۰
plusresetminus
چهارشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۱

شبکه وب ۲۵ ساله شد

ایتنا- شبکه وسیع جهانی یا همان WWW به فضایی در شبکه اینترنت گفته می‌شود که در آنجا اطلاعاتی از قبیل صفحات وب و اسناد ذخیره می‌شوند.
شبکه وب ۲۵ ساله شد


نابغه کامپیوتر «سرن» در سال ۱۹۹۱ میلادی موفق به طراحی شبکه وسیع جهانی شد.


به گزارش ایتنا از مهر، امروز بیست و سوم اوت مصادف با بیست و پنجمین سالگرد تولد شبکه وسیع جهانی (World Wide Web) است.

بیست و پنج سال پیش در چنین روزی در سال ۱۹۹۱ میلادی این شبکه جهانی توسط «تیم برنر لی»، نابغه کامپیوتر در موسسه «سرن» در سوئیس راه‌اندازی شد و مردم به این شبکه دسترسی پیدا کردند.

البته اینترنت و شبکه وسیع جهانی متفاوت هستند و اینترنت در سال ۱۹۶۹ میلادی راه‌اندازی شد که به عنوان شبکه‌ای برای انتقال داده‌ها بین دو نقطه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

شبکه وسیع جهانی یا همان WWW به فضایی در شبکه اینترنت گفته می‌شود که در آنجا اطلاعاتی از قبیل صفحات وب و اسناد ذخیره می‌شوند.

در حقیقت می‌توان گفت که شبکه وسیع جهانی به عنوان رشته عصبی و اینترنت همچون سیناپس عمل می‌کند.

«برنر لی» در سال ۱۹۸۰ میلادی یک پایگاه داده‌های شخصی از افراد و مدل‌های نرم‌افزاری را در «سرن» ایجاد کرد و به دنبال آن یک «هایپرتکست» که در آن هر صفحه به صفحه دیگری مرتبط است را طراحی کرد.

وی یک دهه بعد این فناوری را توسعه داد و ایده «سیستم اطلاعات به هم متصل شده جهانی» را مطرح کرد که در نهایت منجر به تلفیق اینترنت با «هاپیرتکست» شد.

در سال ۱۹۹۰ میلادی «برنر لی» پروتوکل انتقال «هایپرتکست» موسوم به «HTTP» را ایجاد که به عنوان اولین مرورگر وب، سرور و صفحات وب شناخته می‌شود.

همچنین در ششم اوت سال ۱۹۹۱ میلادی اولین صفحه وب که امروزه به صورت آنلاین در دسترس است فقط برای کاربران «سرن» در دسترس بود که چگونگی کارکرد شبکه وسیع جهانی را نشان داد.

در بیست و سوم اوت سال ۱۹۹۱ میلادی علاوه بر کاربران «سرن»، افراد دیگری دعوت شدند تا به این صفحه متصل شوند که این روز را روز Internaut می‌نامند.
کد مطلب: 44967
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام