاکراتی با کشورها و شرکت‌های سازنده ماهواره انجام دادیم که به نتایجی رسیده است.
 
کد مطلب: 45005
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
راه‌اندازی فاز اول شبکه ای که قراره کم کم اینترنت رو به تلتکست میلی تبدیل کنه.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام