۰
plusresetminus
سه شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۰
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی:

قانون منسجمی برای شبکه‌های مجازی وجود ندارد

ایتنا- مردم ما باید آداب گفت و گو را تمرین کنند و این فضای پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی بسیار خوب است و البته باید سواد رسانه‌ای داشته باشیم که از خانواده‌ها و مدرسه شروع می‌شود.
قانون منسجمی برای شبکه‌های مجازی وجود ندارد


عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی عنوان کرد: قرار بود سال ۹۲ پنج کشور هم‌سنخ را در زمینه فناوری اطلاعات مقایسه کنیم و در این ارزیابی، مقایسه ایران با این کشورها غیرممکن بود؛ چون در قوانین انسجام وجود ندارد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، برنامه «گفت و گوی فرهنگی» با موضوع «بررسی سیاست گذاری فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی» و با حضور امیر عبدالرضا سپنجی (عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) و مهندس انتظاری (عضو عالی فضای مجازی کشور) روی آنتن شبکه رادیویی گفت و گو رفت.

در ابتدای این برنامه، امیر عبدالرضا سپنجی (عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی در ایران و خارج از کشور گفت: غیر از مباحث پژوهشی به فضای مجازی به عنوان ابزار سرگرمی نگاه می‌کنند.

سپنجی ادامه داد: این شکل از استفاده از شبکه‌های مجازی را در خارج از ایران ندیدم و بیشتر برای تعمیق ارتباطات اتفاق می‌افتد. بعضی گروه‌ها اهداف را تعریف کردند اما اساسا به مباحث غیرجدی و سرگرمی و درجه چندم در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازیم.

وی اظهار کرد: قرار بود فناوری اطلاعات و ارتباطات را در چند کشور آلمان، آمریکا، انگستان، ایتالیا، روسیه، ژاپن، فرانسه و ایتالیا ارزیابی کنیم. تمام این کشورها از دو دهه قبل در حوزه آی.سی.تی آزادسازی دادند و همچنین به مسائل فرهنگی مرتبط با آن پرداختند. در فاز دوم قرار بود سال ۹۲ پنچ کشور هم‌سنخ را در این زمینه مقایسه کنیم و در این ارزیابی مقایسه ایران با این کشورها غیرممکن بود؛ چون در قوانین انسجام وجود ندارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مردم ما باید آداب گفت و گو را تمرین کنند و این فضای پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی بسیار خوب است و البته باید سواد رسانه‌ای داشته باشیم که از خانواده‌ها و مدرسه شروع می‌شود.

در ادامه، مهندس انتظاری (عضو عالی فضای مجازی کشور) با بیان اینکه تفاوت جدی در استفاده شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بین غرب و ایران وجود دارد، گفت: شبکه‌های اجتماعی در غرب به طور طبیعی ایجاد شده‌اند؛ یعنی در یک فرآیند توسعه، فناوری و امتزاج چند تکنولوژی با هم ایجاد شده اما در ایران این فناوری‌ها و فرهنگ وارد شده‌اند. خاستگاه این تکنولوژی در غرب، فرهنگ خود را دارد اما در ایران این فرهنگ وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه شبکه، پدیده جدیدی در ارتباط با گروه‌ها ایجاد می‌کند، افزود: اگر این ارتباط طبیعی باشد، اقتضائات خود را دارد اما در ایران به صورت مصنوعی است. ما هنوز از شبکه‌های مجازی استفاده ضروری نمی‌کنیم.

انتظاری درباره سیاست‌گذاری فرهنگی بیان کرد: سیاست‌گذاری فرهنگی در غرب مدیریت می‌شود و آنجا اندیشکده‌های بسیار قوی است که می‌توانند جامعه را در آینده مدیریت کنند. قطعا سیاست‌گذاری‌ها هوشمندانه است و بر مبنای اقتصاد لیبرال به سوی بیشترین سود می‌رود. در کشور ما سعادت انسان مطرح است و نمی‌توانیم مانند غرب پیش برویم.

برنامه گفت‌وگوی فرهنگی از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه رادیویی گفت‌وگو می‌رود و علاقه‌مندان می‌توانند برای دسترسی به فایل صوتی به سایت شبکه مراجعه کنند
کد مطلب: 44938
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام